Momentumstrategi: Optimal risk/reward?

Hej,

Det har börjat klia i fingrarna nu och jag är sugen på att utveckla en lekhink på en andel av mitt sparande. För att göra lekhinken lite rolig så har jag valt en momentumstrategi som jag försökt förfina för maximal riskjusterad avkastning. Det är en form av Dual Momentum med en twist på säljregler och balansering.

Strategin:

1. Jag väljer ut 15 fonder inom olika segment/branscher som jag bevakar. Varje fond delas in i en av fem grupper - där varje grupp baseras på dess globala drivkraft. Detta blir mitt universum. Kraven jag har på fonden är att den ska kunna handlas på Nordnet och i SEK. Att det är just 15 fonder beror på att det ska vara ett hanterbart antal fonder samtidigt som de ska kunna fånga in så många olika drivkrafter bakom momentum som möjligt. Målet är förstås att vara investerad i olika momentum så ofta som möjligt.
  2. Den 10:e varje månad går jag in på Nordnet och tar hem avkastningen för 3 månader, 6 månader och 12 månader och matar in dem i mitt excel.
  3. Därefter kontrollerar jag nuvarande kurs (NAV).
  4. Excel kontrollerar att fonderna har en positiv avkastning på 6 och 12 månader. Detta innebär att en fond är “köpbar”. Syftet med detta är att avgöra om fonden har ett långsiktigt, starkt momentum samt om fonden har etablerat sig i en positiv trend (högre sannolikhet att trenden faktiskt håller i sig till en kostnad av en del av uppgången).
  5. Score: Excel rangordnar de fonder som kontrollerats med en viktad avkastning på 50 % 3 mån avkastning, 30 % 6 mån avkastning och 20 % 12 mån avkastning. Alla “köpbara” fonder med högst “Score” rankas i excel. Syftet med detta är att åskådliggöra de fonder som har starkast långsiktigt momentum medan jag kastar ett öga på 3 månader.
  6. Jag kontrollerar vilken grupp som fonderna tillhör och väljer de tre högst placerade från olika grupper.
  7. Jag köper de 3 fonder som då hamnat i top 3 efter gruppfiltreringen. Om bara tre fonder är “köpbara” och alla är från samma grupp, så köper jag dem ändå. Syftet med det är att det är bättre att ligga investerad trots att jag då ligger 100 % mot en drivande faktor, i brist på annat.
  8. Jag väntar dock till nästkommande måndag eller tisdag och genomför handeln före 10:00 för att minska antal dagar utanför marknaden, om den 10:e är en onsdag-söndag. Svenska fonder kan sannolikt handlas även på onsdag.
  9. Den 10:e nästkommande månad gör jag om samma procedur. Om någon av mina föregående top3-fonder hamnat på plats 4 så behåller jag den. Om någon av mina föregående top3-fonder hamnat på plats 5 så byter jag ut den.
  10. Om färre än 3 fonder klarar av mina kontroller så läggs de pengarna på en kort räntefond till nästakommance månad då jag gör en till kontroll.
  11. Fördelningen sker i tredjedelar (33 %) av mitt förvaltade kapital i respektive fond. Om momentum håller i sig så sätter jag in nytt sparande i fonder med lägre andel än 33 %.

Fonderna och grupperna i mitt universum utgörs av:

Inriktning Fond Grupp
Japan Länsförsäkringar Japan Index Cykliskt & Index
Sverige PLUS Allabolag Sverige Index Cykliskt & Index
Tillväxt Spiltan Aktiefond Investmentbolag Cykliskt & Index
Hälsovård Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK) Defensiv & Geopolitik
Fastighet Länsförsäkringar Fastighetsfond A Defensiv & Geopolitik
Försvar Finserve Global Security Fund I SEK R Defensiv & Geopolitik
Kärnkraft DNB Nuclear Energy Energi & Specifik tillväxt
Energi DNB Fund Renewable Energy A (SEK) Energi & Specifik tillväxt
Indien DNB Fund India A SEK Acc Energi & Specifik tillväxt
Råvaror Centaur Commodity A Reala tillgångar
Guld AuAg Gold Rush A Reala tillgångar
Silver AuAg Silver Bullet A Reala tillgångar
Småbolag Handelsbanken Global Småb Index (A1 SEK) Teknik & Tillväxt
Teknik Nordnet Teknologi Index Teknik & Tillväxt
USA Growth Swedbank Robur USA A Teknik & Tillväxt

Jag planerar att använda Nordnets “byta fond” funktion primärt för att korta ner handelstider. Jag tror att det var allt. Återkom gärna med synpunkter, tankar, frågor eller tips.

Ser spännande ut, men frågan är hur du ska utvärdera strategin? Rent teoretiskt så skulle du också kunna backtesta den, men det är nog ganska krångligt.

1 gillning

Jag har pratat med AI som hävdade att den körde (kunde köra) pythonscript som backtest lite tidigare, men jag ska fortsätta pressa några olika AI:n för att se om de kan prestera något trovärdigt, samt korsreferera.

Jag har även utvärderat strategin mot forskning, där mer eller mindre rigoröst stöd finns för varje element i portföljen. Viktningen 20/40/40 är nog mer en smaksak även om det finns stöd för resonemanget i forskning - jag riskerar inte att dras med i brus samtidigt som jag ändå har ett öga på nutid.

I övrigt så kommer jag att expandera mitt universum något - till 15 fonder. Jag har lagt till:

• Energi: Handelsbanken Hållbar Energi
  • Indien: Nordea Indienfond
  • USA Growth: Swedbank Robur USA A
  • Silver: AuAg Silver Bullet A

I syfte att kunna fånga fler trender i olika regioner och branscher. Jag känner att 15 är en sweet spot i arbetsbörda kontra hur många olika trender jag kan fånga upp.

Varför fonder? Kan dröja flera dagar innan sälj genomförs. ETF är nog mer korrekt produkt att handla?

Att bara utvärdera just 1:a? Varför inte 2:a eller 8:e?

Det finns för- och nackdelar med fonder kontra ETF:er. Fonder på Nordnet ger tillgång till “Byta fond” - vilket minimererar tiden utanför marknaden. Ingen spread. Ingen courtage. Ingen växlingsavgift. Nackdelen är att det ändå finns en tid utanför marknaden och att exekveringstiden är 1-3 dagar, vilket gör strategin lite mindre precis. Min känsla är att den minskade precisionen är försumbar.

Poängen är att utvärdera en gång i månaden, så den första är ett mer eller mindre godtyckligt satt datum. Det är lite senare än löning, så jag undviker den värsta löningsruschen. Detta har inte heller någon märkbar effekt på min strategi - då det är samma datum varje månad så är det samma månadseffekter som gäller.

Har nu ändrat i första inlägget för att inkludera en 1 % distans mellan nuvarande kurs (NAV) och SMA200 - i syfte att undvika hackighet i köp/sälj.

Byta fond är fortsatt:
Säljorder - Sälj
Köporder - Köp

Vilket tar ett par dagar. Enda fördelen är att du slipper trycka på en köporder efter sälj har exekverats.

Att missa de 15 bästa dagarna på t ex S&P500 senaste 20 åren gör att avkastningen blir negativ. Jag hade inte sagt att den minskade precisionen är försumbar.

ETF:er eliminerar nästan hela den risken. Du ligger utanför marknaden ett par minuter istället för flera dagar.

3 gillningar

Jag tror att det blir väldigt svårt att köra backtesting på fonder för det är svårt att veta vad man får för kurs, så jag hade kört detta på etf:er eller aktier

Hur tänker du mäta momentum

Jag hade kompletterat det hela med ett maknadsfilter typ sp500 el OMX30

Klokt inspel. Även en fördel för backtests.

Såg även att Nordnet har valutakonton för ISK, vilket reducerar växlingsavgifterna också.

Börjar skissa på en lösning.

Hur momentum mäts framgår av första inlägget.

Jag har redan tre filter innan köp. Vad menar du med marknadsfilter?

Jag har undersökt detta nu angående fördelar och nackdelar. Jag kan som mest under ett år genomföra 12 byten av hela mitt investerade innehav, om alla tre fonder skiftas varje månad och som minst 0, men sanningen kanske ligger däremellan. Vid varje köp/sälj så förlorar jag 0,5% av det kapitalet i valutaväxling på ett ISK konto - om hela innehavet skiftas varje månad blir det 6% valutaväxlingsavgifter på hela innehavet - om året. Sannolikt ligger avgiften närmare hälften av det, då 6% är maximal handel vilket inte är troligt. Även 3% anser jag dock vara en ansenlig del.

Valutakonto ISK finns inte för småsparare som mig. På Nordnet måste du vara storsparare eller frekvent sparare.

Valutakonto AF depå finns, men äter upp 30% av vinsten. Anta en CAGR på 13 % per år i snitt så innebär det att 3,9% av totalbeloppet försvinner i skatt. För att kunna jämföra beloppet mot ISK så blir skillnaden på totalen då runt 3% - ganska likt vad valutaväxlingen kostar mig.

Så - i ena vågskålen har jag en garanterat kostnad på ~3%, och i den andra vågskålen har jag fördröjd handel. Det kan mycket väl leda till förluster om jag missar viktiga börsdagar, men det är lika sant att jag kan råka missa de sämsta dagarna på börsen. Missade dagar är ett starkare argument mot att försöka tima börsen, men då detta är en momentumstrategi som siktar på långa, fina trender så är inte de missade dagarna lika avgörande. Det kan också ses i ljuset av att jag handlar månatligen, det är ändå mycket jag kommer missa under månaden, men det är mest brus för denna strategi.

Slutsats: Fonder på ISK bibehålls i strategin för nu.

Övrigt: Kommer uppdatera fondlistan och utveckla hur jag jobbat vidare med mitt excelark när jag får tid över.

Du missade bemöta grundproblemet att om du är utanför marknaden, pga ett fondbyte, och det råkar vara en av de bästa dagarna under en 30 års period, så behöver du bara missa 15 dagar eller så för att tappa 50% av den totala avkastningen under 30 år.

Vi snackar om CAGR -4% per år, under 30 år, varje år, om du missar en av de bästa dagarna vart annat år pga fondbyte.

1 gillning

Tack för synpunkterna!

Vi kan räkna på det. Antag likt tidigare att jag byter fonder 6 gånger per på för mitt totala kapital (det vill säga 18 byten med varje tredjedel). Antag att fondbyten tar 3 dagar i snitt. Detta innebär att mitt totala kapital ligger utanför marknaden i 18 dagar. Världsindex avkastar i snitt ~0,035 % per dag. Detta innebär att jag kan förvänta mig en förlust i snitt på 0,63 % årligen i tid utanför marknaden. Detta innebär att jag förvänta mig en överprestation mot ETF:ernas garanterade förlust med 2,37 %.

Ponera att min momentumstrategi fungerar väldigt bra på att pricka gröna dagar. För att mina missade dagar ska väga upp kostnaden på ~3 % årligen behöver marknaden ha ökat i snitt 0,167 % per dag. Detta är 4,77 ggr mer än vad världsindex förväntas ge. Mina fonder måste alltså prestera nästan fem gånger bättre än världsindex historiska snitt just de dagar jag står utanför.

De två övre styckena ska också stå i relation till min grundläggande strategi - att fånga macromomentum. Den bygger på stora vågor som håller i sig i 6-12 månader. Jag kommer alltså missa både röda och gröna dagar, med en svag tilt mot gröna. Tilten bör inte överstiga 0,167 %, även om beräkningarna innehåller många osäkerheter och antaganden. Känner mig ganska trygg med resultatet, även om det kanske vore vettigt med en eller två känslighetsanalyser.

Har gjort följande ändringar i strategin:

Har lagt till en del i handelsstrategin för att minska antalet dagar utanför marknaden. Jag kontrollerar fortfarande alla värden den 1:a varje månad, men väntar sedan till nästkommande måndag eller tisdag och genomför handeln före kl 10:00. Denna metod motverkar att jag ligger utanför marknaden under helger samt den extra dagen som kan uppstå vid handel efter 10:00 för vissa fonder.

Inden: Har bytt ut Nordea Indienfond mot DNB Fund India A SEK Acc. (bättre momentumeffekt)

Energi: Har bytt ut Handelsbanken Hållbar Energi mot DNB Fund Renewable Energy A (SEK). (bättre momentumeffekt)

Europa utbytt mot kärnkraft: DNB Nuclear Energy. (bättre momentumeffekt)

Har tagit bort regeln om att sälja när en fond överstiger 40 % av innehavet.

Har även börjat titta på optimeringar på vilka dagar under månaden som marknaden är statistiskt mest sannolik att ligga på röda dagar till följd av tidigare konversation. Lutar mot att jag startar min process i mitten av månaden snarare.

För att dra ner risken för att ligga med allt kapital investerat i fonder som påverkas av samma makroeffekter på marknaden har jag börjat titta på en system med grupperingar och mjuka regler för val av de tre fonderna.

Har även börjat laborera lite med backtests. Vill dock att fundamentan för strategin är klar innan jag springer iväg för långt där.

Har bytt ut några fonder och tagit bort kriteriet för SMA200 i syfte att öka CAGR till priset av högre max drawdown. Det är ju en lekhink trots allt, och då ska det ju vara lite dynamiskt och spännande. Att reproducera samma CAGR som en global indexfond med lägre drawdown låter inte som en rolig lek. Av samma anledning har jag även skiftat min score-viktning till 50/30/20 - i syfte att snabbare hoppa på en trend, till priset av att få fler falska signaler (whipsaw).

• Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index A utbytt mot Spiltan Aktiefond Investmentbolag
  • Swedbank Robur Technology A utbytt mot Nordnet Teknologi Index