Globalfond=högriskfond?

tja, ser man det så dom visar det så känns det över medel

Angående valutan så slänger jag in detta exempel då det får mig att förstå varför folk inte är överens om valuta”risken” :slightly_smiling_face:

1 gillning
  1. Allt annat lika, hade svensken sålt sina andelar innan dollarn försvagades i förhållande till kronan, hade svensken fått fler kronor att handla på Ica etc. Därav risk då valutors förhållande dem emellan kan förändras. Till både det bättre och sämre. Hade dollarn istället stärkts hade svensken fått fler kronor om denne väntat med att sälja. Vad amerikanen i USA är inte relevant för mig i Sverige, då han både köper, säljer och använder pengarna i USA.

Nej. Stärks dollarn går aktierna som handlas i dollar ner precis lika mycket mätt i dollar. Kvar får du samma antal kronor oavsett hur dollarn förändras.

1 gillning

Stärks mot vad? Om dollarn bara stärks mot SEK, hur påverkar det aktiepriset?

Global realt köpkraft.

Dollarn kan inte stärkas mot SEK enskilt. Tittar du bara på växelkursen saknas information för hur det påverkar aktiepriserna.

Du måste dela upp den relativa värdeförändring på USD och SEK till de två olika komponenterna:

• SEKs globala realvärdesförändring
  • USDs globala realvärdesförändring

Dessa olika komponenter påverkar aktierpriser olika, när de påverkar växlingskursen USD/SEK likadant.

Du har en fri variabel kvar när du bara tittar på växelkursen och försöker se hur det påverkat aktiepriserna.

Men risken är väl mest att det bara blir ett tillfälligt hack i kurvan va? Är inte risken i princip obefintlig att hela börsen skulle krascha och aldrig återhämta sig igen?

Gå in på morningstar! där ser du risknivån enkelt!

Men det är klart att det är risk särskilt ur kort perspektiv, den risken har du redan identifierat.
Vi får se vad som händer i tumultet, men dollarn kan gå ner mycket, och räntor upp.
Förr hade man pengar på bankkontot. Det kanske gäller snart igen för många.

Vem vet? Det är nytt territorium. Om världen skulle vända sig från dollarn och amerikanska statsobligationer, och räntan på den amerikanska tioåringen skulle skjuta i höjden så skulle det vara ett strukturellt skifte på de globala kapitalmarknaderna. USA skulle i princip gå bankrutt över en natt då de redan dras med massiva budgetunderskott och en statsskuld som växer lavinartat varje dag. Bara ränteutbetalningarna är redan en av de största budgetposterna för amerikanska staten. Vem vet vad som skulle hända med kreditmarknaden, företagens finansiering och börskurserna då, och när det skulle återhämta sig, om det nånsin skulle det?

Historien talar för att det bara blir ett hack i kurvan, men ingen kan veta säkert. I ett worst case så kommer Globalfonder följa med den nya marknaden som växer fram, men hur mycket värde har då raderats ut och hur lång tid skulle det ta att återhämta? Det är en tillräckligt stor risk för att jag inte ska vilja ha alla ägg, inte ens hälften av alla ägg, i den korgen.

Bolagen påverkas inte extremt av detta, riskpremien skjuter dock upp en del.

Pengar och räntor kommer krasha, men bolagens verksamhet fortsätter. Bara de bolag som är kraftigt belånade som får problem.

Det där är för mig ren spekulation då det finns en massa andra variabler som påverkar aktiepriset i ett sådant scenario. Kapitalmarknaden, liksom den globala handeln, är alldeles för komplex och sammanvävd för att dra en sådan slutsats IMO. Du kan ha rätt, men jag tror att det skulle få betydligt mycket större påverkan än så. Den som lever får se.

Jag håller hellre bolag i en kapitalistisk värld än valutor “if shits hits the fan”.

Jag håller hellre en mix av ädelmetaller, obligationer, bolag (med en mer diversifierad mix än ett globalt large cap-index) och en mindre del valutor. Glad att jag började köpa in mig på ädelmetallerna för flera år sen för det är inte lika kul att köpa nu.