Grannen med "ett par ferrari" väcker känslor

Jag menar precis vad jag skriver. Med 26k/månad brutto kan man klara en utgift på 26k/år om man verkligen prioriterar den. Högre än så är den inte.

M a o, många, kanske de flesta, här har utan problem råd att både köpa och äga en Ferrari om de verkligen vill och prioriterar det. Det har en alternativkostnad, men det går utan större problem. Inte vilken Ferrari som helst. Men en Ferrari.

1 gillning

Tvivlar inte en sekund på att även de flesta med en bruttoinkomst på 20k/månad klarar en utgift på 26k/år om de prioriterar!

Men även om en “standardservice” kostar 26k/år så tror jag att de flesta förstår att det kostar betydligt mer än så att äga en Ferrari. Försäkring är med stor sannolikhet klart dyrare än en “vanlig” bil. Dessutom vet alla som har en bil 5-10 år att det sällan räcker med en vanlig service per år. Ibland behövs mer omfattande service och ibland går något sönder som ska bytas ut som kostar väsentligt mer än till vanliga bilar. Du hittar garanterat inte nya däck för 2000:- /styck heller…

Men jag önskar dig all lycka med att klara alla driftkostnader för en Ferrari, utöver bränsle, på endast 26K/år. Klarar du det på riktigt är du en bättre människa än jag är…

2 gillningar

Tror du Ferrari kör några exotiska däckmärken? De rullar på samma gummi som andra bilar.

Inga problem att hitta däck med rätt spec för 2’ styck. Ska du ha ”findäck” så går bakre däcken för en 360 på under 3’ styck för Pilot Sports…

I övrigt håller jag med att man kan inte anta att det räcker med årlig service på en 10-20 år gammal Ferrari. Saker går sönder. Man brukar säga att om man har råd med två har man råd med en.

1 gillning

Liknande händer mig ibland; total ekonomisk avundsjuka. Det är irrationellt - jag har en fin Omega Speedmaster (moon watch) från 90-talet och sen träffade jag på någon med samma modell från 60-talet som naturligtvis är mycket dyrare och mer autentisk - och drabbades av avundsjuka.

De ser ju likadana ut!

Jag brukar tänka att mitt kall och min lycka ligger i min familj. Jag har vackra, friska, snälla och förståndiga barn. Samma gäller min livspartner. Min klocka är bara en kul grej som jag inte behöver. Varför behöver jag någon annans klocka?
Irrationellt men mänskligt.

4 gillningar

Det som imponerar på mig är sk intelligenta köp. Att köpa dyrt är inte det. Det kan vara att köpa en viss modell av Ferrari, jag har inte direkt koll på sportbilar. Men mobiltelefoner har jag bättre koll på. Så om jag ser någon med en Apple Iphone 16 Pro Max så blir jag inte impad. Men om jag ser någon med en Oneplus 13 eller Vivo X200 Pro så blir jag impad. Den personen har troligtvis lagt ner timmar av research och har bra koll på komponenter.

Rent generellt brukar jag tänka att om man har en iPhone, weber grill och en tesla så har man gjort bra val men gud så tråkigt och det har typ krävts 0 i research. Hyundai ioniq 5n som någon nämnde tidigare är också ett bra exempel på ett betydligt mer intressant och imponerande köp än en Ferrari eller Porsche.

Men med det sagt så är intelligenta köp även de inköp som till viss del görs för att imponera på andra. Typ, se hur smart och påläst jag är. När jag tänker på det så är det rätt få köp man gör som endast är för att tillfredsställa ett behov själv och som inte skall visas upp för andra eller förhöja dig själv som person. Det jag kan komma på är en godispåse till helgen som jag bara köper för egen njutning :slight_smile:

Att inse att just för mig spelar det ingen roll. Vilken flaggskeppstelefon som helst är inom budget och kommer göra det jag vill. Så research är bortkastad tid är också intelligent val för den personen.

Att inse att en Hyundai inte tillfredsställer ens bilintresse, ha researchat och provkört sportbilar för att slutligen välja en Ferrari eller Porsche är också ett intelligent val.

Man kan inte utgå från att ens egna intelligenta val är rätt för andra. Och deras andra val är ogenomtänkta.

Det blir bara en jag imponeras av andra som tänker precis som jag.

4 gillningar

Fast om du gör ett köp bil/tv/högtalare/sommarhus och vet att du kan köpa vilket som och fortfarande få det bästa för dig så måste man ju undersökt marknaden. Jag blir verkligen inte impad av personer som köper en pryl 2021 och sedan utgår ifrån att de har den bästa produkten på marknaden. Varje gång någon kan förklara varför de gjort ett köp så blir jag mer imponerad än vad priset på den var. Sedan behöver det inte vara den produkten jag hade köpt men om man kan förklara att man fotograferar relativt lite med sin mobil eller typ aldrig kör på bana med sin bil och därmed valt en viss produkt då får du respekt i mina ögon.

1 gillning

Såsett håller jag med dig om att det imponerar mer att någon har tänkt igenom sitt beslut.

Jag menar bara att man inte kan se det på produkten.

Jag tror inte folk går och tror att deras 4 år gamla telefon är det bästa som finns. Men om man fortfarande inte saknar något den borde göra kan det va ett genomtänkt beslut att inte lägga tid på vilka nya som kommit. Man bar väntar tills man saknar nåt och då köper man ett nytt flaggskepp som löser ens vardagsuppgifter fint kommande år.

Just telefoner är en egen erfarenhet i detta. Har älskat research och val av fynd innan. Men efter att ha avverkat några olika på kort tid har jag konstaterat att skillnaderna bara inverkar på oss son nördar om dem. För mångas vardag är det mest genomtänkta att inte bry sig så mycket. Köp något av flaggskeppen andra har och du kommer ha funktionerna folk använder. Kameran kommer ta ok bilder och betalfunktioner kommer funka.

Lägga tankeverksamheten på viktigare beslut är det som är mest genomtänkt.

1 gillning

Jag tänker mer på hur mycket tid han har för de fyra barnen och sin familj… Både VD och framstående inom idrott, det kommer inte gratis (ur ett tidsperspektiv). Låter mer som ett singelliv än familjeliv.

1 gillning

Har full förståelse för det men tycker i sådant fall att allt hänger på vad du syftar på i din sista mening, dvs att lägga tankeverksamhet på viktigare beslut. Kan ju lätt bli att man inte investerar sin tid i någonting utan köper det uppenbara och lever sitt liv som alla andra förväntar sig. För om det fylls med death-scrolling på social medier så vill jag nog ändå säga att det är mer produktivt och intressant att göra teknik-research.

Vad är poängen med tråden? Kommer alltid finnas någon rikare.

Visst! Men de kanske också ägnar sig åt research och funderande om badrumsinredningar, patientdiagnoser, golfutrustning, företagsvärderingar, handväskor, elevbetygsättning, eller bilbarnstolar istället för bilar och telefoner.

Men jag håller med om att människor som gör genomtänkta inköp är mer inponerande än släntrianköpare. Det är bara näst intill omöjligt att veta vad som är vad utifrån vad de har för grejer utan att prata med dem.

Lycka och känslan av rikedom kommer inifrån, lyxbilar och liknande kan inte ersätta detta, de ger bara en kort tillfredställelse. Efter ett tag söker man efter ett nytt “rus” i form av den senaste och nya modellen lyx/värstingbil, ett större hus med bättre läge i det “rätta” området eller varför inte en lyxbil till eller ännu ett “sommarhus”, man blir aldrig nöjd. Det är ju också så att många som kör dessa lyxbilar och bor i de fina dyra husen i de bästa områdena inte ens äger det de har och så stolt vill visa upp. Har sett massor med exempel på detta då svaga, osäkra och i grunden ”små” människor kompenserar detta med lyxprylar. Inte fel att köra Ferrari om man har pengar att köpa en sån och är genuint intresserad av bilar men om man köper en dyr lyxbil för att ”glänsa” och visa upp då bör man i stället boka tid hos en viss yrkeskår som möjligen kan hjälpa en att förbättra självkänslan.

1 gillning

Jag tillskriver dig egenskapen att läsa in lite för mycket gällande en kort kommentar.

Men i stora drag tolkar du mig nog ändå korrekt, något svar på våra fördomar och förutfattade meningar får ingen av oss i denna tråd och jag ser därmed ingen anledning att resonera vidare.

Gärna över ett glas, men inte i form av internetkäbbel.

1 gillning

Har inte orkat läsa hela tråden. Några tankar:

  1. Min bild är att människor som köper dyra saker för att imponera är sådana som inte har råd. Personer som har ont om pengar och som har dåligt självförtroende och vill visa upp en bild av att de är rikare än de är. Många lyxmärken tjänar stora pengar på att sälja till relativt fattiga människor som verkligen borde prioritera annorlunda. Dessa människor är offer för lyxmärkenas destruktiva marknadsföring. Människor som har råd med dyra bilar köper dem antagligen för att det känns som en rimlig bil.
  2. TS funderingar är intressanta och verkar få dåligt med gehör i tråden, vilket var förutsägbart. Alla trådar om dyra saker kommer alltid att degenerera i diskussioner om status och avundsjuka. Den introspektiva dimensionen är intressant. Jag rekommenderar delvis att jobba med medvetenhet om sina egna tankemönster. Att notera känslorna som dyker upp, acceptera dem och försöka gå vidare. Även att undvika att utsätta sig för det genom att helt enkelt titta åt ett annat håll.
  3. Om man bor granne med någon som har två Ferrarier så har man det nog sitt på det torra ändå.
  4. Kan vi sluta pluralisera ”Ferrari” som ”Ferraris”? Det gör ont i hjärtat och själen att se. ”Två Ferrari” (italienskt plural) eller ”Två Ferrarier” (svenskt plural, jfr. ”kolibrier”) är okej. ”Två Ferraris” är anskrämligt. Det är ett italienskt namn och vi skriver på svenska. Varför i hela friden använda engelsk pluralbildning?
4 gillningar

ehh, vissa känner ett behov av att visa att man har pengar, vissa gillar bilar och det handlar om att ha kul med dem och att köpa flera dyra bilar kanske är kul? han kanske har en hel flotta med dyra bilar vem vet.

Spelar väl egentligen ingen roll? Ditt liv, dina framgångar och dina mål är väl inte påverkade av vilken bil grannen har?

Jag personligen avskyr bilar. Tycker det är det tråkigaste som finns, att titta på, att äga, att köra.

Jag brukar ibland ställa frågan: “Hur mycket pengar behöver du ha på banken för att köpa en porsche?”
Svaren är ju såklart högst individuella, personligen skulle jag inte köpa en sån bil förrän jag kanske sitter på 50m+ (så i praktiken förmodligen aldrig) andra kanske tar ett fett lån för att köra en fet bil en stund.

1 gillning

“En Porsche” säger inte så mycket egentligen. Du kan ju köpa allt från en gammal 924 för 50’ till en GT3 RS eller värre. Jag har en 987 med låga mil och den kostade mindre än grannens Volvo…

2 gillningar

Ja men okej, priset är liksom inte poängen. Men säg en dyrare bil med begränsat praktiskt syfte

Jag befinner mig i gruppen bilintresserade och har märkt att det kan vara svårt i vardagliga diskussioner att mötas, när jag pratar med personer som ser bilen enbart som en kostnad från A till B. De ser bara att min hobbybil kostade X kr i inköp men övervärderar kostnaden efter försäljning. Jag lägger den slutgiltiga kostnaden i samma kolumn som deras egna jakt på en perfekt golfbag och kan tycka att det inte skiljer sig åt speciellt mycket, det brukar ingå både medlemskap och resor i golfintresset.

Den främsta frågan jag har till grannen - som vid det här laget borde bjudas in till ett avsnitt då allmänintresset är så stort - är hur många track days han gör.

5 gillningar