Om du har både tillväxt och SHB småbolag i portföljen så utgör inte Amazon 2,45% av totalen ju ![]()
Du vill säga att det blir fel marknadsviktad riskjusterad avkastning 

!?
Hade SPP aktiefond global haft med 4500 småbolag till samma förvaltningsavgift som dom har idag så hade jag såklart inte tackat nej
Men att hålla på att kladda med 10% extra av en relativt dyr indexfond (SHB småbolag) som troligtvis inte gör något skillnad ändå tycker jag inte är värt mödan.
Nä det blir ju ungefär som SPP global då ju ![]()
Du får gå på Jan och tala om för honom att han kan lägga ner RT. Du har ju löst alla problem dvs att vi bara behöver satsa allt världens mest optimala fond SPP Global ![]()
Själv har jag faktortilt emot småbolagen i HB global index hela 17.5% av min index portfölj 
17,5%. Den där en halv % gillar jag. Den gör skillnad 

. Haha. Kul att vi är överrens här. 

Helt rätt, räcker med buffert på sparkonto och
% SPP aktiefond global i get rich fasen. ![]()
Stay rich: buffert på sparkonto och
% Swedbank Robur Access Mix A
Har du inte sagt i något avsnitt att det är valet av tillgångsslag som är viktigast, inte vad man väljer inom det tillgångsslaget?
Så det är nog inte värt mödan att försöka diversifiera allt för mycket inom aktiefonder om man redan har en globalfond. Blir varken speciellt mycket mer diversifierat eller mer avkastning, speciellt inte riskjusterat.
Personligen har jag bara en S&P-500 fond och tänker att det räcker så…
Varför jobba mer när jag inte behöver mer pengar, och inte egentligen heller en optimal portfölj, bara en portfölj jag gillar ![]()
Jag tror ditt inlägg ovan toppar listan på mest passive-aggressive inlägg ![]()
![]()
Ibland ska man vara passiv aggresiv och i skrift låter det allt värre än vad är i verkligheten haha. Du tål det ser jag haha 
. Jag som trodde att jag skulle få
upp. Det är så i livet. Det blir sällan som man har tänkt sig hahaha. 

. Det är Jan som ställer till det här. Ställer frågan och sedan håller han sig undan gömmer sig som ingetting har hänt haha 

. Allt är Jans fel eller hur JFB 

?
Ok, men den kompletterar nog Avanza Global + Avanza emerging markets hyffsat ok? Ska kolla in viktfördelning lite närmre! Men har du några tips på små värde / microbolag så blir jag jätteglader 
Ok tack för info.
Så här ser vikt ingen ut hos Morningstar för HB globala små bolag:
Style Box för aktier
Översikt Vikt Historik
Stora Värde 0 % ,Stora Mix 1 % ,Stora Tillväxt 1 % ,Medelstora Värde 14 % ,Medelstora Mix 24 % ,Medelstora Tillväxt 22 % ,Små Värde 10 % ,Små Mix 16 % ,Små Tillväxt 8 %
Alltså vilket pill det är med fonder…
blir mest sugen på 100% SPP global av alla de här diskussionerna faktiskt. Kul att det finns självdistans iaf:fist:
17,5 % haha
Jag har tagit bort den. Jag har istället ersatt den med en aktiv Småbolagsfond som i ITP1 bara kostar 0.2% i avgift. Men hade jag inte den möjligheten skulle jag istället ersätta den med svenska småbolag. Den där fonden har ju bolag i storleksordningen svenska stora bolag så jag är lite tveksam både till diversifieringsvärdet, avgiften och korrelationen.
Att få ner kostnaden på fonden, är det ett alternativ att flytta den till SAVR?
Eller blir det att ställa till det på annat sätt? Exempelvis sämre översikt och möjlighet till omfördelning…
Jag hittar inte den fonden på Savr!
Jag hittade den inte heller där… Det verkar bara fungera om man flyttar den ifrån Nordnet/Avanza? Lika så upptäckte jag att det var för HSB hållbar energi. Har dock inte testat om det fungerar ännu…
Man ska nog upp i rätt stora belopp innan det börjar bli värt det extra jobbet tror jag.
Rebalanseringen blir lite bökigare när man måste flytta andelar till en annan bank.
Översikt kan man ha från excel och stämma av nån gång per år.
Lite bök att skriva in värdet på alla konton om man har portföljen utspridd men det räcker ju att man lägger en-två timmar per år på det egentligen om man ska hårdra det.
gl småbolag 0,43% + 0,09% = 0,52% (0,64% utan rabatt)
skillnad 0,12%
kontovärde - rabatt 0,12%/år
100 000 kr = 120 kr
500 000 kr = 600 kr
1 000 000 kr = 1 200 kr
ah ok, visste inte att det var inräknat redan
Handelsbankens fonder är inte flyttbara till SAVR i dagsläget.