Handelsbankens ränterabatt

Du ska också komma ihåg att snitträntan är släpande. Den baseras på gamla räntenivåer och har banken satt upp räntan på sistone, kommer snitträntan också öka vid nästa uppdatering allt annat lika.

Kolla i meddelanden i appen (eller på webben)
Leta efter ”lånevillkor - villkorsändring”. Det står sedan i själva dokumentet.

1 gillning

Om du vill se befintlig rabatt så är det enklast att helt enkelt räkna ut det själv genom att jämföra listräntan vid tillfället lånet senast sattes om (var tredje månad om rörligt) med din aktuella ränta.

Det är nämligen sällan jag själv fått den informationen som ett formellt ränteerbjudande, eftersom min bankkontakt bara justerat rabatten direkt i sitt gränssnitt innan ett formellt erbjudande gått iväg automatiskt.

1 gillning

Jag och min sambo har 2,2 mkr i bolån hos Handelsbanken med låneskydd. Dvs om en av oss dör löser de halva lånet.

Att skaffa två st livförsäkringar 1 mkr/styck kostar totalt ca 200 kr/månad. Det motsvarar i vårt fall 0,16 punkter.

Vår rabatt är 1,2. Men iom bolåneskydd 1,2+0,16=1,36.

Tänker jag rätt?

1 gillning

Om man ska vara petig så är det nog 16 punkter eller 0,16 procentenheter du menar. :slight_smile:

Låter väl rimligt. Sedan är ju frågan om de du jämför med har låneskydd eller inte.

Tack för feedback !
Har du blivit erbjuden 1,36 Rabatt med el utan låneskydd?

1 gillning

Ja, jag trodde jag hade låneskydd, men var tvungen att dubbelkolla. :slight_smile: Det står “Du har avtal om Låneskydd med Trygghetskapital” så jag antar att det är samma som du har, eller?

Ja det stämmer. Då var min ränta inte så bra jämfört med din :frowning: . Är du helhetskund?
Vi har två bra inkomster, men jag har bara ett konto hos de, inget annat.

Egentligen vill jag inte att vi har bolåneskydd. Jag frågade bankmannen vad han kunde erbjuda oss om vi tog bort skyddet. Då sa han bara att jag tycker ni ska ha det.
Vi har 4.49 nu, men vid årskiftet får vi 4,74

Funderar på att byta bank el iaf bankman.

Jag tänker att banken insisterar på det eftersom det minskar risk även för dem. Om nån av er går bort så gör ju skyddet/försäkringen att den andra kanske kan bo kvar (om den vill det) eller åtminstone inte är tvungen att sälja av ekonomiska skäl. Om bomarknaden har vikit av nedåt så är det ju inte givet att en försäljning skulle räcka för att lösa lånen och det blir tråkigheter (sannolikt ett dyrt privatlån utan säkerhet).

Eller uttryckte er bankkontakt någon annan anledning till varför den tyckte det var en bra idé?

Men visst, skyddet borde komma till en kostnad (även för banken) så det är väl inte omöjligt att det går att få lägre ränta på annat håll :slight_smile:

Min lön kommer in där och jag har en ISK där samt ett betalkort (som jag sällan använder). Jag har med andra ord inte alla deras olika bonusgrundande tjänster.

Hur definierar du “helhetskund”? :slight_smile:

Har idag 1,14 i ränterabatt. Upplever inte att den matchar mina åtaganden med företag/andra lån.
Någon annan som har något dagsfärskt att jämföra med?

Jag fick i veckan ett erbjudande som motsvarar en rabatt på 1,31%, tidigare hade jag en rabatt på 1,44%.

Har en kompis kompis vars partner sitter på en väldigt hög position på ett av Sveriges största globala bolag. Vet att dom nyligen fick en rabatt på 1,55% hos Handelsbanken.

1 gillning

Med bolåneskydd ?

Yes, vi har bolåneskydd.

Har ni några andra engagemang i banken ? Försäkring, sparande, ISK, tjänstepension, lönekonto etc ?

Endast lönekonto och bolån där bolåneskyddet är inkluderat.

Nej. Din kalkyl blir lite bättre. Eftersom låneskyddet är inbakad i räntan får du 30 procents skatteffekt. Köper du en försäkring separat får du stå för 100 procent av kostnaden och inte 70 procent.

2 gillningar

Nån som har fått nån bra rabatt senaste tiden? Jag har haft 1.27 sedan november 22, tre månader löpande strax under 50% belåning 5 miljoner i lån. Det verkar som man tänker lägga upp oss på listränta från och med juni så vi har tagit en första kontakt med banken.

Du ser ju ut att ha alla förutsättningar för att kunna få en bra rabatt (låg belåningsgrad/relativt högt lånebelopp).

Stannade själv kvar hos SHB när vårt bundna lån gick ut. Fick motsvarande ränta som SBAB eller Landshypotek men med deras ”livförsäkringsliknande” Trygghetskapital som löser halva lånet om nån av oss går bort. Tror dock att de har tagit bort produkten sedan ett tag.

Kika på snitträntor och försök landa en bit under (i synnerhet nu när första sänkningen av reporäntan är gjord):

1 gillning