Ska bli intressant och se om dina praktiska tester matchar mina back tester jag gjort!
Resultat av mina back tests från 2020 Jan och framåt är tex Länsförsäkringar Global Index 55,77 % max drawdown -27,61 %
Länsförsäkringar Sverige Index 22,40 % max drawdown -32,43 %
Global trendföljning (1-3-6) 36,98 % max drawdown -22,74 %
Global trendföljning (3-6-12) 38,91 % max drawdown -22,74 %
Med tanke på att det finns 100-tals varianter av detta och en liten ändringen kan göra stor skillnad, tex hur stor påverkan avgifterna och valuta växling får, så det betyder helt klart inte att du kommer få samma resultat som jag vilket gör det extra intressant.
Tack för att du kollat upp backtester! Tänkte just skriva i tråden att hugade medlemmar gärna får göra det!
Exakt, det är så jag tänker också. Att det just är de här svårigheterna/skillnaden i tillämpning mellan dels strategiteorin, professionella fondbolag och vad som är möjligt/lämpligt för småspararen, som är det intressanta. Sen är ett återkommande argument (eller ursäkt för senare perioders underavkastning) att strategin lämpar sig bättre för en nedåtgående eller sidledesaktiemarknad och att den inte kunnat tävla mot de senaste 10 årens räntedopade aktierally. Så det ska också bli intressant att se om man kan uttyda om huruvida det finns några belägg för sådana påståenden.
Inser att detta är CAGR värden vilket verkar rimligt och passar med Länsförsäkringar Global Index som låg på +38% under 2020-2021 också. Dessvärre får jag inte samma värden i backtesting av den globala trendföljande portföljen som sitter med de riktiga fonderna men kan mycket väl snarare vara fel på min sida.
Jag har ju inte behövt köpa guld ännu (eller nått annat) så ännu är ju produktvalet helt öppet och jag är öppen för att byta produkter mitt i studien om det dyker upp nått bättre. Men jag valde den vanliga fonden snarare än de börshandlade certifikat som ofta rekommenderas på grund av ett par anledningar:
Jag har ingen erfarenhet av att handla med certifikat
Jag vill inte behöva sitta och hålla koll på spread, orderdjup osv. Att handla med en vanlig fond känns mer lättillgängligt för månadsspararen som kanske har en halvtimme nån kväll då och då att pilla och inte kan sitta vid börsskärmen under börsens öppettider.
Certifikaten jag jämförde måste handlas i inkrement om typ 600 eller 1700 spänn, så man behöver ha ganska mycket kapital för att säkerställa en “jämn” fördelning mellan de tre aktiva tillgångsslagen. Eftersom minsta köp i fonden är 1000 kronor så dras den dock med liknande problematik (vilket jag problematiserat i detta inlägg)
Säkert fler anledningar som jag inte kommer på nu.
Om man gör enklaste formen av analys och kollar på graferna så verkar fonden röra sig liknande både guld-index och certifikaten men med högre volatilitet (stämmer naturligtvis inte alltid och “hur det ser ut” beror mycket på vilka tidsserier man kollar på).
Det är räknat på ETF:er. Kanske det som gör att det inte blir samma siffror? Skiljer det mycket?
För 2020-2021 får jag 11,28% och han får då 19%
Jag använder fonderna och ETF han rekommenderar men tror han testar mot index sen då köper i fonder/ETF. @kroko guld grafer visar just hur mycket det skiljer sig mot vad man jämnför med. Börslabbet säger man ska byta just innan månadsskiftet men jag kan inte få historisk data per dag utan har den per vecka så kan vara att jag då byter på fel dag mot vad han gjorde och det räcker för att det ska bli fel.
Stämmer det antagandet att han testar mot index så kanske det gör att systemet fungerar men kan också göra så att det inte fungerar i praktiken för när du väl ska köpa så har du ett annat pris än vad modellen säger du ska ha.
Det är därfär din strategi kommer gå sämre än en global index fond på längre sikt.
I global trendföljning så är syftet med guldet att fungera i dåliga tider när annat går sämre. Glöm inte heller att guld är i EUR/USD så du får med dig krockkudden som våran valuta gör.
Kan du utveckla det här? Här är en länk till själva indexet:
“Visar priset på Guld OTC-Spot USD/oz. Ett troy oz är cirka 31,1 gram” Det låter inte “relativt” i mitt tycke. Om jag jämför grafen på indexsidan och där jag jämför mot de valda fonderna så ser det liknande ut.
Men jag känner att jag behöver lite hjälp att förstå
Det jag tänker på är att du visar flera grafer som alla är för guld. Följer de exakt guld index så bör de väl också exakt följa varandra men de skiljer sig mycket åt.
Det betyder att om du i din trendföljning går tillbaka 3-6-12 månader så får du ett annat resultat beroende på vilken av de du väljer. Så i ett fall kanske du inte väljer guldet när du skulle och pga av det så är det med i en nergång lika corona.
Har svårt att se att man ska följa guld index men köpa i en guld fond/etf/certifikat som har en annan trend men kanske är det man måste göra för att det ska fungera.
Man är ju bara investerad i guld när allt annat går sämre, inte en långsiktig position i guld. Ibland går ju guld bättre än aktier så man kan ju inte bara kolla på hur aktier och guld presterat på lång sikt.
Tack! Den där Guld AVA A var ny för mig. Den verkar ju vara ett bra alternativ eftersom att kursen är cirka 125 kr snarare än den utan A på slutet som handlas i 620 kr. Mindre inkrement gör det ju enklare för småspararen att fördela tillgångarna enligt teorin. Får överväga att använda denna istället för fonden då, så blir det lite mer renlärigt kanske.
Ja, precis. Resultatet kommer ju verkligen att bero på vilken produkt man väljer. Man vill ju ha en produkt som beter sig så likt guld som möjligt och därför hade det ju varit trevligt med något som följer guldpriset 1:1, men en sån “indexfond” finns det ju inte utan oavsett vad man väljer blir det ju en approximation som varierar med vilka produkter man följer.
Tanken var aldrig att följa/räkna snitt på guldindex och köpa nått annat, utan det här resonemanget gällde bara själva urvalsprocessen, att hitta något som beter sig så likt indexet som möjligt. När det kommer till handeln så tänkte jag naturligtvis räkna trenderna på exakt den fonden eller certifikatet som jag valt att följa och handla med.
Om nu syftet med guldet är tänkt att det ska fungera bättre i dåliga tider så varför inte bara köpa en bear ETF eller certifikat med 2x-5x hävstång om trendföljningssignalen ger utslag på att börsen ska gå ner? Varför hålla på med guld?
Det finns många varianter av trendföljning men den vi pratar om här börjar med ett antal instrument som guld, global index, obligationer, japan index, sverige småbolag, osv
Du tar varje sådant instrument och beräknar en genomsnittlig avkastning på 3,6 och 12 månader. De 3 instrument som går bäst investerar du i. Så det är inte en “Börsen går dåligt köp något som är säkert” signal du får utan varje instrument ska fungera självständigt och sen får du se hur bra det står sig i tiden mot de andra instrumenten du har.
Detta betyder också att om tex guld och börsen går bra samtidigt så kommer du haka på båda och i och med att du investerar i top 3 så minska du risken att du följer fel rörelse.
Den gröna linjen är GOLDSP, den mörkblå Guld AVA A och den ljusblå USD/SEK (går den upp blir dollarn dyrare). Min första tanke är att om växelkursen är hyfsat konstant så följer Guld AVA A guldpriset rätt väl, men när växelkursen slår kraftigt så är det framförallt denna som påverkar Guld AVA As utveckling, själva guldpriset påverkar kursen i mindre omfattning.
Det känns ju som att det blir svårt att försöka spå trender i något som påverkas av två olika utvecklingar, särskilt när en av dem är så volatil som valutamarknaden. Men då beror det kanske framförallt på kronans utveckling om man kommer vara 1/3 investerad i guld enligt strategin snarare än guldets egen?
Jo, jag såg att det tillkom en massa avgifter. Men enligt tidigare inlägg så är jag rätt säker på att jag kommer byta ut fonden mot Guld AVA A istället. Det känns mer ortodoxt i förhållande till strategin och det förstärktes av att du upplyste om just valutaeffekterna på kurserna i mina tidigare antaganden.
Ja men det ska jag göra! Just det här hur man praktiskt handlar med olika tillgångsslag är ju högst relevant även om strategin är annorlunda. Finns säkert lärorika resonemang i övrigt också. Det får bli närmaste tidens kvällslektyr.
Tänkte bara säga att jag bytte bevakning på guldtillgången till GULD AVA A nu.
Jag kollade kurserna lite för skojs skull och de senaste dagarnas kronförstärkning har gjort att signalerna kastats om lite sedan förra gången jag gjorde en preliminär koll. Om det vore ombalansering idag skulle det innebära att:
1-3-6 skulle köpa USA, Japan och Tillväxtmarknader:
Här refererar du till ”guldpriset” som kostnaden för en viss mängd guld mätt i USD. Just i USD. Varför? Varför inte välja att titta på en graf som prissätter guld i SEK och jämföra ditt certifikat som handlas i SEK med den?
Lite andra frågor som kan vara hjälpsamma (kanske redan besvarade tidigare):
Tittar du också på USA-index (S&P 500) i USD och grämer dig lite över att Länsförsäkringar USA index inte följer den (främst) pga valutaeffekter?
I Henning Hammars strategi, global trendföljning, är tillgångarna prissatta i USD, SEK eller en mix av valutor?
Hur stor roll spelar ovanstående och kan du göra egna backtests för att ta reda på det?