Globala indexfonder med hävstång

Jag håller på att köra lite portföljsimulering och tänkte att följande resultat kunde vara av intresse.

  • 1.25x hävstång på iShares MSCI ACWI ETF (ACWI)
  • historik hämtat från Yahoo
  • 2008-03-31 → 2026-03-27
  • 3% låneränta
Leverage/reset Cumulative Return Annualized Return Volatility Downside Dev Max Drawdown Sharpe Ratio Sortino Ratio Calmar Ratio Interest Paid
1x 491,84 % 10,40 % 21,26 % 14,95 % -33,27 % 0,40 0,56 0,31 0%
1.25x Daily 611,44 % 11,54 % 26,58 % 18,71 % -40,83 % 0,36 0,51 0,28 13,279 %
1.25x Monthly 656,66 % 11,92 % 26,73 % 18,76 % -40,55 % 0,37 0,53 0,29 13,199 %
1.25x Dynamic* 698,66 % 12,26 % 27,60 % 19,33 % -41,89 % 0,37 0,53 0,29 14,451 %

Man ser tydligt den negativa effekten som tät återställning har, eftersom det realiserar den ökade volatilitetsförlusten man får med hävstång.

*Dynamisk hävstång innebär att hävstången alltid hålls på minst 1.25x men att den tillåts stiga obegränsat när börsen går ner, vilket innebär att man har som högst hävstång när det sedan vänder uppåt igen (under denna period max 1.43x, se graf nedan). En strategi som man kan sköta själv via VP-belåning och som har diskuterats (och rekommenderats) i Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen

Månatlig återställning

Dynamisk återställning

7 gillningar

Tjusigt! I den där perioden verkar ju även daglig återställning vara värt det för den som är ute efter att maximera avkastning oavsett volatilitet. Men såklart inte lika bra som de andra.

1 gillning

Ser ut som att det finns ett case för Nordnet 125 här. Det är väl inte samma index som följs som i dina beräkningar och avgiften är något högre än för motsvarande fond utan hävstång, men den ombalanseras månatligen och bör således ge högre total avkastning till priset av en ökad volatilitet. Så troligtvis då sämre riskjusterad avkastning, men högre absolut.

Det hade således inte varit ett orimligt val i en tjänstepension exempelvis.

Ja, långsiktigt och bundet sparande som man inte har något möjlighet att styra över är troligtvis det starkaste (enda?) case:t för en sådan fond.

För vanligt privat sparande så borde man inte köra någon hävstångsprodukt tänker jag. För att göra det så måste man, eller åtminstone borde, ha en väl tilltagen buffert → är man riktigt riskbenägen så är det isåfall bättre att minska på bufferten för att köra dynamisk (egen-styrd) hävstång i en vanlig indexfond.

Ex: under perioden 2008-2026 för ACWI, vid 1% räntepremie:

  • 1.17x dynamisk hävstång räckte för att uppnå samma slutsumma som 1.25x daglig
  • 1.21x dynamisk hävstång räckte för att uppnå samma slutsumma som 1.25x månatlig

Har man inte värdepapperskredit och liten inkomst i förhållande till portföljens storlek så kanske det inte är rimligt att underhålla samma hävstång om börsen går väldigt bra, men det är iaf något att tänka på.

1 gillning

När du säger dynamisk hävstång, menar du att man ändrar mängden hävstång baserat på en SMA-signal eller liknande?

1 gillning

Nej, det innebär att man återställer hävstången när den blir lägre än målet, och bibehåller den när den är högre.

Ex: Målhävstång 1.2x

  • Marknaden stiger, hävstången sjunker. Du använder kredit för att putta upp den till 1.2x igen
  • Marknaden sjunker, hävstången stiger. Du gör ingenting.
  • Vid varje insättning av eget kapital så använder du även kredit enligt aktuell hävstång, oavsett om den är 1.2x eller 1.47x.

På detta sätt så eliminierar du den extra volatilitetsförlust som annars uppstår pga hävstången.

3 gillningar

Aha, det är ju så jag gör. Jag visste inte att det fanns ett begrepp för det. Tack för informationen!

2 gillningar

Jag vet inte om det är rätt, eller ens ett bra, begrepp för det men jag kallar det så.. :slight_smile:

1 gillning

Kanske man även kan addera upplåningskostnad och valuta samt hur ofta ombalansering sker?

2 gillningar

Det verkar inte som att jag får redigera gamla inlägg, hmm