Det är tanken men har inte blivit av ännu. Behöver den inte.
Man kan undra hur man inte kan ha ett mandat så att en Regering kan bestämma över landets riktning snabbt och effektivt i en krissituation. Dessutom den största på 70 år.
Jag skulle absolut inte kalla ett företag en diktatur, däremot en hierarki med tydliga ansvar. Om det på något sätt är otydligt så faller ansvaret ändå på VD att hantera. Därför händer oftast det nödvändiga snabbt.
Jag tänker, vad händer om Sverige blir utsatt för ett mindre anfall? Tex. att det plötsligt dyker upp omärkt trupp på en Gotländsk udde, som säger att de är fredsbevarande för att skydda tre rysktalande personer på en gård. Ger någon order att skjuta tillbaka? Eller ska det också diskuteras i ett par månader hur vi ska svara? OBS retoriska frågor ![]()
Jag börjar undra hur det verkligen skulle gå till om det smäller.
Kolla in den gamla filmen (eller novellen) “The mouse that roared” om hur USA agerar när de blir attackerade ![]()
Det är en tanke, men verkligheten ser annorlunda ut. Regeringen är tillsatt av de som vinner valet. En S-ledd regering har också ett parti bakom sig som styr vilka frågor som är viktiga och vad som tycks via beslut på en partikongress. Denna i sig är ju en 2,5 års demokratisk process som kulminerar i beslut i plenum vart 4:e år.
Skulle en S-ledd regering ta ett beslut som inte är i linje med ett fastlagt kongressbeslutet är det slutet för de flesta S-ledamöter i den regeringen. Det är varför avsändaren av PMet är så viktig, då det var partistyrelsen. Det är partistyrelsen som bestämmer över partiet mellan kongresserna.
Det är kutym och tradition i det partiet att man fastnar beslut utan votering hela vägen upp till toppen. Man pratar sig överens om en kompromiss som de flesta kan ställa sig bakom. Detta ändå från gräsrotsnivå och hela vägen upp till partistyrelsen och verkställande utskott. Det tar tiiiiiiiiiiid
.
Det låter inte som något @JFB skulle ha tålamod till
.
Ja men är det inte så även i en demokrati? Statsministern är ju den på toppen där besluten borde/måste tas tillsammans med ”management teamet” dvs Riksdagen ![]()
Bara för att någon är på toppen så innebär det ju inte allsmäktighet som en diktatur.
Exakt det jag ser som problemet. Man ska skaffa sig trygghet för sitt eget jobb snarare än göra vad som tjänsten kräver. Om jag ska hårdra det ![]()
Absolut till 100% så passar jag inte i politiken. Det räcker med en riksdagsman i släkten, som jag inte förstår vad han gjorde för nytta, om jag ska vara helt ärlig ![]()
Fungerar det bättre i ditt nya land om man får veta var du bor just nu 
? Angående S fattar du så klart att S har inte total majoriteten i riksdagen?. Alla beslut betyder ge och ta med alla andra partierna
. Så smidigt är det inte för S att ta bara egna snabba beslut 
En statsminister har rätt mycket att säga till om. Det finns väl redan riksdagsmajoritet för Nato. Bara S som drar fötterna efter sig innebärande att beslutet dras ut på i ett par månader. Ett par månader som vi kanske inte har, och det finns ingen ”andra chansen” som i mello 
Per Albin skickade väl knappast ut för remiss inom S för att besluta hur man skulle hantera alla kriser under 2a VK - när Finland anfölls av Ryssland, när Norge och Danmark anfölls av Tyskland mm mm.
Kanske vi var lite ber beslutsmässiga förr, och mer konsensus inriktade idag. För mycket i min mening 
Politiska beslut i min värld ska vara lika igenom tänkta som att investera på börsen långsiktigt. Jag tycker inte att Sverige ska aggera i panik. Ryssland hotar alla länder runt omkring sig,men de lyckas knappast vinna kriget i Ukraina ! Tror du verkligen att Rysslan orkar kriga mot alla som hon har hotat senaste veckan? Både Nato och Usa har de varnat och nästan alla länder i Europa. Ska vi alla visa att vi är rädda för Rysslands hot? 

Det har jag inte sagt.
Bara undrar hur det nästan kan ta 2 månader att skicka ut frågan på remiss till all distrikten inom S
I min värld sjukt saktfärdigt.
Panik är en helt annan sak. Agera snabbt för inhämtande av nödvändiga underlag är en annan ![]()
Det påverkar mig faktiskt inte, så jar det varit hela tiden även under all krig i mellanöstern. Men media har först nu yagit upp det bara för att Ryssland är inblandad och Ukraina är ett land med blonda och blåögda människor. Jag förstår att alla EU länder aldrig får utrycka något illa om USA. Men som individ måste man själv söka i formation och inte vara beroende av media.
Men tyvärr brukar det gå allt sakta i politiken. Ingen brådska där. De får alla sina månadslöner ändå. Det är långt ifrån max effektivitet i den branchen 
.
Ingen stor grej? Människor dör i realtid på slagfältet…
Jag ämnar byta bank själv då dem i min bok inte gjort tillräcklig bot för sitt “misstag”.
Söker därför med ljus och lykta efter rekommendationer på ny bank.
Håller på en del med små fastighetsaffärer så det är viktigt att banken är smidiga med att ge lån för sådant, renoveringar osv. Helst utan behov av onödig personlig kontakt.
Sedan är det som alltid positivt med en bra app och övrig kundservice osv.
Tacksam för tips!