Jag var själv i en usel situation för 25 år sedan, som ordnades upp till mycket stor del tack vare att jag träffade min fru och min kompis Excel
Jag tror du inte du kommer i mål med att automatisera det, tyvärr. Man behöver gå igenom ”processen” att gå igenom varje utgift och ställa sig frågorna som tex ”vad köpte jag på Clas Olsson för 800 spänn?” eller ”varför gick jag på Espresso House 5 gånger den veckan?”.
Det är när man tvingas gå igenom utgifterna en och en som man själv hittar vad det är man vill ändra på, och var de stora hålen uppstår. Precis som @Adde beskriver.
Min erfarenhet är att det inte är de stora utgifterna som gör skadan utan de många mindre där det rinner iväg.
Sen måste man såklart ställa sig frågan om utgiften är OK för det ger livskvalitet så man inte hamnar i vad som blir ett tråkigt liv för en. För då lägger man bara av att ha koll på ekonomin eftersom allt blev tråkigt.
Själva började vi för 25 år sedan att gå igenom och kategorisera utgifterna varje månad i excel. Sedan dess har vi haft koll på ekonomin! Om man inte har så många poster varje månad så funkar gamla klassiska papper och penna metoden också, speciellt i början. Men för att följa upp under längre tid så är excel ett bra enkelt alternativ där man tvingar sig gå igenom varje utgift och inte är beroende av att en App finns även om 5-10 år.
Personligen hade jag försökt samla alla kostnader på era betalkort eftersom det då blir lättare att se under månaden hur mycket pengar som är kvar. Inga ”Oups var det så mycket på kreditkortet”.
Alternativt försök ha kreditkorten för specifika typer av utgifter. Tex kreditkort X för matinköp och kreditkort Y för allt med bilen. Allt annat på betalkorten. Annars är det lätt att man omedvetet lurar sig själv genom att sätta en middag på kreditkort för att ha bättre känsla när man tittar på saldot på betalkortet. Jag tycker det är viktigt att få feedback under månaden så det inte bara blir ”oj då, så det gick åt pepparn även förra månaden” efter ny löning.
Numera vet exakt vi hur mycket som ”ska” gå ut. Alla fasta utgifter är på autogiro/elfaktura. När lönerna kommer in sätter vi direkt över allt som inte ska gå åt på ett buffertkonto. Kvar på lönekontot är de pengar som ska gå åt. Lätt att se hur man ligger till under månaden med andra ord