God, nyttig och billig efterrätt/snacks

Slänger in grönkålschips här, har inga siffror om nyttighet eller pris, men gott är det :smiley:

3 gillningar

Rostade kikärtor. Rosta avrunda ärtor i ugn eller på järn med kryddor som chili, rostad paprika, örtsalt, curry etc

3 gillningar

Svingott till sallad osv också.

1 gillning

+10 på den. Äter rostade kikärtor både som snacks och som middag (på en wrap med t.ex lite gurka och rödlök och vitlökssås). Väldigt billigt dessutom om man använder torkade kikärtor. Chiliflarn, rostad paprika och vitlök är favoritsmaksättningen.

1 gillning

Det har jag faktiskt provat. Väldigt gott

1 gillning

Mina go 2 just nu

• Vaniljkvarg med en krossad ruta 90% choklad strösslar över
  • Fläsksvål (jäkligt farligt, trycker lätt en påse själv…)
  • Ölkorv
  • Ost

Kör keto dieten så dessa grejer är en lifesaver

1 gillning

Mina snacks
-en sked turkisk yoghurt med valfri frukt

• proteinshake
  • mörk choklad
  • färdigpoppade popcorn från Estrella (skjut mig!)
1 gillning

Jag brukar göra smoothies på frusen banan, blåbär och mjölk (har ofta även i proteinpulver med vaniljsmak). Föredrar den ganska tjock (alltså inte så väldigt mycket mjölk) - den blir som en smaskig milkshake.

Har även sett flera intressanta recept på avokadoglass, det kan kanske också vara ngt att testa? Den går ju dessutom enkelt att göra lite “efterrättssnygg” genom att lägga upp i glas och toppa med riven mörk choklad, nötter, bär etc

1 gillning

Hummus är gott men det är ju inte alltid man har tahina, färsk citroncitronsaft, vitlök och god olivolja hemma och betydligt billigare blir bönrör

Man kan använda vilka kokta bönor eller ärtor man har hemma - mixa och späd med ev med lite vatten, krydda rejält. Man kan använda samma som till rostade kikärtor (chili, rostad paprika, örtsalt, spiskummin curry etc) men på hösten brukar vi göra slut på sommarens bbq såser och kryddor. Varning, överdosera inte rökarom. Vill man ha lite crunch så kan man ha i finhackad lök/purjo

Bönröror kan ätas på bröd, knäckebröd eller till grönsaker eller så gör man sig till och rostar potatisskal (Blanda skalen med lite olja och bred ut på bakplåtspapper kör i ugn 200 grader 15-20 min eller i airfryer)

2 gillningar

Jag älskar popcorn på induktionshäll.
Olja i hela botten, några korn för att mäta temp. När de (en) poppar häll i resten & sänk temperaturen lite.
Sänk ev lite till efter hand.

På gamla plattor kan man ju i princip stänga av plattan när det börjar poppa - för det fortsätter ju ge värme, men på induktion måste du fortsätta ge värme, men kör du på max blir det ofta för varmt.

1 gillning

Jordnötter. Mycket protein men väldigt näringsrikt i övrigt också, så rör du dig inte regelbundet lär du öka i vikt om du äter det ofta. Salta jordnötter kostar runt 40kr/kg på willys, har inte riktigt koll längre iom inflationen, om du väljer stor påse.

1 gillning

Jag tror du glömde läsa trådstarten - där “extremt fettrikt” undanbedes :stuck_out_tongue:

Det är faktiskt ganska lätt att göra biopopcorn hemma för en ganska billig peng, sen går det ju att diskutera om det är nyttigt men det är iallafall nyttigare än chips och choklad.

Först börjar man med att köpa en popcornskål för micro Popcornskål för micro | Rusta.com
(Brukar finnas på rea för 50kr)

Sen slänger du ner ca 1 matsked kokosolja i skålen och smälter oljan i micron om den är fast.

Efter det så häller du ner popcornkärnor upp till 100g sträcket och slänger ner 1-2 teskedar flavacol och blandar Flavacol Popcornsalt #2045| Orginal | Gold Medal
(Popcornsaltet som ger den speciella smörsmaken som biografer använder)

Sen är det bara att köra skålen med locket i ca 3 min i micron då har du en ganska stor skål med biopopcorn för 5-10kr kanske :slightly_smiling_face:

Eftersom jag inte får det att funka på min induktionshäll hur jag än gör, testade jag med micron. Det blev kanon. Kör dock rapsolja och en klick smör och salt. Använder bara en lagom stor mikrovågssäker plastskål och använder mikrovågsugnens plastlock med vädringshål ovanpå. Sedan ca 2-2,5 min tills det dröjer lite mellan poppningarna. Har märkt att det är bättre att ta ut för tidigt än att vänta tills allt är poppat. Då verkar de redan poppade majskornen inte torka ut eller bli brända.

Så jag kan rekommendera mikro-varianten.

Induktionshällen vet jag inte om det handlar om att på mindre värme, så blir det puls, vilket pocornen inte gillar. Och på högre värme utan puls, så blir det bränt. Min induktionshäll har några år på nacken, så moderna är säkert bättre. Brukar störa mig på detta med puls på lägre värme, då man ska låta något sjuda etc.

1 gillning

Finns massa på nätet så man får utforska lite men här är typ en muggkaka jag testat:

1 ägg
En skvätt grädde
1 skopa proteinpulver chokladsmak
1 tskd kakaopulver
1 tskd bakpulver
1 matsked mandelmjöl
En nypa salt

Kör allt blandat i en mugg
Värm 60 sec I micron

Ta ut å lägg på en ruta 90% choklad

Snabbt tillbaka och kör 30 sekunder till

Ta ut å toppa med lite sötningsmedel