Handelsbanken Gl Småbolag underpresterar?

Jag jämförde Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK och iShares MSCI World Small Cap (IUSN) på avanza, förvisso bara sen 1 maj 2020 pga etf:en har ej längre historik men jag blev väldigt förvånad att iShares MSCI World Small Cap presterat ca 10 procentenheter bättre än hsb-fonden. Det känns inte riktigt rimligt. Jag trodde ändå att det var snarlika index. Har jag missat något eller är det så avvikande index?

uppdatering: svaret ser ut att vara nej, hsb gl underpresterar ej utan det är valutaeffekten som påverkar avkastning som David skrivit nedan.

1 gillning

Såg nu när jag tittade att på 1 års sikt har de gått snarlikt, 10% på hsb och 12% på etf:en… men blev lite orolig när jag jämförde på avanza, inte minst med tanke på att indexet som hsb- fonden följer inte alls är bekant, det heter Solactive ISS ESG Screened Developed Markets Small Cap Index.

MSCI World Small Cap är i USD. Kolla rikatillsammans senaste avsnitt förklaras varför global fonder inte gått bättre i år.

2 gillningar

jo det vet jag men hsb-fonden har ju hög usd-exponering likt etf:en som handlas i euro, kanske är det ändå valutaeffekt som är mest avgörande, det kan det absolut vara.

alltså jag menar, eftersom vi jämför en fond som handlas i sek med hög usd-exponering med en annan fond som handlas i euro med hög usd-exponering så spelar valutan helt klart en roll. Men jag reagerade ändå på att det var 10 procentenheter.

Handelsbankens fond har etiska riktlinjer som utesluter vissa företag. Därför kan den rent slumpmässigt avvika från indexet, till exempel om vapentillverkare börjar gå ovanligt bra.

Men du måste också jämföra valutorna eftersom avkastningen för ETFen visas i EUR. Ja, de underliggande värderna är nästan desamma, men både när du sätter in pengar i ETFen och när du tar ut dem så behöver du växla till/från euro. EUR har tappat ca 4% till SEK sedan maj. Det gör att ETFen får en “boost” på 4% om du bara tittar på graferna. Samma sak som att en globalfond i USD ser ut att gå mycket bättre än en globalfond i SEK. Det är helt enkelt inte sant, mätt i SEK har de gått likadant. Det är bara graferna som visar annorlunda.

Bra svar, ja jag kom ju på det efter den initiala paniken hade lagt sig :joy: