Ok, då är det inte intressant tyvärr. Omständigt med flera extra kort bara för att få det till att fungera.
Varför är, vissa, banker så sena med stöd för Google Pay?
Vad menar du?
Om ditt nuvarande kort inte fungerar så måste du ha något mer. Blir två kort hur du än gör.
Men går du över till en annan bank som stödjer Google Pay så blir det endast ett kort.
Jo, men då gäller det ju att hitta en bank där man inte behöver betala något extra för detta. Mig veterligen så finns det inga, utan alla tar en avgift för att du skall få tillgång till deras tjänster. Brukar ligga på en 50kr per månad.
Jag hade sagt upp kortet hos SEB och skaffat ett kreditkort + Curve.
Förutsätter att inte ha något emot kreditkort och att inte använda kontanter mycket.
Ok, kom på att jag är kund hos Santander Consumer Bank, och har ett kreditkort därifrån som är kopplat till min bil. Läste att de stödjer Google Pay, men osäker på om man måste ha ett extra kort eller om det går med det jag har.
Hur kopplar jag dessa kort till mitt nuvarande konto i min nuvarande bank?
Du menar att du använder det kortet till kostnader för din bil?
Om Santander funkar med Google Pay kan du ju använda det till allt, eller skaffa ett till och ha det till övriga utgifter.
I Curve kan du välja vilket kort som pengarna ska dras ifrån innan köp, eller använda tidsmaskinen för att ändra det i efterhand
Jag har Handelsbanken som inte har stöd för Google Pay. Skaffade Klarnakortet just för att kunna nyttja Google Pay.
Det fungerar bra, inga avgifter. Enda problemet jag kan uppleva är att pengarna dras några dagar senare. Inget större hinder men skulle kännas bättre om det drogs från kontot direkt.
Ja, hade också Klarna kortet en gång. Tycker det var jobbigt att hålla kolla på sina utgifter när man hade det. Man tror att man har mer pengar än man har, eftersom dragningen från kontot görs nägra dagar senare. Så det blev att jag sade upp det efter en kort tid.
Funderar dock på at skaffa Revolut som ju verkar smidigt att koppla till Google Pay. Det enda kruxet i kråksången, är ju att man måste hålla på att skicka pengar till sitt Revolut konto från sin vanliga bank.
Har du eller någon annan testat Revolut och kan ge ett omdöme?
Jag är flitig användare av Revolut och tycker det funkat bra!
Beroende på bank du har så kan du eventuellt sätta upp regelbundna överföringar från din bank till Revolut. Alternativt om inte detta funkar sä kan du ställa in “auto top-up” i Revolut när saldot understiger en viss nivå.
Det kanske kan göra allt lite lättare? Bra att veta är att man behöver ha gjort några manuella top-ups med ett visst bankkort innan man kan få auto top-up att funka med samma kort.
Ok, skönt med en erfaren Revolut användare. Har registrerat mig med adress och övrig info. Dock tycker det verkar smidigt ,men blir lite fundersam gällande registreringen. Avbröt därför.
Hoppas du har tid att svara på mina frågor:
Varför skall man ta en bild på sitt ansikte?
Vart väljer man standard abonnemanget som enligt avtalet är gratis?
Är det något som kostar?
Måste man skicka ett visst antal transaktioner, eller är det fritt?
Hur skickar jag pengar från min bank till mitt konto på Revolut?
Hur ansluter jag mitt vanliga bankkonto till Revolut?
Hur ansluter jag mitt Revolut kort till Google Pay?
För att öppna ett bankkonto så måste banken veta att du är du. I Sverige är det vanligt att detta görs med BankID, utomlands och i fallet med Revolut är det vanligt att man tar en bild på sitt ID/körkort/pass och sen sig själv som sedan jämförs.
Utöver detta kan man ha en bild på sig själv som syns i appen och om man är någons “vän” på Revolut, men det borde vara helt valfritt.
Vart väljer man standard abonnemanget som enligt avtalet är gratis?
Nu var det längesedan jag signade upp men tror det blir i steget när du får välja vilket Revolut-kort du vill ha. Kan vara att även om lägsta nivån är gratis så betalar man ändå en engångsavgift för att få kort hemskickat,typ 50 kr ish.
Är det något som kostar?
Få kort hemskickat och växla till annan valuta på helger kostar en liten slant, eller om du väljer att ha ett av de dyrare abonnemangen
Måste man skicka ett visst antal transaktioner, eller är det fritt?
Inga begränsningar.
Hur skickar jag pengar från min bank till mitt konto på Revolut
Det finns två sätt:
Du får ett IBAN/SWIFT nummer från Revolut så att du kan göra en internationell banköverföring till ditt konto där (de har säte i Litauen har jag för mig). Bra att veta är att vissa banker bara kommer tillåta dig att föra över EUR och då åker du på en växlingsavgift hos din bank innan pengarna skickas. Du kan sen växls tillbaka till SEK hos Revolut.
Du toppar upp pengar genom att använda ett Viss/Mastercard (tex det du har genom din bank). Bra mycket enklare och utan avgifter/växling man bra att veta är att vissa banker tillåter inte att deras bankkort används för att toppa upp Revolut (har haft problem att göra detta via Klarna tex).
Hur ansluter jag mitt vanliga bankkonto till Revolut?
Du ansluter aldrig ditt vanliga bankkonto till Revolut, antingen för du över pengar däremellan med banköverföring eller genom att använda ditt bankkort för att toppa upp pengar (se ovan).
Hur ansluter jag mitt Revolut kort till Google Pay?
När du skaffat ett kort från Revolut så är det lätt att antingen inifrån Revolut appen eller Google Wallet (tidigare kallat Google Pay) appen lägga till kortet.
Övrigt att tänka på?
Även om Curve kan verka lite komplicerat så skulle jag säga att det är ändå bra mycket enklare än Revolut om målet är att kunna använda Google Pay mot ditt bankkonto. Då dras pengar direkt från det underliggande kortet (ditt bankkort då förslagsvis).