Hög lr mycket hög sparkvot är grejen om man inte har extremt hög lön. När detta sedan kombineras med att återinvestera utdelning/avkastning kontinuerligt så händer det saker ![]()
Så är det verkligen ![]()
16’077kr/månad i sparande i 120 månader utan undantag…
Jag håller inte med. En stor del av befolkningen har inte möjlighet att lägga undan så mycket, du är inte en helt vanlig Svensson. Du tjänar mer än snittet och har gjort enorma uppoffringar.
Glöm inte att leva bara! ![]()
Du har så rätt i detta - det är otroligt viktigt och en svår balansgång vid mer extrema spar-/investeringsupplägg likt det jag själv upprätthållit under denna period.
Jag kan delvis hålla med dig om att jag gjort stora uppoffringar. Åtminstone kan jag förstå att det ser ut så utifrån sett. Personligen ser jag det snarare som om att jag gjort väldigt annorlunda prioriteringar än vad som hör till normen. På så vis är jag definitivt inte en helt vanlig svensson.
Medianlönen under 2023 låg enligt SCB på 35 600 kr. Det innebär en nettolön på omkring 28 tkr/mån för en boende i Stockholms kommun.
Låt oss ta ett exempel i form av ett teoretiskt låtsaspar med medianlöner som bor tillsammans i en lägenhet i en Stockholmsförort och delar på gemensamma utgifter. Jag skulle vilja påstå att det är fullt möjligt att leva ett relativt gott liv på 30 tkr/mån, även för en mindre familj. Självklart innebär ett sådant upplägg en hel del uppoffringar sett till konsumtion. Något annat vill jag inte påstå. Men är konsumtion verkligen att likställa med att leva ett gott liv? Kanske. Jag skulle nog dock vilja påstå att detta inte är en självklar sanning för många, mig själv inkluderat.
Givet scenariot ovan existerar det således ett gemensamt sparutrymme på omrking 26 tkr/mån (eller 13 tkr/mån per person) - en summa som inte ligger långt ifrån genomsnittssumman jag själv månadssparat under denna period. Detta innebär således en sparkvot på lite drygt 46%.
Med det sagt. Jag vill verkligen inte påstå att de val jag gjort är rätt eller för den delen att andra bör vandra i mina fotspår. Jag vill bara förmedla att för den som har för avsikt, likt jag själv hade för tio år sedan, att vandra denna väg så är det fullt möjligt. Det går att bygga upp ett relativt stort kapital under en relativt kort tidsperiod även för en helt vanlig medianinkomsttagare.
Skulle säga att du är mer än halvvägs!
med avkastning på börsen så är du hemma på 5-7 år?
Jovisst det var medianlön 2023, inget snitt för dom senaste 10 åren…
Med siffror från Konsumentverkets referensvärden så kostar det en tvåbarnsfamilj 24 480kr åt leva varje månad år 2024. Det är exklusive boende/transport/hälsovård.
Alltså samma siffror som ligger till grund för “Kvar Att Leva På” - kalkylen vid banklån t.ex.
Jag vidhåller att ett sånt sparutrymme inte är möjlig för genomsnitts svensken.
Med det sagt, bra jobbat. Du är bättre än snittet och verkar ha en bra livssituation, kan tänka mig att du sover gott om nätterna! Jag håller själv också en mycket hög sparkvot. ![]()
Ja, inflationen har definitivt spelat ut sin rätt de senaste åren och självklart blir det tuffare att få denna typ av budget att gå ihop med flertalet barn i hushållet.
Innan inflationen tog fart och under den period som avses var dock förstås även hushållens genomsnittsutgifter avsevärt lägre. Därmed bör inte kalkylen förändras nämnvärt.
Men men. Vi har helt enkelt olika uppfattningar om vad som är möjligt - och det är helt okej ![]()
Hög igenkänningsfaktor på det resonemanget. ![]()
Mycket bra gjort att du kommit så långt på din resa och delar med dig. Inspirerande att läsa. I och med att du delar med dig så kan det få flera här på RT att fortsätta med deras resor.
Ursäkta men skriver du verkligen 250 000 kr/mån i sparande? Isåfall är du verkligen ingen vanlig tjänsteman ![]()
Det hade varit något!
Dessvvärre ett typo från min sida… Självklart skulle det stå 25 000 kr.