Hål i huvudet med ICE bil 2024/2025?

Hej alla kloka sparare,

Familjen har utökats från 3 till 4 och vår XC40 Recharge ren el är helt enkelt för liten för oss så vi behöver byta upp oss till något större och billigare (leasar idag via CbV för knappt 5tkr/mån).

Nu är planen dock att äga bil istället och har då fastnat för Skoda Superb årsmodell 2016-2018 för runt 150-200tkr. Vi kör ca 1500 mil per år. 1-2 långresor (5mil+) i månaden, annars mest korta sträckor runt milen.

Pga de korta sträckorna så känns bensin mest rimligt men just Skoda Superb verkar mest finnas som diesel på begagnadmarknaden. Sen är ju dieselvärmare alltid trevligt.

MEN;
Är det hål i huvudet att lägga upp mot 200 tusen på en begagnad ICE bil i början på 2025? Verkar inte finnas någon elbil med liknande utrymme som sagt…Tesla MY är väl närmast men bra mycket dyrare och jag är av principskäl inte sugen på att äga en Tesla.

Rädd för att dieselpriserna skenar mot 35kr/l under 2027 och att bilen då kommer tappa enormt i värde?

Planen är väl dock att ha kvar bilen minst 5 år…

Vad säger ni?

2 gillningar

Gissningsvis “Fit for 55” och handeln med utsläppsrättigheterna ETS 2.

3 gillningar

TCO kalkylen säger någonstans runt 4200 kr/mån eller 34~kr/milen för Skoda Superben.

Kanske värt att lägga på 1-1,5k i månaden och leasa en helt ny men större EV? Och på så sätt undvika huvudvärken med var dieselpriserna står om 5 år och restvärdet på Superben.

Men finns det ens några alternativ runt den prislappen?

1 gillning

Rent ekonomiskt så känns ju en höjning till 35-40 kr per liter en hel del.
Men kör man 1500 mil per år och bilen drar 0,7 l/mil så är det inte mer än 15 000-20 000 per år. Det försvinner också direkt när en ny elbil kör ut från återförsäljaren.
Fallhöjden för en begagnad ICE för 200 000 kr är också lägre än för en ny elbil för 500 000 kr.
Min poäng är alltså att bränslekostnaden inte har så enorm påverkan som man kan tro.

15 gillningar

Har du tittat på hybrid? Beggade kombis ligger på 200-250k med drag mm. Förbrukningen beror ju på körmönstret, vi ligger igenomsnitt på 0.15l/milen. Såklart osäkerhet kring servicekostnader och andrahandsvärde men det gäller ju alla drivlinor idag. Jag tänker att litet batteri är billigare än stort. Dessutom får man den billiga skatten :grin:

1 gillning

Alla artiklar som börjar med rubriken ”larmet” ska man ta med många nypor salt. Minns för några år sedan då elpriset var galet högt och det kom artiklar om att det under vintern kunde kosta 50 000 kr i månaden för en vanlig medelvilla att ha den uppvärmd.

5 gillningar

Vad är det för tillverkare, modell och årstal du talar om?

Kia ceed 2021, går att hitta för 230k, 5000 mil.
2022 borde det dyka upp en del när 3 års leasingen går ut.

Toyota Corolla finns också i samma prisklass.

Körmässigt är det knappast nån lyx men de är ganska billiga att köra och äga.

1 gillning

Jag har haft exakt samma funderingar. Vi är i behov av en större familjebil och kikat runt på begagnade ICE kombi-modeller och såklart fastnat för de traditionella: Toyota Corolla Touring Sports 2021 eller Kia Ceed SW 2021 som plugin.

Men likt dig så har jag haft detta med ETS2 i bakhuvudet och känns som en flopp-affär att köpa en begagnad ICE-bil för 150-250k om det värsta scenariot realiseras med bränslepriser på 30-35 kr/l om två år. Likaså vad händer med andrahandsvärdet på bilen?

Det som förbryllar mig är att såhär måste väl andra resonera likaså? Vi har haft bevakningar på Kia Ceed och Toyota Corolla TS och vi har kontaktat säljare inom loppet av minuter efter en annons går upp som ser bra ut och innan de återkopplar med mer info om bilen så är det någon som köpt den?

Samtidigt så har vi kollat på elbils-alternativ som MG5 2022 och även provkört men upplever att jag blir åksjuk när man kör den och ljudsystemet är skränigt. Vidare så ligger de runt samma kostnad 250k men det är ingen hets efter dessa bilar?

Ja det har vi. Nackdelen är ju dock det mindre bagageutrymmet (som är främsta anledningen till varför vi ens behöver byta från vår nuvarande).

Skoda Superb med 660 liter bagageutrymme och generösa baksäten för plats med två barnstolar på rad verkar svårslagen.

Kia Ceed 2021 PHEV ligger ju på futtiga 437 liter.

Vår nuvarande XC40 Recharge är på 452 liter.

Skoda Enyaq ligger på 585 liter så det är lite mitt emellan.

En risk med att köpa en ICE bil är att no emission zonerna i centrumet av de större städerna kommer med hög sannolikt att bli både fler och större under de närmaste åren. För din egen del så handlar det om du har behov av att köra in till storstäderna men den kan även påverka begagnat marknade.

Dieselpriset beror nog till väldigt stor del vem som sitter vid makten och även i worst case (35-40 kr litern) så är den totala kostnaden rätt begränsad. Begagnatpriset kan ta stryk men om kronan går neråt så blir export av begagnade bilar ett sätt att trycka upp priserna.

Finns väl några sätt att se på det hela.
Antingen tänker man att det hela är redan inprisat i marknaden och känt ”effektiva marknader”.
Eller så har du en edge här och vet någon om hur det kommer att utspela sig i framtiden som andra inte redan vet och därför kan dra nytta av.

Personligen så slår jag ett slag för att köpa den bil som tillgodoser ditt behov och livsstil oavsett motor och vara nöjd med det. Den dagen du ska sälja den så kommer förhoppningsvis någon annan ha ett behov som tillgodoses av bilen vara beredd att betala för det.

1 gillning

En Passat GTE då? El på kortresorna och gott om plats?

Du glömmer andrahandsvärdet.

En MG5 känns som minst ett steg ner på budgetbils skalan jämfört med Toyota och Kia. När man ser dom får man känslan att de höjt en gammal ICE-modell för att få plats med ett batteri undertill. Men går nog att åka billigt.

Men tror inte man ska dra för stora växlar på evt. höjda bränslepriser om några år. Visst påverkar det, men köper du en bil för 200k nu så har den ju redan fallit 100k på tre år enligt den traditionella tumregeln 50%/per 3 år. Så risken man tar i kronor blir inte så stor egentligen. Och det är vid något slags värstascenario. Och alternativet är ju som sagt inte gratis.

1 gillning

Tror också Ceed och Corolla är jobbigt/onödigt små (men inte omöjligt såklart) med 2st bakåtvända barnstolar och barnvagn. Ska man ändå byta bil och är i den sitsen hade jag satsat på något med mer plats, typ en superb då.

Nej, det var just andrahandsvärdet jag tänkte på när jag skrev om fallhöjd.
Även om ICE-bilen är värd 200 k i dag så är maximal värdeminskning på den just 200 k. Hur lång tid tror du att det tar innan el-bilen för 500 k har tappat 200 k från nypris? 2 år, 3 år? Jag är rätt säker på att en Skoda Superb diesel köpt för 200 k kommer att vara värd 100 k eller mer om två år. Men även om den är värdelös då så är nog risken större för el-bilens värdeförlust från 500 k.

3 gillningar

Ser inte anledning till varför ni skulle behöva gå upp till en större bil bara för ni blir 4? Hittar flera videos på Youtube där man får plats i XC40n?

Vilken elbil tänker du på då?

Kan bara gissa. En Tesla Model Y (eftersom det ska komma en ny), en Skoda Enyaq, en VW id.4. Flera av dessa kostar mer än 500 k, visst. Det kanske tar fyra år. Min poäng var att värdeminskningen i kronor lär bli mer för en ny elbil än för en diesel som kostar 200 k, speciellt om den har fyrhjulsdrift och drag vilket i alla fall de senaste två åren har haft en stor efterfrågan.

2 gillningar