Goda råd önskas: sälja eller maxbelåning

Hej där ute
Ska bygga sommarhus och funderar nu på om jag ska sälja min bostadsrätt i attraktivt område för att få loss pengar och flytta till hyresrätt I samma område eller ska maxbelåna bostadsrätten?!
Har redan en tomt. Tänkte bygga för 2-2,5 mio och har fått lånelöfte fr banken att öka lånet på min bostadsrätt istället för dyrare byggkreditiv. Kommer då vara maxbelånad på bostadsrätten med 85%. Känns lite läskigt med så mkt lån. Har bra inkomst men ändå…
Det verkar som att jag kan få en attraktiv hyresrätt i området.
Totalkostnaden/månad 25% högre med maxbelåning än med hyran på hyresrätt (däremot står den ökade amorteringen för knappt hälften av totalkostnaden vid maxbelåning- dvs typ tvångssparande).
Så ekonomiskt känns Maxbelåning på bostadsrätten smartare men upplever det som läskigt med så mkt lån.
Tacksam synpunkter
Lill

Har du alltså så pass mycket kapital i bostadsrätten att du inte behöver låna öht om du säljer den?

Men den stora frågan här känns som en som är svår för oss att besvara. Var vill du bo, i din bostadsrätt eller i en tänkt hyreslgh? Eller ser du de som likvärdiga?

1 gillning

Precis
Säljer jag bostadsrätten så blir det bra med kapital över för att bygga fritidshuset.
Upplever bostadsrätten och hyresrätten som hyfsat likvärdiga.
Sälja: lånfri men rel höga hyreskostnader (lyxboende) och kanske svårt att få nya lån (är 54år)
Maxbelåna: fördel är att bostadsrätten nog stiger i värde öven framöver

1 gillning

Planerar du att bo permanent i fritidshuset om några år? Hur säker är du på att värdet i din br fortsätter stiga? :thinking:

1 gillning

Tror inte att jag kommer att bosätta mig i fritidshuset som det känns just nu.
Bostadsrätterna centralt i stan har stigit i värde de senaste 40 åren med viss stagnation under 90-talet.

Man kan bara veta vilka kostnader man kommer ha i framtiden, inte vilka spekulationer som kommer att slå in.

Människor är generellt väldigt glada att låna för spekulation på bostadsmarknaden, som de senaste 30 åren avkastat mindre per år, typ 6%, men vågar inte låna för placeringar på börsen som avkastat 7-8% per år.

Precis som att börsen kan falla kan bostadsmarknaden falla. Många bostäder kommer bli lediga när 40-talisterna dör, då kan tillgången öka och priserna falla.

Bostadspriserna har kunnat stiga till dagens nivå genom att det går att låna upp stora summor, till låg ränta.
Börjar man kräva större handpenning, snabbare återbetalning av lån etc, då kommer bostadspriserna sjunka.

Så, vi vet inte något om framtiden och vilka spekulationer som är bra, bara att du kommer krävas att betala dina skulder.
Så, håll skulderna låga.

1 gillning

Under samma tid har räntorna sjunkit konstant. Tror du att de kommer att fortsätta nedåt?
Vad tror du händer med bostadspriserna om räntan vänder uppåt?

1 gillning

Hur mycket är du beredd att betala i lån per månad om 12 år när du är pensionär? Vilka inkomster kommer du ha som pensionär?
Kommer du kunna betala av lånen innan pensionen?

Vill du köpa stuga är du nog frisk, men om 5-15 år kan hälsan vara helt annan.

Bra synpunkt
Tänker nog sälja bostadsrätten när Fritidshuset är byggd- både för att minska lånen och för att ungdomarna kommer vara utflugna. Då behövs det inte samma yta.

1 gillning