Jag har bott i en bostadsrätt i 6 år. Grannen ovanför (som flyttade dit för 4 år sedan) har fester flera gånger i veckan till 7 på morgonen och det kommer och går mycket fyllon och folk som härjar.
Nu har han börjat hyra ut borätten utan tillstånd från styrelsen. Styrelsen säger att de inte kan öppna dörren och kolla om någon bor där för det är emot någon lag eller regel. Jag vet att det bor en där för han brukar skrika på nätterna och ha fester på helgerna.
Hur kan jag få bevis på att någon bor där? Om styrelsen ringer på öppnar han så klart inte för då åker han fast. Nu har han lyckats bo där i 6 månader utan tillstånd.
Jag har sett 10 gånger att han som bor där kommer och går och han väcker mig varje natt när han skriker.
Styrelsen kan väl teckna avtal med någon störningsjour som du får ringa när det lever om. Det ligger i hela föreningens intresse att olovlig verksamhet upphör.
Dokumentera varje gång som det skriks. Skaffa ett anteckningsblock för detta. Datum, tid, hur länge, vem du kontaktade.
Ring styrelsen. Varje gång det händer. Om de har störningsjour så ringer du istället till störningsjouren. Mejla styrelsen varje gång också så att de har dokumentation.
Skit i andrahandsuthyrningen. Dokumentera det du vet: någon i den lägenheten för oväsen på natten vid specifika tillfällen.
Likt Emil tycker jag du ska dokumentera störningstillfällena. Kanske ett mail till styrelsen när det inträffat. Om det är innehavaren själv eller en (olovlig) hyresgäst kan vara sekundärt tänker jag.
Det är faktumet att det blir ett regelbundet störningsmoment för dig (och andra grannar) som jag tycker väger tyngst om nu styrelsen tycker det verkar svårt att nysta vidare i vem som bor där.
Jag hade nog även försökt få med några andra grannar på tåget, det kan väl inte bara vara du som störs? Det kan inte minst kännas bättre att vara fler om saken.
Sen tycker jag att det finns anledning för styrelsen att gå in med huvudnyckel och kontrollera lägenhetens skick om det nu pågått störande aktiviteter där ett halvår.
Om den som äger bostadsrätten fortfarande bor kvar i lägenheten ( i alla fall på pappret dvs folkbokförd där ) är det frågan om inneboende och det kan föreningen inte ha så mycket att säga om.
Men har ägaren flyttat blir det otillåten andrahandsuthyrning.
Men som många andra påpekat - det är störningarna som du kan fokusera på och rådet är att som sagt var att dokumentera, dokumentera och dokumentera.
Har varit med om detta med störningar från grannar dock inte i andrahandsuthyrning. Styrelsen tyckte att jag skulle säga till själv först, vilket jag gjorde vid ett flertal tillfällen.
Detta hjälpte dock inte så jag dokumenterade alla störningar i ett brev och argumenterade för att de förstör boendemiljön för mig och andra i föreningen. Styrelsen skrev ett brev (som de fick hämta ut med bankid) där de påpekade att de blivit tillsagda att sluta störa mig och även andra grannar (som jag fick veta också klagat).
Oavsett om de bor i första eller andra han har de inte rätt att förstöra eller minska värdet på ditt boende vilket de gör när de stör. Styrelsen har skyldighet att ta itu med detta. Säger som andra i tråden, dokumentera och mejla styrelsen. Mejlen blir också ett bevis hur ofta du blir störd.
Jobbigt men tjata, tjata, tjata genom mejl och telefon samt dokumentera. Prata även med andra grannar (jag gjorde det tillslut, även med den som ägt min lägenhet innan mig) så att ni kan gå ihop med en skrivelse till styrelsen om inget händer.
Hur gick det för mig? De störande kände att de inte var så önskvärda och ska nu flytta. Jag håller tummarna att det inte flyttar in någon annan idiot
Styrelsen har rätt att gå in i lägenheten för tillsyn, så länge det aviseras en stund innan att tillträde till lägenheten krävs. Och att inte tillåta styrelsen tillträde till lägenheten är grund för uppsägning av bostadsrätten.
Även störningar är en anledning till att man kan sägas upp från lägenheten, men då är det viktigt att styrelsen även meddelar socialnämnden att störningarna måste upphöra.
Och givetvis så är otillåten andrahandsuthyrning grund för uppsägning. Här är det viktigt att styrelsen kräver rättning inom 2 månader från det att man fick reda på att otillåten uthyrning förkommer, gör man inte det så kan man inte säga upp bostadsrätten.
Läs gärna igenom bostadsrättslagen kap. 7 för att få lite mera på fötterna när du pratar med styrelsen. I de flesta fall så är ju styrelsen bara “vanliga” människor utan särskilt mycket kompetens och erfarenhet när det kommer till lagtexter, så räkna inte med att det kan och vet allt.
Samtidigt kan det vara folkbokföringsbrott att inte vara skriven på platsen man bor på. Straffet om man blir dömd kan vara allt från böter till fängelse i högst två år beroende på hur allvarligt brottet är. Utan att vara jurist kan jag anta att i detta fallet är det i lägre straffskalan dvs böter eller möjligtvis kort fängelseperiod.
Jag har redan klagat massor av gånger till styrelsen. De säger att han har ansökt om att få hyra ut men han fick avslag. Han som äger lägenheten bor i en annan stad. Ingen är skriven på lägenheten. Men jag vet att det bor en person där som festar och skriker på nätterna.
Han har helt enkelt fått avslag och då hyr han bara ut ändå och han har instruerat hyresgästen att ge fan i att öppna när styrelsen ringer på för då kommer vi åka fast. Styrelsen är lättlurade så de tror att om ingen öppnar så bor ingen där och om han säger att lägenheten är tom så måste den vara det.
Tror ni jag kan ringa polisen någon natt när han stör och säga att på papperet bor ingen där men det bor en person där ändå så han begår folkbokföringsbrott så ni måste komma och straffa honom?
Jag känner att styrelsen bryr sig inte för de blir inte väckta varje natt. Det är jag som är dryg enligt dem för jag kontaktar dem nästan varje dag och klagar.
Det jag behöver är något bevis på att någon bor där för mina ord verkar inte vara något bevis enligt styrelsen.
Jag har en städare så jag ska be dem att lyssna om de hör honom för då får jag en till som håller med mig.
Det jag vill ha av er är smarta tips på olika bevis man kan skaffa. Ska man behöva anlita någon som sitter och väntar kanske 5 timmar utanför dörren tills han kommer ut eller kommer hem? Hur mycket ska man betala i så fall? 150 kronor i timmen? Jag har redan sett hyresgästen gå in och ut flera gånger.
Jag har också varit med om störningar. I alla lägenheter jag bott i. Skrikande, trummor och rallarslagsmål så tavlor ramlar ned.
Fokus ska vara på att dokumentera störningarna. Spela in störningarna och skicka det till styrelsen direkt när det händer. Ljud räcker när störningen sker, men sedan gärna video när du bankar på klockan mitt i natten (om du nu vill dokumentera obehöriga). Om det känns obehagligt så försök ha någon med som kan stötta.
Skriv en motion till årsstämman om att föreningen ska anlita en störningsjour om det inte löser sig innan dess.
Kan alltid spela dum när du ringer 114 14 och säga att du hör skrik från en lägenhet som ska vara tom. Talar ju sanning och kan vara intressant för polisen för kan ju de facto vara någon som behöver hjälp även om inte akut.
Har tidigare frågat en vän som är polis om man ska ringa polisen för saker som inte är akuta och där det inte finns något brott men där man märker något avvikande. I mitt fall har det varit när man sett personer som antingen är påtända eller i någon mild psykos. Fick direkt svaret att man bör ringa och sen får polisen avgöra vad man gör och inte gör. Tänker att det är liknande i ditt fall och bör inte dra dig för att ringa och säga det du vet: lägenheten ska vara tom men ändå är där någon som skriker i högan sky.
I det här fallet är det väl befogat för styrelsen att få gå in och se att den påstått obebodda lägenheten är det så att ingen obehörig fått tillgång till den och lever rövare där (vilket kan påverka fastigheten utöver störningar för dig).
Fortsätt kontakta varje gång, med uppföljande mejl. Detta är dokumentation som är extremt användbar. Det är dyrt och bökigt att få igenom en uppsägning av bostadsrätten så ju fler incidenter som finns dokumenterade desto bättre. Uppmana dina grannar att göra samma sak. Strunta i om styrelsen ber er sluta, i den här frågan jobbar de för er medlemmar. “The squeaky wheel gets the greese”. Och det är i ert intresse att varje incident dokumenteras.
Om ni är flera som påverkas så kan nästa steg vara att kalla till en extrainsatt stämma för att rösta om störningsjour eller ny styrelse. Kolla i stadgarna hur man gör och hur många som måste kalla.
Som sagt, släpp problemet med andrahandsuthyrningen. Fokusera på störningen. Andrahandsuthyrningen är också allvarlig och något styrelsen borde ha tagit tag i direkt men störningen är det som du har störst chans att lösa.
Motionera om störningsjour till den ordinarie årsstämman. Motioner ska ofta vara inne i januari eller februari (står i stadgarna).
Prata med valberedningen om att du vill kandidera till styrelsen, ifall du kan tänka dig att ta en mer aktiv roll i det hela. Bonus: som ledamot har du tillgång till styrelsens tidigare protokoll.
När jag betalar min månadsavgift på cirka 3100 kr så brukar det stå med hur mycket extra jag ska betala för el. Det brukar ligga på 160 kr/månad. Denna summa (cirka 3260 kr) betalar jag in till föreningen. Då måste väl föreningen kunna kolla om han ovanför bor där eller inte på hans elförbrukning eftersom hyresgästen vägrar öppna dörren för att inte bli påkommen?
Jag har gett många förslag på vad de kan göra men de verkar inte bry sig och de säger emot mina förslag om hur man kan bevisa att en person bor där utan tillåtelse.
Elförbrukningen måste väl minska rejält om ingen bor där? Jag vet bara vad jag betalar för el men jag tänker att om jag åker bort i några månader måste min elavgift minska till nära noll?
Jag vet inte hur elförbrukningen ska lösa ditt problem faktiskt. Men nej, om kylskåpet står på så minskar inte förbrukningen nämnvärt. Typ två tredjedelar av elen i en lägenhet verkar gå till kylskåpet. Dessutom är ju inte problemet att styrelsen tror att det står tomt. Problemet är att de inte vill hantera andrahandsuthyrningen. De bryr sig inte, antagligen för att de har annat som de anser är viktigare (rätt eller fel).
Kan ett alternativ vara att ta kontakt med lägenhetens ägare? Även om han vill hyra ut den i andra hand har han ju inget intresse av att andrahandshyresgästen skapar problem för grannarna och kanske påverkar lägenhetens skick negativt?
Som tidigare nämnts är dokumentation gällande störningarna A och O. Finns bra mall på t.ex Bostadsrätterna.
Sitter själv i brf styrelse, och efter att en medlem uppmärksammat oss på återkommande störningar från en granne så har vi efter upprepade kontakter med personen som orsakar störningarna nu tagit nästa steg och skickat en formell anmodan om skärpning (med kopia till de sociala myndigheterna).
Det är svårt att kasta ut en medlem ur föreningen, men ska det vara möjligt måste styrelsen agera by the book och orka ta fajten.
Ibland kan jag se tillfällen i samhället där polis eller andra delar av det kan ha problem att stävja oönskat beetende som i text inte är tillåtet och skapar lidande för sin omgivning. Där om man har fallenheten och inom rimliga gränser naturligvis kanske borde vara lite mer rejäl i problemlösningen.
Flyttade för många år sedan in i lägenhet där jag tidigt fick till mig av grannar att det fanns en problemboende som ett tag varit rejält störande och det fanns nästan en rädsla för personen.
Inom första veckan var det rejäl rövarfest med hög musik, skrik och gap i trapphus etc. Gick och sa till utan respons, andra gången några få dagar senare och sa till igen med tillägget att det rings störningajour om det inte dämpar sig utan respons vilket jag gjorde. Tredje gången öppnades med hånflin, gick då in i lägenheten och tog strömkabeln till musikanläggningen och sa till med betydligt barskare ton och mer väl valda ord.
Det var sista gången den grannen störde.
I grunden naturligvis inte ok från mig men det löste problemet, sparade in på, tid, energi och resurser för boende, styrelse, störningsjour och polis.
Blir jag utsatt av något som inte är tillåtet där samhället har skyldighet att skydda mig ifrån det men inte klarar av att leva upp till den skyldigheten så anser jag att det ges mig moralisk rätt att freda mig själv.
Vid fysiskt våld har vi den rätten men det finns saker som över tid kan vara minst lika jobbigt att hantera där vi inte har några rättigheter alls istort sett och den “rätta” vägen att gå har väldigt svårt att komma till rätta med problemet.