Handelsbanken global småbolag - inte värd pengarna? 🤔

Jag sa inte det var optimalt (för det kräver inköp av många enskilda aktier som småbolag) men det ger EN exponering mot dessa framtida stjärnor :wink:

Haha ja, känns ju alltid skönt att kunna i efterhand säga ”jag ägde amazon redan på 90-talet” :grinning:

2 gillningar

29,6% Avanza global
29,6% LF global
11,2% hb gl småbol
9,6% Avanza emerging markets
14,8% NN indexfond Sverige
2,8% plus småbolag
2,4% spiltan Investmentbolag

(Jag vet, Avanza global tillför inget)

1 gillning

Ger bättre belåningsvillkor… :wink:

1 gillning

Inget fel med Avanza Global. :+1:. Inget fel med LF Global indexnära. Inget fel med Spp Aktiefond Global. Det är fel på oss som har olika smak. :joy:. Största skillnad är i smak och vad Vi gillar mer eller mindre. Avg på de 3 fonder är ingen jätte stor skillnad. Spp är bredast och kanske lugnast långsiktigt om man vill ha allt 100% i en global indexfond. Allt annat är smaksak och luktsynne haha. :joy::tada::+1::face_with_hand_over_mouth:

1 gillning

Sant :grin: bra poäng, det har jag inte ens tänkt på.

Haha Jack, ja du har rätt, man vill ju optimera så mycket det går men ja frågan är om det var värt det i slutändan

2 gillningar

Jag har valt den enkla och lite dyrare 100% Spp aktiefond global :grin::+1:. Din portfölj på totalen kostar ganska lika mycket som Spp aktiefond global.

Ja eller som i verkligheten när jag fångade in Nvidia på 60 USD under 2016 …. Så jag vet hur svårt det är att hitta dem :wink:

Inte så svårt, bara att köpa SPP aktiefond global, så fångar du upp dom 2000 största i världen. (Förutsatt att deras affärsidé inte innefattar porrfilmer och oljeborrning) :joy:

1 gillning

Aja, skulle ju förstått din vinkel - alla @Alec inlägg förr eller senare hamnar i 100% SPP Global :joy:

4 gillningar

Det är bättre att blanda själv 5 olika lands fonder och skapa egen Spp aktiefond Global. Då får man gott och blandat med nästan samma innehåll. :face_with_hand_over_mouth::joy::+1::grin:. Men man kan alltid vara stolt på sig själv att man har skapat egen global indexfond :face_with_hand_over_mouth::joy::+1:.

Haha. Önskar såklart också att jag kunde hitta ett småbolagsguldkorn och våga lägga in ett par 100kkr, och våga äga det i 10 år. Men det törs jag inte. Men jag törs lägga in hela mitt placerbara sparande utöver buffert i SPP aktiefond Global.

2 gillningar

Precis av samma anledning har jag andelen med HB Småbolag. Same same but different :slight_smile:

Försöker bara förstå vad det där ”amazon guldkornet” kommer göra för skillnad i portföljen. Säg att du har 10% SHB i, top 10 största innehavet i utgör ca 0,3% av fonden var. Vilket innebär att guldkornet utgör Max 0,03% av din portfölj innan det blir stort nog att komma in i en bred global indexfond. Det kan ju verkligen inte ha någon märkbar betydelse att ha den då?

1 gillning

Ungefär samma betydelse som det har i din SPP global :wink:

Om man inte har med småbolagen så missar man dem garanterat, även om det blir en minimal andel så är det med i portföljen.

Om man vill ha mer än så, då får man köpa på sig en mängd småbolag och ha turen att fånga in av dem.

1 gillning

Inte riktigt samma, Om jag har 100% SPP så fångar den upp guldkornet när den utgör en superliten andel av portföljen och har det med på hela tillväxtresan tills det utgör hela 2,1% :grinning: Är ju en markant skillnad mot ca 0,05%

1 gillning

Hur ska man göra om man är inte nöjd med guldkorn och vill ha diamanter istället i portföljen? Vad ska man investera i då :joy::thinking:? Det är viktigt att man inte missar något i portföljen då är det lika bra sikta ännu högre upp än guldkorn :joy::+1::face_with_hand_over_mouth:! :tada:

Jo i portföljen är det :slight_smile:

Först med i HB Små som litet parvel bolag och sedan länge länge myndig och med i LF Global med hela 2.45% vilket ju är MER än i SPP Global :joy:

1 gillning

Vill inte gärna missa när godingar som dessa kommer upp och blir stora :smiley:

Tycker bara inte argumentet

Väger tillräckligt tungt för att det ska vara värt att lägga till 10% av fonden i portföljen, eftersom framtidens stjärnor ändå kommer fångas upp förr eller senare ändå när dom växt till sig lite. En sak hade ju varit om man haft säg 50%, då hade jag förstått motiveringen, men det är få som har pga avgiften.

Det är därför LF Tillväxtmarknad ingår i portföljen :slight_smile:

Poängen är att vi löser samma problem på något olika sätt. Du med SPP Global - jag med RT Basportfölj. Båda är bra :slight_smile: