Hej,
Har sedan en tid tillbaka funderat på att skapa en portfölj som innehåller cash, räntor och aktier. Denna portfölj ska alltså vara fördelad där 25% är cash, 25% räntor och 50% aktier. Detta är också tänkt att vara min enda portfölj, då jag gillar att ha medelrisk i mitt sparande. Buffert ligger för övrigt hos SBAB och är inte tänkt att ingå i delen med 25% cash.
Valet att plocka in cash i portföljer kommer från 4 anledningar:
- Corona-krachen 2020 där räntetillgångar blev låsta på grund av att företagen som förvaltade dessa fonder fick svårt att värdera sina innehav.
- Under den perioden kom jag också till insikt att “cash is king”, även om ränteinstrument inte svänger lika mycket som aktier i värde vid nedgång, så finns det fortfarande andra nackdelar med dem som för mig tidigare var oförutsägbara.
- Behöver man plocka ut en del av sitt innehav tidigare än väntat, måste man också sälja av från aktiedelen på Lysa, vilket kanske inte är önskvärt under en nedåtgående period.
- Att ha en del av sina ränteinstrument väldigt likvida ser jag som en fördel känslomässigt.
Så, jag har försökt lista ut hur man kan göra en portfölj på Lysa som innehåller sparkonto som del av sin struktur, och hur stor andel alla delar bör vara. Jag tänker att denna portfölj bör i grund och botten vara medelrisk där det är ca 50/50 med aktier/räntor (inklusive sparkonto).
För att åstadkomma detta tänker jag mig att jag behöver 2 konton. Ett ISK och ett sparkonto.
ISKt kommer ha fördelningen 66% aktier och 33% räntor. För att investera kommer jag alltså behöva sätta in 25% på sparkontot och resten på ISKt för att få rätt fördelning.
Räkneexempel:
Insättning 10000
2500 sparkonto
7500 ISK ( här hamnar alltså 0,66 x 7500 = 5000 i aktier och 0,33 x 7500 = 2500 i räntor)
Nu har kontot fördelningen 2500 sparkonto, 2500 räntor och 5000 aktier.
Ett problem jag ser om man inte använder autogiro är att insättningen behöver vara 4000 kr varje månad eftersom sparkontot behöver 25% av totalbeloppet och minsta insättning med swish är 1000kr på Lysa.
Vad tror ni om denna portfölj? Går det att göra så att insättningarna blir enklare rent matematiskt? Har ni förslag på en annan fördelning av aktier, räntor och sparkonto?