Gör det på fel person och få en kniv i magen eller skott i huvudet. Eller hamna i handgemäng där andra parten blir skadad och det går till rättegång där fakta är att du tagit dig in i någon annans lägenhet och misshandlat denna. Bakgrunden blir irrelevant och det finns risk att där finns flera vittnen som stödjer hans sida.
Man fått självklart göra en riskbedömning men risken för det är nog extremt låg. I de flesta fall om det här hade blivit långvarigt hade riskerna för min hälsa var betydligt större att inte göra något alls. Hur skulle världen se ut om ingen vågade ta strider med potentiella negativa konsekvenser? Ibland behöver man stå upp för vad man tycker är rätt.
Man kan absolut tycka att jag gick över gränsen, kan helt klart köpa argument för det. Men är det något vi behöver mer av i samhället är det civilkurage där man står upp för sig själv, andra och samhället vi lever i.
Har en handfull gånger i vuxet liv tagit tydlig ställning och sagt till på skarpen mot oönskat beetende mot mig själv och andra. Det har aldrig slutat i fysiskt bråk.
Risken för att bli allvarligt påhoppad och skadad är något vi gömmer oss bakom av feghet i de allra flesta fall. Hur många gånger har en granne blivit allvarligt skadad av granne i Sverige?
Det finns ju dock andra sätt att göra det obekvämt för en boende som inte respekterar sina grannar. Gå gemensamt och ring på med täta intervaller när det går över gränsen, ring på tillsammans regelbundet när det är olämpliga tider för den störande tex mitt på dagen etc etc. Ta ställning ihop och gnäll och gnäll lite till. Skulle aldrig få för mig att acceptera leva med extremt regelbundet störande granne och låta proccesen ha sin gång genom att bara rapportera i år kanske på samma sätt att jag inte skulle acceptera att bli trakasserad på något vis överhuvudtaget.
Jag har skrivit en störningsdagbok som är 45 sidor lång och jag har anmält störningar till styrelsen nästan varje dag i 4 år. Jag har visat dem störningsdagboken. Jag blir ignorerad av dem.
Jag tror jag måste stämma styrelsen men det kan bli många hundra tusen i juristkostnader. Då är det billigare att flytta.
Det står i regler och stadgar att man inte får störa 22–07 men festerna brukar pågå klockan 16–06 flera gånger i veckan. En gång festade de klockan 21–19 nästa kväll. Det står också i stadgarna att man inte får hyra ut utan tillåtelse. Men när han gör det ändå och jag säger det så blir jag ignorerad.
Antagligen gäller stadgarna bara om någon i styrelsen blir väckt på nätterna.
Jag har krävt nedsatt månadsavgift men då blir jag så klart ignorerad.
Det kan vara ganska vidrigt att bo i lägenhet har jag fått erfara.
Verkar vara genomgående så bland mina bekanta som gjort det också.
Alla har antingen ett skrikande fyllo i närliggande lägenhet eller någon som borrar på nätterna alt har en egen bowlingbana.
Det är nog bara så att man får acceptera det och flytta till hus om man är känslig för sånt.
Helt jävla omöjligt att få slut på det iaf. Det vet jag…
Kommer aldrig testa på det igen hoppas jag.
Som sagt, vi har alla olika riskbenägenhet. Men jag tycker det är skevt att påstå att det handlar om feghet för det är långt ifrån hela sanningen. Jag har inga betänkligheter kring att säga ifrån eller göra något fysiskt när det behövs. Vidare är det inte enbart din snäva definition av civilkurage som gäller.
Jag vet inte vad för människor du har träffat på i ditt liv men jag har träffat på ett antal där det kunnat gå illa för dig om du gjort så mot dem. Jag har också tränat kampsport där det ingick försvar mot t.ex. kniv och har fått erfara hur svårt, om inte omöjligt, det är att försvara sig om motparten har en skruv lös.
Sen tycker jag inte att du gick över någon gräns för det är inget fel att göra som du gjorde. Min fråga är snarare; är det värt risken när du inte vet vem personen är och grannar som bott där längre är rädda? Idag säger du ja för du har facit. Hade det varit någon av de jag nämner kanske det varit ett annat svar.
Vidare finns det ett mellanting mellan att första veckan veckan ta sig in i lägenhet för att rycka ut sladd och att bara vända andra kinden till år in och år ut.
En annan väg kan vara att vända sig till kommunens miljökontor. De kan förelägga hyresvärden (bostadsrättsföreningen) att undersöka problemen och vidta åtgärder.
Det rör sig visserligen om en hyresgäst i en bostadsrättsförening, men jag antar att det inte gör någon skillnad om du som drabbad är medlem är föreningen.
Ja, det verkar som att du gjort mer än nödvändigt för att signalera till styrelsen.
Störs bara du eller går det att få mer tyngd/dragkraft genom att involvera fler grannar?
Andra sidospår:
Går det att klämma dit innehavaren om den är skriven där men inte bor där? Blir det mer angeläget för styrelsen om frågan kommer från Skatteverket?
Finns det misstanke om brott vid någon av festerna så att ett tips till polisen skulle kunna leda till påknackning och därmed att de blir mindre benägna att leva rövare där?
Jag vet flera andra som har klagat men ordföranden säger att bara jag har klagat.
Innehavaren är skriven i en annan stad längre norrut. Ingen är skriven på adressen men jag ser en person som går in och ut ofta och kompisarna är fulla eller påtända, de går också in och ut där. De i styrelsen bor i ett annat hus och lägger sig tidigt och sover.
Vissa som kommer dit är påtända så man kanske kan ringa polisen när det är mycket folk där och säga att de borde drogtesta dem. Problemet är att han som hyr är smart så han öppnar aldrig när styrelsen plingar på för att se om någon bor där.
Någon annan sa att man även kan anmäla han som bor där för folkbokföringsbrott.
Men jag tror inte polisen kan göra något för de vägrar öppna och de slår nog inte in dörren för folkbokföringsbrott och kanske lite amfetamin och svampar som de röker? Ibland kan de festa till klockan 19 på kvällen och ibland festar de till klockan 07 och de sover bara i en timme och sen vaknar de och skriker igen. De borde ta något som gör dem pigga, kanske amfetamin.
Har svårt att se att du skulle kunna stämma styrelsen på dessa grunder, det funkar bara vid ekonomiska övertramp. Däremot är det en idé att dokumentera den kontakt du haft med styrelsen och dra ihop minst 10% av medlemmarna och begära en extrastämma för att avsätta styrelsen. Men då behöver du självklart kunna motivera övriga.
Har personen missbrukat regeln om tystnad på natten borde styrelsen köra nolltolerans mot fester för honom.
Väldigt tråkig situation du befinner dig i. Har du kollat om du kan montera en ringklocka med kamera på din dörr. Flertal modeller är trots allt batteridrivna och bör inte göra någon åverkan.
I stället för att fokusera på att få bostadsrätten förverkad, och därigenom få grannen att sälja och flytta med tvång, kan du prova att ta vägen via miljöförvaltningen i din kommun. Den heter inte samma sak i alla kommuner, men det ska finnas en instans i kommunen som du kan vända dig till exempelvis om du upplever ljudmässiga störningar i din bostad, så kan de utöva tillsyn. Om miljöförvaltningen kommer fram till att det till exempel är fastighetsägaren (bostadsrättsföreningen) som är rådande över störningarna kan de bli ålagda att vidta rättelse, eventuellt jämte vite. Tillsyn av den typen från kommunen torde få en sund styrelse att skärpa sig.
Man får dock inte montera en kamera i ett trapphus utan tillstånd. För vissa i huset kan det säkert uppfattas som ett värre övertramp än lite avlägsna festljud.
Tror inte att miljöförvaltningen hanterar den typen av grannljud. Men man kan ju kolla med kommunen.
De hanterar ju mer buller som kan ha hälsoeffekter typ för höga decibel utifrån eller störande konstanta ljud från tex fläktsystemet. Vi har varit i kontakt med dem pga ett bygge och då gör de en mätning under en period och bedömer om bullret är hälsovådligt/över gränsvärdena. Känns inte som om grannars dåliga beteende nattetid är riktigt deras bord.