Har nyligen slått till på 1 aktie i Microsoft, och 1 aktie i Goggle (Alphabet). Tänker mest att det är kul och intressant att äga aktier i 2 av världens största företag. Passade på att köpa 1 aktie i Alphbet, när dom splittade sin aktie för ett tag sedan. Microsoft kostade desto mer, men tänker att det är det värt med tanke på att det är bland det största företaget i världen.
Det går ju iofs sämre för dessa företag med, men eftersom de är såpass stora, så finns det ju ingen chans i universum att de t ex konkar. Känns bara stabilt och säkert, och tänkte ha dessa väldigt lång tid, drygt 20 år.
Är det fler här inne som äger aktier i dessa 2 företag? Hur tänker ni kring dom?
Jag tror inte heller det sker snart, men det finns många enorma företag som försvunnit under åren. När jag var liten fanns det en Texacomack i varenda liten by kändes det som.
Googlar man lite så ser man att de största konkurserna skett i sektorer med företag som plötsligt gått från enorma spelare till luftslott på kort tid.
Jag skriver detta från en dator med windows och jag har två fönster öppna med olika googlefunktioner i. Så jag förstår absolut deras värde. Men sådana värden kan skifta fort. Det är ju inte så att det inte finns alternativ. Mina första år på nätet sökte jag med Altavista och surfade med Netscape. Jag hängde på Yahoogroups och MySpace. Det är ~25 år sedan.
Personligen tycker jag att google har för stor marknadsdel för att det ska vara sunt och personligen tycker jag Microsoft känns mer och mer som en koloss på lerfötter. Men jag är obstinat och kan absolut ha fel också.
Håller med, känns som att Microsoft och Google är så stora att det är svårt att greppa hur stora de faktiskt är. Man blir lite yr i huvudet när man går in på deras info och kollar marknadsvärdet samt omsättningen
Lite mer än så.
En felaktig satsning kan sänka vilket bolag som helst.
Kolla på Facebook som satsar på “meta universe” nu och döpt om moderbolaget till Meta.
Skulle detta slå fel kan det sänka bolaget helt.
Google och Microsoft kommer nog existera länge till, men då allt utvecklas kommer dessa bolag bli tvungna att satsa på nya områden och vem vet vad som kan sänka dem.
Jag har mycket satsat på båda bolagen, men via fonder.
Jag skulle sparat den Nokiadator jag räddade på jobbet i forntiden. Den hade gjort sig på en hylla idag. Även de olika vinterdäck av Nokiatillverkning som jag kört på fungerade dåligt för telekommunikation…
Tider förändras. Företag likaså.
Jag tror de är helt fel ute och ska jag spå i min kristallkula (den är däremot inte tillverkad av Noka ) så tror jag detta är början på slutet när det gäller det som varit det klassiska facebook.
Japp, jag äger hellre dem via indexfonder jag också.
Jag har lite, drygt 30, aktier i Alphabet. De har totalt sett gått ganska bra men lite mer än -30 % i år. Är förmodligen ganska köpvärda nu men jag har inte gjort någon analys och har inga planer på att köpa mera just nu.
Håller med. Om man gillar en ren Usa stora världsbolag som är verksamma över hela världen sover man lugn 100% i den här värstningen. Inte äns Påvens trygga och välskyddade bilen är tryggare än den här
Varför utsätta sig för mycket högre risk när man får allt den här för 0,20% i total avg ?
Om man gillar LF som jag väljer man Länsförsäkringar Usa indexnära istället .
Det är inget jag tänker på. Jag vill bara ha global aktie index så brett som möjligt för så billig års avg det bara går . Den som vill välja plocka lite efter magkänslan får man strunta helt i indexfonder
Sålde av dessa på toppen men är redo att gå in igen om priset faller en bit till. Microsoft för att det är en unik utdelningsaktie och Alphabet för att det kommer att bli en unik utdelningsaktie.
När man investerar i en global indexfond så köper man både vinnare och förlorare. Jag föredrar att endast investera i vinnare.
Ja jätte bra och alla gillar vi vinnare. Men mot frågan undrar jag om du har slagit S&P 500 index sedan du började spara på börsen långsiktigt ? Har du bättre utväckling i dina vinnare än om du hade satsat hela tiden på Usa index sedan start ?
Hur vet du bilka aktier ska bli vinnare när du plockar ut ur Usa index? Majoriteten av aktiva Usa fonder som investerar i Usa aktier slår inte Usa index inte ens på 1 årssikt