Globala barnportföljen 2021 | Ska vi komplettera med guld och ränta, om ja, hur mycket?

Ok, efter att verkligen gått och grubblat på det här de senaste dagarna så landar jag i följande.

Slutgiltigt förslag för globala barnportföljen

Så det här är mitt förslag till “högrisk”-hinken (f.d. passiva hinken) i Fyra-hinkar-modellen.

Jag tror att det nämligen blir svårt att helt komma överens. Vi är alla överens typ att “semester är bra”, men det är när vi börjar diskutera Frankrike/Spanien som vi är oöverens. Ju mer detaljer desto svårare. Därför tänkte jag att det här får bli utslagsrösten. Framförallt eftersom det är jag som ska sätta pengar i den och dessutom “försvara” den.

De första 80 % procenten

Jag tänkte den först 80 % är vi överens om. Variation på den här delen som har framkommit i övriga trådar är:

• En tiltning/vridning mot småbolag via antingen AMF Småbolag eller PLUS Allabolag Sverige eller en kombination av båda fonderna.
  • En vridning mot svenska investmentbolag med någon av eller en kombination av Spiltan Aktiefond Investmentbolag / SEF Kavaljer Investmentbolag / Kvartil Investmentbolag Calculus+

Denna variation kan man göra genom att antingen

• Ta bort bankkonto-delen (ökar risken mest)
  • Minska andelen Plus Allabolag Sverige (minst skillnad)
  • Minska andelen Globalfond.

Vi har även diskuterat en faktor-tilt enligt diskussionerna här och här, men konstaterat att det blir överkurs då det blir ett helt annat djur.

10 % guld

Guld är som sagt kontroversiellt men jag upplever att det finns stöd för eftersom:

• okorrelerat med aktier
  • relativt begränsad del i portföljen
  • det ter sig över tid öka den riskjusterade avkastningen.
  • det går att förstå

Nackdelen är som flera skriver:

• ger ingen naturlig avkastning (“är en sten”)
  • det går inte månadsspara i
  • det kräver att man gör ett kunskapstest innan man kan köpa det på Avanza/Nordnet

Kan man skippa det om man vill i portföljen? Ja. I så fall ökar man enklast upp andelen globalfond.

10 % bankkonto

Mina argument:

• Prospect-teorin säger att folk värderar en förlust dubbelt så jobbig som de njuter av en vinst, dvs en mindre underprestation mot index i god tid kommer uppvägas av en överprestation mot index i en dålig tid
  • I en börskrasch får folk panik och vill göra något, då är det bättre att de använder det här torra krutet och blir köpare än säljare
  • Det är också en liten nödbuffert om pengar behöver tas ut.

Man kan skippa den här delen och höja upp globaldelen och lägga i något annat på ett enkelt sätt. Det vill säga att den dessutom ger en möjlighet att anpassa lite.

@Daniel_Nilsson - ja, jag tror du slår huvudet på spiken i att jag gärna generaliserar. :+1:

4 gillningar