Ok, efter att verkligen gått och grubblat på det här de senaste dagarna så landar jag i följande.
Slutgiltigt förslag för globala barnportföljen
Så det här är mitt förslag till “högrisk”-hinken (f.d. passiva hinken) i Fyra-hinkar-modellen.
| Andel | Fond |
|---|---|
| 60 % | Länsförsäkringar Global Indexnära |
| 10 % | Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära |
| 10 % | PLUS Allabolag Sverige |
| 10 % | Xetra Gold |
| 10 % | Bankkonto med insättningsgaranti |
Jag tror att det nämligen blir svårt att helt komma överens. Vi är alla överens typ att “semester är bra”, men det är när vi börjar diskutera Frankrike/Spanien som vi är oöverens. Ju mer detaljer desto svårare. Därför tänkte jag att det här får bli utslagsrösten. Framförallt eftersom det är jag som ska sätta pengar i den och dessutom “försvara” den.
De första 80 % procenten
Jag tänkte den först 80 % är vi överens om. Variation på den här delen som har framkommit i övriga trådar är:
- En tiltning/vridning mot småbolag via antingen AMF Småbolag eller PLUS Allabolag Sverige eller en kombination av båda fonderna.
- En vridning mot svenska investmentbolag med någon av eller en kombination av Spiltan Aktiefond Investmentbolag / SEF Kavaljer Investmentbolag / Kvartil Investmentbolag Calculus+
Denna variation kan man göra genom att antingen
- Ta bort bankkonto-delen (ökar risken mest)
- Minska andelen Plus Allabolag Sverige (minst skillnad)
- Minska andelen Globalfond.
Vi har även diskuterat en faktor-tilt enligt diskussionerna här och här, men konstaterat att det blir överkurs då det blir ett helt annat djur.
10 % guld
Guld är som sagt kontroversiellt men jag upplever att det finns stöd för eftersom:
- okorrelerat med aktier
- relativt begränsad del i portföljen
- det ter sig över tid öka den riskjusterade avkastningen.
- det går att förstå
Nackdelen är som flera skriver:
- ger ingen naturlig avkastning (“är en sten”)
- det går inte månadsspara i
- det kräver att man gör ett kunskapstest innan man kan köpa det på Avanza/Nordnet
Kan man skippa det om man vill i portföljen? Ja. I så fall ökar man enklast upp andelen globalfond.
10 % bankkonto
Mina argument:
- Prospect-teorin säger att folk värderar en förlust dubbelt så jobbig som de njuter av en vinst, dvs en mindre underprestation mot index i god tid kommer uppvägas av en överprestation mot index i en dålig tid
- I en börskrasch får folk panik och vill göra något, då är det bättre att de använder det här torra krutet och blir köpare än säljare
- Det är också en liten nödbuffert om pengar behöver tas ut.
Man kan skippa den här delen och höja upp globaldelen och lägga i något annat på ett enkelt sätt. Det vill säga att den dessutom ger en möjlighet att anpassa lite.
@Daniel_Nilsson - ja, jag tror du slår huvudet på spiken i att jag gärna generaliserar. ![]()