Gör din egen FIRE/pensions-simulering! En förifylld MonteCarlo-simulering för svenska förhållanden som du kan köra själv och ändra i

Så, nu har jag stöpt om den för vår situation. Lite klurigt första gången men gick fint med dina eminenta instruktioner :slight_smile:

Utgick ifrån vår 4 hinkars översikt, uttagsplaner för pensioner och uppskattade årskostnader över tid. Delade upp både intäkter och kostnader i olika års-sjok så som vi planerat tex. kostnader tunga i början men trappar av med ålder något.

Eftersom vi har en mängd pensionskonton för oss båda samt privat sparande i olika portföljer - alltifrån 100/0, 90/10, RT portfölj och 60/40 så gjorde jag helt enkelt enkelt en sammanräkning vad det blev på en “snittportfölj” uppdelat på följande tillgångsslag:

• US stock market (50% av vår snittportföljen aktieandel, kanske något högt men jag har en del enskilda US aktier också)
  • Global ex-US stock market (50% av aktieandelen)
  • Cash
  • Short term treasury (uppskattad andel i stats papper i våra räntefonder)
  • Short term investment grade (uppskattad andel företagspapper typ i våra fonder)
  • Total US bondmarket (uppskattad andel som är långräntor)
    Tror det blev hyfsat rätt så här första gången

Med brasklappen att jag gjort rätt :slight_smile: så ser det väldigt bra ut.

• 99.2% success rate vid 100 år
  • 99.9 success rate vid 85 år
  • 1st percentile Portfolio End Balance (real) är ca 8% (EDIT) av nuvarande kapitalet kvar

Nu blir det intressant att optimera och testa lite andra simuleringsmodeller :slight_smile:

1 gillning