Globalfond vs dollar vs 15år

vi säger så :raising_hands:

den är för svår. Viktiga är att man fattar att man tar en valutarisk med sina USA-papper och globala indexfonder. Tror ej man lätt kan säga att dollarn slår mellan tex 9-11kr. Det var inte längesen jag importerade lite bilar på 5.90. Det var enkelt då. Senaste åren har bilarna snarare skeppats tillbaka till USA. (alla de finare jänkarna går bara ditåt nu).

Tror man på Apple eller Nvidia så är det bara att köpa. Dock skall man inte ha allt sparande i USD såklart. Största sparandet folk verkar ha är egna bostäder dock.

Aktier är inte kopplade till någon valuta! Inte guld heller.

En SEK tillgång är räntepapper/bankkonto/lån i SEK. En USD tillgång är räntepapper/bankkonto i USD. Aktier är ingetdera. Det är hela poängen, aktier har ingen direkt valutakoppling beroende på vilken börs/land de handlas på.

Det gör man inte. Det har redan visats otaliga gånger i tråden.

Fast jag tror de flesta på forumet anser att du har fel.

Matten har visats. Du har fel.

Jag vet ej om du menar allvar. Du svarade inte ens förut på hur mkt du handlat i USA och hur länge. När det gäller guld så sätts priset i USD per ounce. Faller dollarn 10% så regleras svenska priset på guldet omedelbart ner 10% i SEK. Jag har fysiskt guld också.

Tack Nightowl.

Ser att du gjort 140 inlägg i denna tråd så tror inte jag kommer kunna tillföra något ytterligare till just den diskussionen med dig.

Jag kommer inte besvara saker som har med person att göra. Det är bara fulspel i en debatt att dra upp person eller vad person gjort.

Matten har visats och är glasklar.

Du kan börja med att visa med antingen verklig data eller matte att det jag säger är fel. Eller acceptera att det stämmer.

Ja, 5,50 mot kronan var det bara att köpa allt som fanns på Sawgrass Mill outlet i Florida. Allt som inte passade fanns det alltid kompisar som var intresserade av.

Så, du menar att man är exponerad mot USD om man äger guld?

Det kan man ju säga eftersom priset sätts i USD?

4 gillningar

Rimligtvis kommer valutan röra sig långsamt även om den kan trenda över många år vilket gör, som du säger, effekten hanterbar i våra portföljer.

1 gillning

Nej det är man inte. Guld prisätts i alla valutor som det finns någon som köper/säljer det i.

3 gillningar

har du frågat på Tavex hur de hittar på sitt pris?

Det spelar ingen roll. Jag kan köpa guld av Kalle nere på gatan för SEK. Kalle prisätter i SEK.

Intressant eftersom det visar att där är en valuta påverkarn om man månadspara. Tex runt 29 april hade den en dipp i usd. Vilket mest troligen inte var enbart valuta påverkan. Investera man då i sek. Så ser det ut som man missar återhämtning i sek eftersom valutan sjönk samtidigt. Så på de bilderna missar man 2 återhämtningar om man månadspara. Men ingen nämnvärd förlust på fast summa.

Så man kan säga att om man hade lyckats tajma insättning. Är där en viss valuta förlust. Men eftersom det är för det mesta omöjligt och tajma så exakt så har det på sikt ingen betydelse

En commodity som prissätts i USD på internationella marknaden, som olja och guld påverkas naturligtvis av dollarkursen i lokala marknaden. Om kronan blir svagare idag kommer priset på bensinen vid pump bli högre i morgon.

Det är för att oljan går upp i pris i SEK samtidigt dollar också gick upp så i dollar står oljan still.

Det finns inget “fast” ankare i någon valuta.

10% i USD är inte samma som 10% i SEK.