Finns det någon Globalfond med låg avgift som utesluter mag7?
Sök runt lite på “ex mega cap“, tror jag.
Sökordet “capped” på tex Avanza ger nog resultat på fonder och ETFer
Om du tänker exklusiv USA så finns exempelvis följande ETF:er.
Jag hittade även denna som verkar exkludera de största bolagen i USA. Dock inget globalindex.
XMGA
S&P500 exkl. Mag7.
XMAG: The First ETF Offering Exposure to the S&P 500 Excluding the “Magnificent 7” Tech Giants
About the Fund
XMAG, the first ETF designed to provide investors with exposure to the S&P 500, excluding the “Magnificent 7” (Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon, Nvidia, Meta, and Tesla). XMAG offers a unique opportunity for investors to access the broader market while reducing concentration risk in these dominant tech stocks.
About the Index
The BITA US 500 ex Magnificent 7 Index aims to provide a comprehensive and balanced representation of the U.S. equity market by including the largest 500 publicly traded securities, while specifically excluding the seven largest technology giants commonly referred to as the “Magnificent 7.”
This approach seeks more diversified exposure, aiming to mitigate the overconcentration risks associated with the market’s most dominant firms.
The index constituents are weighted based on free-float market capitalization and rebalanced quarterly. Index values are disseminated on an end-of-day basis.
● Weighting Mechanism: Free-Float Market Capitalization
● Rebalancing Frequency: Quarterly
Bra tanke där att vara lite skeptisk mot m7 värdering i val av globalfond👍
Utöver XMAG hade jag kikat på HSBs faktorfond. Utesluter inte MAG7, men kommer i en rimligare andel.
Tror jag är vettigt👍
Finns ju även likaviktade fonder man skulle kunna komplettera med.
Nu har ju flera hjälpt till att svara på frågan, -det verkar finnas sådana alternativ vilket är bra, då kan du göra det valet. Men det väcker ändå en nyfikenhet hos mig kring varför du egentligen vill exkludera de största/bästa bolagen i det indexet? De är stora av en anledning tror jag.
Den verkar inte gå att handla på Avanza dock
TS är nog kritisk till att sju bolag är ca 22% av index.
Inte kollat var den eller liknande finns. Möjligt man måste kolla utomlands. Typ IBKR etc.
Enklast är kanske att man istället viktar över till andra regioner samt köper likaviktade fonder för USA eller globalt.
Kan även köpa certifikat mot mag7 om man vill spekulera ordentligt (ej rekommenderat).
Skrivit i andra trådar, men så här gör jag: mixar i mitt månadssparande SPYI (63% USA) med EXUS (0% USA). På så sätt kan jag få den andel USA (och därmed mag7) jag önskar.
Jag funderar över mina alternativ helt enkelt. En global indexfond har jag för att inte bli beroende av enskilda företag och få avkastningen på en hel marknad. Mag7 är dock så stora att de lite förfelar den tanken med att äga ett globalt index. Men så länge de går bra är jag väl iofs nöjd och glad.
Varför vill du inte äga världens 7 största bolag?
Fast då borde du väl utesluta alla stora bolag och inte bara just dessa sju? Broadcom är ju en bra bit större än Tesla, till och med. Då tycker jag att likavikt, som redan nämnts, är den naturliga lösningen.
Jag har dock ett problem med likavikt och det är att när ett företags aktier blir mer värda behöver fonden sälja dessa aktier för att behålla likavikten. Man “belönar” alltså företag som är stora men inte växer. Det känns lite fel för mig.
Ja, jag håller med, men att undvika att äga mag7 är väl samma sak?
Jag är med på att exkludera mag7 är att “mecka” med indexet. Men för de företag som ändå ingår i fonden blir det ju andra spelregler. Om ett företag i fonden växer kommer dess vikt att öka. Med lika vikt kommer fonden sälja av andelar av ett företag vars aktier blivit mer värda för att hålla vikten konstant. Så fonderna kommer ju ha olika interna spelregler för framgångsrika företag.