Globalfond vs dollar vs 15år

Jo, jag vet känslan. Som när man sitter med ett kilo guld och blir “fattigare” för att kronan stärks. Jobbigt när fysiken vägrar anpassa sig efter växelkursen.

1 gillning

Hittade detta guldkorn i artikeln om ett gammalt podavsnitt med Erik Strand:

Jag tror det kommer från detta:

För mig känns mycket av detta som rent svammel, eller ev ett försök till någon form av förenkling som gör det rent felaktigt. Vad som beskrivs verkar vara ren valutaspekulation via hedgingmekanismer, så att man adderar valutarisk där ingen fanns.

Jag tänker ungefär så här: för att landa i en gemensam förståelse behöver båda läger förklara varför det är olika procentuella avkastningar beroende på vad som syns i Avanza-appen.

USA-index:

USA-fond i USD:

USA-fond i SEK:

Alla är överens. Om man mäter något i olika mätenheter (valutorna ändrar värde under tiden) kommer avkastningen i procent se annorlunda ut. Om man kompenserade för värdeförändring i respektive avsluta skulle kurvorna bli lika.

2 gillningar

Frågan är då vad som händer om du för ett år sedan placerade 100 000 kr i ETF/USD (iShares ovan) respektive vanlig fond SEK (Storebrands ovan)? Menar du att det skulle vara samma värde i kronor och ören vid försäljningen?

Du jämför ju äpplen med päron. Men teorin är att om etf:en har stått still. Alltså inte ökat i värde eller minskat i värde och endast handelsvalutans värde har förändrats så spelar det ingen roll om du handlar i zimbabwe dollar, turkiska liras, usd, NOK.

Jo, men vi småsparare agerar ju i praktiken. Inte i teorin.

1 gillning

Du måste skilja på etf:ens handelsvaluta och vp:s kursrörelser. Ananrs är det svårt att skilja på agnarna från vetet.

Varför det? Det är ju samma 100 loppor som jag kan investera i S&P 500. Det är bara olika typer av värdepapper för att få exponering mot amerikanska aktier.

Om dessa två äger samma aktier och är utan valusäkring så får du lika många kronor och ören.

Tittar du på procenten i deras respektive handelsvaluta får du olika procent.

Så för att vara tydlig:

1. En SnP500 ETF utan valutasäkring handlad för USD
  2. En svensk USA indexfond som håller SnP500, utan valutasäkring

Du får exakt lika många kronor och ören (bortsätt valutaväxlingsavgift och skillnad i avgift) i avkastning från 1 och 2. Tittar du på procentuell utveckling för respektive papper ser de olika ut. Men du får ändå samma antal kronor och ören

Gott. Rimlig förklaring. Låt oss gå vidare. Kan nedanstående två påståenden vara sanna samtidigt?

Två ohedgade produkter som följer samma index ger i praktiken samma resultat i kronor, oavsett om de handlas i USD, EUR eller SEK (bortsett från avgifter och växlingspåslag).

Om kronan stärks sjunker SEK-avkastningen på USA-fonder, och stora omplaceringar kan påverka kronan ytterligare.

Förutom det med stora omplaceringar stämmer det. Stora omplaceringar sker inte.

Mäter du ett och samma index i SEK och USD får du olika procentuell förändring. Men du får samma avkastning i kronor oavsett vilken valuta du köpte/sålde indexet för.

Riksbankschefen brukar bubbla om att svenska hushåll har mycket sparande i utländska fonder och därmed bär stor valutarisk. Jag tror han menar att om kronan börjar stärkas kan hushållens SEK-avkastning försämras och en del kan vilja flytta pengar hem eller valutasäkra, vilket i sig kan driva på en ytterligare kronförstärkning. Thedéen kan dock ha en övertro på folks vilja att sälja USA och köpa Sverigefonder, eller på att folk ens fattar vad detta alls handlar om…

Du får samma valutarisk i en sverigefond som en USA fond.

Stärks SEK faller både USA fonden och den svenska fonden lika mycket i SEK p.g.a. av det

OM de placerar i samma värdepapper

Har inte orkat läsa hela tråden men snubblade över den här nyss.

1 gillning