En globalfond är dynamisk och kommer således att vikta om sig själv mellan branscher och länder med tiden.
Ska du då börja med att dutta och spekulera i de branscher som saknas så får du helt enkelt vara aktiv i arbetet, för vissa delar kommer att minska, öka, försvinna och tillkomma. Hur tänkte du lösa den biten?
Köper du en globalfond så är du väldigt bra diversifierad, ca 1500 bolag . Att då gå in där och kladda lär bara bli till det sämre, tyvärr. Enda jag skulle addera är en Småbolagsfond, då en bred globalfond innehåller världens största bolag.
Och jag vill precis som Alex nämner ovan, rekommendera tråden på flashback som visar mycket data på hur man kan diversifiera med högre riskjusterad avkastning än vad en globalfond ger.
Någonstans tappar man de positiva effekterna av diversifiering jämfört med kostnaden. Branch fonder är oftast dyrare än globala indexfonder. Att fördela jämnt på egen hand medför då en ökad kostnad och egen tid för administration.
Jag anser diskussionen kring om man ska fördela lika geografiskt är lite samma som om man ska fördela mellan brancher. Brancher har något mindre korrelation än geografi men betydligt högre kostnad oftast då fondutbudet för olika brancher är snävare och oftast dyrare.
Som tidigare nämnts så kommer det ske en automatisk viktning med tiden i en globalfond mot de brancher som gått bättre på sistone. Detta blir en form av momentum som ofta kan medföra en positiv effekt.
Min rekommendation blir därför rent praktiskt och ekonomiskt att inte fokusera så mycket på att “överdiversifiera” om det medför en ökat kostnad. Den riktiga diversifiering kommer som nämnts ovan att ta in tillgångsslag som inte är aktier. Om det sedan är lönsamt att öka diversifieringen till den kostnad det innebär är ju en annan fråga.
“Index väger samman utvecklingen i flera olika aktier och kan därmed användas som ett jämförelsetal. Indexets utveckling mäts alltid i förhållande till en startdag. Startdagen har ofta värdet 100 och indexet visar den procentuella utvecklingen sedan dess. När indexet står i 150 har det alltså stigit 50 procent sedan startdagen.”
Alla index är ju uppbyggda utifrån en formel. Sedan följer indexfonderna något index och plockar in bolagen automatiskt utifrån indexet.
Så man kan ju lika gärna sätta samman ett index som bygger på en jämn fördelning av branscherna. Och sedan bygga en global, regional eller nationell indexfond utifrån det. Undrar hur den statistiken skulle se ut i jämförelse med befintliga index.