Grannen med "ett par ferrari" väcker känslor

När man jämför uppåt, vilket man oftast gör, kan man komma ihåg att jämföra neråt för att balansera. Du tillhör antagligen topp 10% i världen i rikedom men det går för de flesta att hitta en nivå upp ända till Musk å gänget.

Efterfrågat citat: “Comparison is the thief of joy”
Så jämför inte, det kommer stjäla din egna glädje, den du hade tills du började tänka på ferrarin. Bara se den, tänk inte på den :wink:

Måste du tänka kan du försöka tänka när du ser en sportbil hos grannen:

1. Jag vet inte om den är köpt med egna pengar eller lån.
  2. Jag vet inte vägen till dom ev egna pengarna. Kanske högrisk i flera omgångar och krossade relationer.

Men det blir ju lätt negativt som egenförsvar så bättre inte tänka, lägga tid och energi där. Bränsle till det man själv vill uppnå kan man ta det som.

2 gillningar

Nu är detta naturligtvis högst subjektivt, men jag har ägt och äger flera onödigt snabba bilar och kan säga att det inte är nödvändigt–för min del–att köra på bana eller köra som en galning på väg för att tycka det är roligt att köra dem. Sätt dig i en 911 eller Cayman/Boxster t.ex. och kör en vända på en vacker slingrande landsväg. Behöver inte köra fort för att göra det till en härlig upplevelse.

4 gillningar

Glöm inte fartbulorna!!! :face_with_peeking_eye:

Gillar detta!

Du kanske ska flytta till ett fattigare område? På vår gata har vi 6 st Kia. En niro bensin, en hybrid och en el samt 3 st Kia ceed hybrider olika årsmodeller inkl vår. :rofl: Är nog krav att ha Kia om man ska bo här.

1 gillning

Det här med bilar är en grej för mig. Jag är nog vad man skulle kalla väldigt bilintresserad, men jag är totalt emot alla former av märkestönterier. Man får inte vad man betalar för.

För det första tycker jag att det är onödigt med all form av “kolla vad jag betalade för”. Jag var bra sugen på en Alfa Romeo Quadrofoglio ett tag för att dels låter de ju som monster, och dels är det lite “sleeper” varning över dem. Folk tror inte att de är monster, men de gör 0 - 100 snabbare än de allra flesta Lamborghini / snik-ferrarrisarna. Och var helt klar med att 99% av de bilarna vi ser här i Sverige är just sönderkörda, 10 år gamla sportbilar som enbart ägs för att få hem lite extra ragg från stureplan.

För det andra tycker jag investeringen i dem är helt sinnessjuka. Med tanke på vart utvecklingen går just nu så måste man förstå att de är skitbilar om 10 år. De kostar skjortan när de går sönder, de kostar skjortan att serva, de kostar skjortan att köra, de är stöldbegärliga som fasen, de är otympliga osv osv osv. Min Volvo kombi har fler hästar än Ferrarrin som körs runt i Miami Vice.

För det tredje så finns det numera elbilar. Det en sportbil har egentligen är ju lätt vikt och vrid på låga varv. De skjuter ifrån en vid rödljusen. Xpeng G9 performance, en bil du kan ha för runt 8000 i månaden med låg förmånsbeskattning osv, har 700+ nm vrid, och med elmotor så betyder det från stillastående. För jämförelse kan ju alla, ALLA, raggare med drömmar om en 6l V8 med dubbelturbo, gå och sätta sig på uthuset. En skrikande 6000 rpm 6,4l hemi kommer kanske upp dit med lite pill, men hur du än går från 0 så GÅR DET INTE att komma i närheten av el. Du kör ifrån i stort sett alla sportbilsnissar med en baklucka med 5 kassar matvaror och ISOFix-stolarna för ungarna i bak. Kul.

Nu ska det ju också sägas att jag aldrig skulle ha en bil över 50 000kr när jag gick ur skolan. Sen blev det 100 000, sen 200 000, och nu sitter jag här med bilar för bra mycket över det. Om man har intresset så tror jag absolut att det finns en situation där JAG skulle haft nog med pengar för att lägga någon miljon på en bil. Men det skulle definitivt inte vara en ferrari, porsche, lamborghini etc.

Nyaste kärleken är väl Hyundai Ioniq 5N (eller kanske 6N nu?). En liten fuling som kör 0-100 lika fort som en Pagani Huayra med en V12 dubbelturbo. Dom börjar vid cirkus 20 miljoner. Finns en lågmilare ute för runt 50 mille om någon är sugen. Kan ni sätta ord på hur förbannad man blir om man ställer sig bredvid en ful liten 700 000krs hyundai i sin 50 miljoners superbil, ser att de har 2 barnstolar i bak och sen drar den personen förbi en när man försöker köra ifrån dem vid ett rödljus? I en förbannad mini-suv?

Att driva ett företag inom energisektorn, och då förnybart eller annat miljöjox, innebär att man är en hycklare om man har en sportbil som inte är 100% el. Det bara är så, ingen avundsjuka eller så för min del. Du kan ju få in en 1250 hästars eldriven kinesisk kejsar-kärra för den pengen.

5 gillningar

“lätt vikt och vrid på låga varv” – nja, är man lite purist och föredrar sugmotorer över turbo/kompressor så är det ofta inte mycket vrid på låga varv. Elbilar däremot har ohyggligt med vrid, dock känner jag inte många som “gillar bilar” som bryr sig om elbilar annat än som transportmedel. Jag har en med väl över 700Nm som vardagsbil och visst är det roligt att accelerera men när vi pratar körglädje och känsla tar jag hellre sportbilen med bra mycket mindre kraft som behöver varvas till 5000+. Känslan, ljudet, det mekaniska brötandet–det får du helt enkelt inte i en elbil.

6 gillningar

Jag har nog aldrig blivit avundsjuk på just pengar/materiellt dock har jag blivit avundsjuk på folk som aldrig haft problem med hälsan.

Nu är jag inte dödsjuk eller något utan de flesta skulle beskriva det som småkrämpor samt någon lättare diagnos men när jag ser folk speciellt lite äldre människor som säger att de inte har någon krämpa så kan jag kolla på min situation och önska mig en annan kropp.
Samma när jag var liten så när man har en diagnos eller liknande så blir det en stor del av ens liv så när man ser folk runtom som inte alls har samma bekymmer så blir man smått avundsjuk på dom.

Nu när jag är äldre så förstår jag dock att väldigt få människor har ett helt problemfritt liv utan de flesta brottas med något.

Det är väll lite liknande det du beskriver det är som att nör man kollar på någon annan som har det bättre så känns ens egna situation värre helt plötsligt?

7 gillningar

Vem bryr sin om 0-100, eller vilka man kan accelerera ifrån vid ett rödljus? En hyrkart kommer inte ens upp i 100, men de är rätt mycket roligare att köra än en el-SUV på 15 ton.

1 gillning

Min granne mittemot har 14(tror jag) skrotbilar!
Hade hellre haft en granne med en Ferrari eller bara en bil som såg ok ut.

9 gillningar

Som svärfar brukar säga, “we buy cars with money we don’t have, to impress neighbors we don’t like”.

9 gillningar

Många gör nog så. Jag är mer fascinerad över att många verkar lägga energi på vilken bil andra kör omkring med. Något jag är befriad från.

8 gillningar

Jag minns när chefen på ett tidigare jobb menade att det värsta som finns är att behöva skrapa rutorna fria från is. Jag tänkte bara - eh, du ska väl vara glad att du har bilrutor du behöver skrapa? Nu har jag själv också bil och tycker att det värsta som finns är att skrapa rutorna… :crazy_face:

4 gillningar

Hela den här diskussionen blir ett spännande bevis på senaste avsnittet om rikedomsnivåer och oförståelsen för dem på andra. Delvis för att de flesta som är på lägre nivåer aldrig varit på de högre.

Det är svårt att tycka att två ferraris är värt det om de kostar mer än värdet på ens ISK. Men om man har två ferrari om året i avkastning blir det nästan orimligt att inte köpa bilen man vill ha när den råkar dyka upp som till salu. För vad ska man ha pengarna till då.

Sen har vi copingmekanismen jantesnobberi som många tar till. Att tillskriva dåliga egenskaper eller avsikter till alla som köper uppenbart kostsamma saker och proklammera sitt eget ickebehov av detta. Tex: Den köper ferraris för att skryta, de är säkert belånade, den har dåliga värderingar. Jag behöver inte det för jag har bättre värderingar och skiter i vad andra tycker. Den kanske har finare bilar, men jag är faktiskt en finare människa.

När det lika gärna kan va att den som köper ferraris har pengarna tjänade på att hjälpa människor, älskar bilarna och skiter i vad andra tycker för den behöver inte bry sig, medans du behöver snacka skit om den för att hantera känslorna när du ser dem. Det är inte bra värderingar. Kanske har du råd och skulle vilja, men avstår för att inte väcka avund. Att inte köpa det man vill för pengar man har bara för att andra blir avundsjuka är också ett behov att anpassa sig.

Det är väldigt bra att som TS ställa sig frågan vad i en själv som väcker känslorna istället för att hitta på saker om personen som råkade trigga dem så att man kan flytta ut skulden.

28 gillningar

Sen har vi inbyggt en mekanism som mäter var iflockens hierarki vi befinner oss och ger oss singaler ämnade att pucha oss om vi upplever oss lågt på skalan. Eftersom ekonomi, klädsel och valt färdsätt är ett utbrett sätt att signalera och mäta det på så triggar det säkert utsöndringen av en del hormoner att se någon som upplevs visa försprång mot en själv, även om man vet att det är falskt.

Du har ju världens bästa bil och i nästan rätt färg också! :sweat_smile::+1:

1 gillning

Skrapa? Varför?

/skåning :sweat_smile:

1 gillning

Å andra sidan har vi mentaliteten att se ner på ”pöbeln” som senast visades upp med emfas i tatueringstråden.

Kålsupare finns det nog på alla trappsteg.

6 gillningar

Exakt :joy: :+1: :heart:

1 gillning

Jag brukar vilja bli inspirerad av människor. Din granne verkar väcka avundsjuka hos dig, alltså ingen inspiration.

Om du hade varit din granne, hade du velat tillbringa tid med någon som är avundsjuk på dig?

Jag hade med all säkerhet inte velat det. Bara en tankeställare. Din granne har säkert identifierat det redan. Fundera vad dina egna mål är istället för att ha negativa tankar

2 gillningar