God, nyttig och billig efterrätt/snacks

Som rubriken säger eftersöker jag förslag på efterrätt/snacks som är gott, nyttigt och billigt/ekonomiskt. Gärna recept om det behövs.

Nyttigt innebär att det inte är tillsatt/innehåller socker/snabba kolhydrater eller är extremt fettrikt. Frukt är naturligtvis okej, även om det också kan innehålla mycket socker ibland. Bra för hälsan är ledordet. Nästan så man kan se det som vanlig mat helt enkelt, men upplever det som lite plus i kanten när man är sugen på något extra.

Gott är ju en väldigt subjektiv fråga, men vill att det ska upplevas som en “riktig” efterrätt/snacks, dvs som vanlig glass, kakor, godis, paj, chips och alla andra socker- och fettrika efterrätter/snacks etc.

Billigt/ekonomiskt innebär som det låter. Jag gör gärna rätterna själv.

Jag har försökt skifta från att äta grejer som mellanmål till att dricka något. Kaffe i olika varianter (testa cold brew!), grönt te, kolsyrat filtrerat vatten. Går att skoja till det med smaksättningar som gurkvatten. Benbuljong i kaffe/te, fettfritt och mjukar upp det lite ungefär som när man har i grädde eller mjölk.

Allt det här hetsandet med att man ska stoppa i sig frukt och mellanmål hela dagarna är från en Ica-reklamfilm från 90-talet. “Fem och da’n - gör kroppen glad!”
Passar bra för Ica förstås, och barn som växer. Vuxna stillasittande överviktiga kontorsmänniskor behöver inte hålla på att äta hela tiden.

Frukt tycker jag är toppen som efterrätt. Ät den rå så att fibrerna inte sabbas av tillagningen.

2 gillningar

Tack.
Helt rätt, rent fysiskt behöver vi det inte. Men ibland är man sugen och då behöver jag alternativ till att bara ta en frukt, som delvis känns lite tråkigt, dels kan innehålla mycket socker.

Känner mig ofta sugen på kvällen eller eftermiddagen, trots bra lunch och middag.

Min favorit är popcorn!

Köper ekologiska popcornkärnor när jag ändå beställer medicin online, sen poppar jag dom i micron i en röd popcornskål i silikon från Lekue. Har nog haft min skål i 10 år snart.

Sen köper jag någon gång per år ett par kilo fairtrade chokladpellets på rea. Ofta reas det ut efter påsk. Det används till chokladkonfekt och bakning. Marron.se och Femtorp är de som har bäst reor. Gillar Åsö med, men de har mer fyndhörna. Jag gillar både mjölk och mörk choklad, favoritmärket är Felchlin.

11 gillningar

Bananglass är ju en klassiker i sammanhanget! Skiva bananer och frys in skivorna, mixa i en hushållsapparat med lite mjölk och smaksätt med något du gillar som tex jordnötssmör, kakao, bär eller kanske kanel. Det går även att göra god yoghurtglass på fryst banan, lite naturell yoghurt och en skvätt honung.

Vet inte hur du ställer dig till choklad (både dyrt, sött och fett) men chokladbräck går ju att variera på många sätt. Man lägger hela chokladkakor på bakplåtspapper på en plåt och ställer in i ugnen så att chokladen smälter och sedan är det bara att strössla på med valfria godsaker som tex hackade nötter eller torkad frukt. Bryt i bitar när chokladen stelnat.

Går utmärkt att göra på mörk choklad (eller lägga två olika chokladkakor bredvid varandra på plåten och sedan swirla ihop dem lite med en ätpinne, kniv eller handtaget på en sked.

3 gillningar

Poppar du alltså lösa majskärnor/popcorn i mikron? Trodde man var tvungen att köra med de färdiga påsarna. Ska man använda olja, som när man använder kastrull?

Jag har induktionshäll och har aldrig lyckats poppa så att det blir lika bra som när jag hade keramikhäll. Nu bränns en del, många poppar inte alls eller blir väldigt små. Vet inte vad jag gör för fel.

Dyrt är det, men det finns 100% choklad utan socker och kakaofett är nyttigt. Sen innehåller bra choklad massa andra nyttigheter. Så ett bra snacks i lagom mängder och av rätt sort.

1 gillning

Mitt tips är att rosta fröer. T ex solroskärnor rostar man på 5 minuter på stekjärnet. På med örtsalt. Mums!

6 gillningar

Generellt kan detta ligga i en glukosdipp. Försök att lägga till en liten sallad innan måltid. Detta då med vinäger i. Det jämnar ut glukosintaget (på något vis) å ger en mycket mer jämn kurva som förenklar sugen.

Läs detta samt köp hem en påse Babe. Mycket bättre popcorn än de namnlösa arterna som säljs på ICA.

2 gillningar

Keso med bär.

Banan/riskakor eller äpple med jordnötssmör,

Ägg i olik former

Proteinshake med lite nöter och eller frukt

Diskussionen om det behövs eller inte är ju individuell. Jag behöver äta mellan 4000-4500 kcal per dag för att hålla vikt, styrka och ha tillräckligt mental och fysisk energi för min aktivitetsnivå. Skullle absolut i teorin kunna äta den mängden på 3 måltider i teorin. Men det skulle bli väldigt stora portioner mat, såpass stora att det skulle påverka prestation, när man ska in i sitt andra tyngre träningspass för dagen är det bra för energin att kunna fylla på lite lagom 1,5-2 timmar innan träning etc etc.

4 gillningar

Såg en litet klipp på instagram där en tjej tog, (mini?)keso, bär och litehonung och mixade allt. Lade i en fyrkantig burk och huttade in i frysen. Blev som glass typ. Det såg gott ut. :slight_smile:

1 gillning

Knäckebröd/ morötter med dipp. Själva dippkryddan är ju rätt dyr, jag har inte gett mig på att blanda egen än.

Osaltade jordnötter om man vill ha mer kaloriintensivt mellanmål.

Havregrynsgröt

Bönsallad med svarta bönor + majs är extremt lättlagat, lättdiskat, billigt och beroende på salt/kryddor/olja/dressing gott.

Kvarg med bär plus lite kex typ digestive. Det har jag blivit serverad som efterrätt en gång, mycket gott. Även grekisk yoghurt funkar.

Gör som de säger i artikeln, men som sagt, det poppar inte, de blir små eller brända. Tror att det kan ha att göra med att värmen pulserar på induktionshällen. Alltså inte konstant värme som på keramik.

Proteinprodukter (glass, pudding, pulver, milkshake).
Andra snacks med sötningsmedel (om du inte tycker om socker).

Makrill i tomatsås, eller andra burkfisk.

Babybel 12%.

1 gillning

Morot, vitkål, div nötter/jordnötter. Pistache är pilligt så går lite saktare av det. Eller knäck valnötter/para/hassel etc. Popcorn är ganska förlåtande. Vatten/pysvatten stillar många sug. Kallt. Lime eller citron i om det hjälper dig. Jag kan gilla det lite surt ibland :slight_smile:

Ät mer mättande måltider för att bli av med efterrätten.

Aptiten följer ätmönstret, inte tvärtom. Om du behöver tugg för att vara underhållen borde du kanske prova nya tidsfördriv när du blir sugen att äta.

2 gillningar

Jag skulle också poppa i kastrull på Induktionshäll i lördags men det blev inte bra. Ej varit några problem på tidigare elhäll.

Jag använder också induktion. Täck botten med solrosolja, använde inte för hög effekt, jag kör 7/10, släng i decilitern först när de fem testkornen poppat. Testa med Babe som sagt - det gjorde skillnad för mig.

Jag känner att kvalitetspopcorn med en smaksättning som man gillar är mycket svårt att slå när snackssuget kryper fram. Så det är värt lite ansträngning för att få till dina popcorn.