Avkastningskillnad mellan iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD Acc och Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK

Hej!

Just nu månadsparar jag en del i Fondguide | Avanza och flyttar sedan årligen över det till Om ETF:en | Avanza pga den lägre avgiften.

Funderade nu på att sluta göra det då jag istället kan belåna fonden med superlånet vilket jag inte kan göra med ETF:en, kikade då lite snabbt i Avanza i skillnaden på avkastning, och den var ju väldigt stor! Trots att de ska följa två väldigt snarlika index som jag har förstått det.

Beror det på att den ena fonden handlas i EURO eller USD (blir inte helt klok på det då det står EURO men den heter USD) och den andra i svenska kronor? Dvs att det kan vara någon valutagrej som gör att ETF:en ser ut som att den gått mycket bättre än fonden?

1 gillning

Kan det inte vara avgiften som gör skillnaden? 0,64% för fonden och 0,36% för ETF:en?

Det är generellt sett en intressant idé att lägga mer i ETF:er än fonder för att få ner avgifter.

Nä det är inte avgiften, avkastningskillnaden är typ 17% på ett knappt år, och avgiftsskillnaden är ca 0,3%

Praktiska tabeller. Var hittar du dem?

Vart kommer den datan? Hittar att Handelsbanken har bytt till indexet du nämnde (från att tidigare har varit samma som iShares fast med de etiska aspekterna) Handelsbanken Gl Småbolag byter index

Men när jag kikar på indexets folder (https://www.solactive.com/wp-content/uploads/solactiveip/en/Factsheet_DE000SLA60S0.pdf) så står det att det är 3178 innehav, det skilljer ju sig stort från ca 1k

EDIT:

Här hävdas det att det är valutaeffekten som spökar.

Väldigt intressant att dina grafer (är det morningstar?) visar annorlunda än vad det står i prospektet, iaf om antalet fonder

Men kan man lita på morningstar om de säger att det är 1k innehav när det är 3178? Dvs om de har fel på antalet innehav med en faktor 200% hur säkert är det att deras matriser stämmer?

Eller missförstår jag något?

Tack Christian!

Känner att jag har rätt dålig koll på det här.

Det jag vill veta är ju om de följer snarlika index eller inte (Jag trodde att det var samma index förutom att några innehav var borttagna pga hållbarhestaspekten)

Om jag vill jämföra dem, är det respektive indexs årsredoviningar jag borde kunna hitta då för att se hur mycket och vad de äger?

När du kikade på morningstar, vart gjorde du det då? Kan du länka? Jag tycker alltid att det är väldigt svårt att hitta hos morningstar.