Alla ISK:n utom 1-3-6- och 3-6-12-kontona investeras automatiskt, så köporders lades upp av systemet för de övriga. Eftersom det är helg i morgon kommer de att genomföras först på måndag. Men vad blev signalerna för GTFo-kontona? Knappar man in kursutvecklingen på 1, 3, 6 och 12 månader för de aktuella tillgångsslagen i dokumentet så får man för 1-3-6-kontot ut:
Det som har varit lite kul den här veckan (för folk som läser det här i framtiden) är att börsen har gått ner en hel del. Tror mitt vanliga Lysasparande är ner typ 5 %. Det betyder att korta räntor har knuffat ut tillväxtmarknader från 1-3-6-portföljen. Om det är bra eller dåligt får framtiden utvisa.
Blir intressant att följa! De flesta systematiska strategier tycker jag är intressant, men har av någon anledning ännu ingen trend-komponent i portföljen.
För er som drar jämförelsen till Lynx etc, och att de bör göra det bättre än en själv, läs på kring CTA/managed futures. De handlar efter mer klassisk trendföljning än momentum. Dvs breakout eller retracement där en tidig stopp sättes via en indikator. Börjar placeringen att fungera sätts en rörlig stopp in, tex via ATR. Det handlar om att ta små och många förluster för att kunna hitta de enorma vinnarna. Det har en ganska annorlunda risk & avkastningsprofil än att handla globala tillgångar efter momentum
Vissa perioder kan de se snarlika ut, och de är ofta investerade i liknande/samma UNDERLIGGANDE tillgångar. Men CTAs handlar främst terminer, vilket har en något annorlunda profil än underliggande.
Tack vare skillnaden ser speciellt de negativa perioderna lite annorlunda ut. För CTAs handlar det oftast om flera små nedgångar i rad som leder till sämre prestation, så länge de kan ta stoppen.
I global trendföljning finns oftast ingen stopp satt, utan det du förlorar på är en vändning i trenden tills att du ombalanserar om
Gissar att det är mig du pekar på Är fullt medveten att det finns skillnader på Lynx ts-mom strategi och denna variant av global cs-mom strategi. Är dock fortfarande långt från säker på vad som är bäst för ts att satsa sina pengar i.
Nja, jag har semester (dvs tagit ett glas) och skrollade lite för snabbt, så jag tyckte det var fler nej tyvärr vet inte jag heller. Håller precis på att läsa genom The Trend Following Bible av Abraham, så försöker förkovra mig lite
Med tanke på svårigheten att handla som en CTA själv tror jag att fonder är bästa alternativet där. Vill man helt enkelt ha en bra trendkomponent tror jag att 50-50 CTA & Global Trendföljning kan duga
Tack för att ni engagerar er! För närvarande går diskussionen förmodligen lite över huvudet på mig, men hoppas kunna följa med i resonemanget vart tiden lider
Det har gått en månad nu, vilket har inneburit lite småpill med kontona och diskrepanser att ta ställning till:
Jag har angivit att månadssparandet ska dras den 29:e varje månad, för alla konton både på Avanza och Lysa. I oktober 2023 inträffade den på en söndag, varpå Lysas dragningar (för referenskontona “100% aktier, bred” och “100% aktier, hållbar” drogs i fredags, den 27:e och jag fick mail om att beloppen blivit investerade igår måndag, den 30:e. Avanzas månadsdragningar genomfördes istället på först på måndagen den 30:e och de automatiska fondordrarna skapades under dagen. Senare på kvällen (den 30:e) när jag hade tid att pilla fanns månadssparandet tillgängligt för mig för “GTFo-kontona”, som jag ombalanserar manuellt.
Börsen har verkligen varit deppig i oktober 2023 och alla konton har gått ned. Kontot som gått sämst senaste månaden är “Aktieindexfond, Sverige” där 1000 ingående kronor blev 952 kronor (-4,80%) och kontot som gått bäst var “CTA: SEB” där 1000 ingående kronor blev 991 kr (-0,9%) enligt skärmklipp nedan. Av GTFo-kontona klarade sig “1-3-6” bättre med -1,50% och “3-6-12” sämre med -2,40%.
När det kommer till tillgångsslagen så har det mesta gått ganska dåligt senaste månaden utom guld, som har gått riktigt starkt. Räntefonderna tickar på i vanlig, maklig takt.
Detta har gett signaler för att man ska byta tillgångsslag i både den snabbare och den mer trögfotade trendföljningsstrategin. För “1-3-6-kontot” som är mer kortsiktigt eller agilt och som väger snittet från 1, 3 och 6 månader ser det ut att man ska ligga kvar i USA och svenska, korta statspapper men byta ut Japanfonden mot guld.
Rent tekniskt och ombalanseringsmässigt så var jag tvungen att fatta ett par strategibeslut eftersom att jag saknar likvida medel på kontona (annat än det som just kommit in och ska investeras), varför något köp måste vänta tills säljet av tillgångarna som är “ute” gått igenom. Jag valde då att premiera de tillgångar som ligger kvar sedan förra månaden och eftersom jag månadssparar 300 kr per konto så innebär det att typ en hundring gick in på dessa. Guldet, som var ny köpsignal för båda kontona kommer alltså att få vänta på att säljet av ute-tillgången gått igenom och sedan kommer detta belopp + den ungefärliga 100-lapp som kvarstår från månadssparandet att användas till guldköp “så snart som möjligt”. Det kommer då att finnas typ 425 kr att shoppa guld för per konto, vilket räcker till tre stycken Guld AVA A om nuvarande värdering om ca 130 kr håller i sig. Varje gång man köper guld kommer det att uppstå en differens som blir kvar på kontot som likvider efter att köpet gått igenom eftersom man bara handlar i hela andelar. Vad ska man göra med detta? Man kan ju låta det ligga som likvider på ISK:t, till en inlåningsränta om 0,25% (vilket inte känns särskilt lockande) eller att för detta belopp som är för litet att köpa fler guldandelar för istället går in i “Svenska korta statspapper” (för tillfället Länsförsäkringar Kort räntefond) under tiden tills det kommit ikapp det minsta köpbeloppet, oavsett övriga signaler. För närvarande lutar jag mot det senare.
Pågående fondordrar hos Avanza ser alltså ut som i skärmklippet nedan. Där de automatiska köpordrarna som skapades så fort månadssparandet fanns tillgängligt hos Avanza (under dagen den 30:e) redan hunnit skickas, medan de jag genomförde manuellt på kvällen (efter arbetstid) endast ännu är registrerade. Med tanke på att Lysa investerades redan i går måndag så blir det tydligt att det kommer att bli en rätt stor skillnad på “time in market” om man jämför fondrobot (som verkar vara snabbast även om man bortser att den fuskade genom att dra från kontot innan helgen istället för efter) och att investera i Lynx och Japan (som verkar ta längst tid).
Det får duga som dagens uppdatering. All tabellföring och köp/sälj tog kanske en halvtimme (dvs om man bortser från att skriva det här inlägget) så än så länge är det 1-0 till index- eller fondrobotsparandet bara ur tidsåtgångsperspektivet Även om jag inspirerats av Börslabbets artiklar på ämnet så gör de diskrepanser och påföljande anpassningar jag gjort för att anpassa det till mitt marginella månadssparande osv att det förmodligen inte är direkt jämförbart, så är man intresserad av att följa deras plan så bör man kolla hos dem istället.
Kul att se att du fortfarande uppdaterar kalkylarket. Sånt här kan ju annars ofta falla ut i sanden!
Global trendföljning har ju senaste åren inte gett den överkastning som man kan önska. Men global trendföljning överpresterar ofta när globala indexet har sura perioder och underpresterar när indexet går väldigt bra vilket det gjort medan din strategi varit igång. På sikt är jag övertygad om att du kommer överprestera.
Jag är själv medlem på Börslabbet, vilket inte är ett måste om man bara vill följa global trendföljning.
Jag kör också en variant av detta i en del av portföljen. Tyvärr har det underpresterat duktigt mot index. Fast alla värst var covidkraschen. Pga långsamheten åkte den med ner men bytte bort från aktier nära botten och missade uppgången.
Men tror man på strategin så är det bara att hålla i. Så kommer det troligen komma perioder av överavkastning.
Henning har med en del i sin studie på börlabbet (i.a.f. guld som råvara och fastigheter som alternativa varianter). Denna ska vara utanför betalväggen tror jag.