Inte bara genom nätet. Nu vill jag inte skrämma dig för mycket, men har du sett på de två patenten 11045362 och 9408757 som Essity har inom inkontinenskalsonger och sensorer
. Tur dock att det publika patentsystemet finns, nu vet vi ju att kalsonger vi köper är uppkopplade och kan hålla oss borta från dom.
Stjäla information på nätet för att skaffa egna patent är väl kanske inte ok.
Har någon den möjligheten och utnyttjar detta så tycker hag att det är fel
Det är fel att göra en massa saker. Har du någon form av rimlig anledning att vara bekymrad över det du skriver om?
För att vara lite mer allvarlig: Just Ericsson är intressant då de patenterar något hejdlöst. De är en intressant motpol till t.ex Saab som knappt patenterar något. Jag har gamla kollegor som hamnat på Ericsson, och kulturen där är att man patenterar allt verkar det som. För anställda utvecklare är det en morot då de får bonus, men grunden ligger i framtida standarder och licensiering av teknik. Om det visar sig att man har någon skitdetalj som blir viktig i en framtida standard och som då kan licensieras så blir det jackpott.
Således Occams rakblad
- Att få med sin teknik i en framtida standard är enorma pengar, således massiv patentering.
- Nätbyggare avlyssnar nätet och snor konkurrenters information om nya ideér och patenterar detta (men konkurrenter håller tyst om detta då de gör samma sak)
Vad har det med saken att göra? Om man pratar om det och man gemensamt kommer fram till att man inte vill att de andra ska kunna se var du är hela tiden i realtid utan att man märker det, hur löser man det då?
Jag undrar om det finns en funktion där man kan begära position i nödfall, och att detta syns jättetydligt på mottagarens telefon t.ex.
Det har med saken att göra eftersom det är ett icke-problem om man inte har integritetsångest inför sin egen familj. Men om man har det, då kan man t ex med en iPhone aktivera ”hitta” funktionen på en sekundär enhet och bara i nödfall så man kommer åt bara sin egen info. På Android bör det gå att lösa med nån kinesisk spårningsapp, vad vet jag.
Det du är ute efter är nog Find My Device: Mein Gerät finden
Logga in i ett inkognito fönster eller så hos någon så kan du se både batteri, senast position, radera allt på enheten (på distans), spela upp ljud så du kan hitta den (oavsett stör ej/volym) eller lägga till meddelanden på låsskärmen.
Sen går det använda Google Maps också, men blir lite annan funktion. Mer se när någon lämnat jobb/affär/vad-det-nu-kan-vara och planera livet efter det. Brukar försöka dela position om man ska åka långt eller så, finns en trygghet i att någon kan se om man fastnat länge på vägen och var exempelvis.
Har svårt att se varför man inte vill att familjemedlemmar ska veta var man är. Jag känner en viss trygghet i att min man vet var jag är. Tex om jag skulle ramla och slå mig, bli överfallen eller vad som. Jag kan inte komma på ett enda tillfälle då jag inte skulle vilja att han såg var jag var. Kanske om jag var otrogen, kriminell eller missbrukare då men då får jag skylla mig själv om min man ser det och vill lämna mig.
Men såklart måste alla i familjen vara medvetna och okej med det!
Vi har använt Google Maps variant.
Kanske när du köper hans julklappar ![]()
Köper inga julklappar till honom men om jag skulle gjort det skulle det varit online.
Har man en respektive som skulle kolla ofta var man var skulle det ju vara lite creepy men någon gång när man är sen är ju något helt annat.
Inom telecom har åtminstone tidigare viktigt att ha en rejäl patentportfölj för att kunna ”kvitta” mot konkurrenternas patent.
Jag och frugan kör life360, det fungerar bra.