Handelsbankens ränterabatt

Ja jag vet inte, kanske spelar räntan in. Uppfattade det bara på min kontakt som att hon inte hade med det att göra ungefär. ”jaha, toppen! Då går ni bara in i internetbanken och ansöker om grönt bolån så uppdateras räntan på några dagar”. Nu har jag inga 1,39 utan 3,81 rörligt inkl. grönt bolån och livförsäkring. Det är ju ganska exakt samma som i Does fall, så man kan ju tycka att det borde fungera där också.

2 gillningar

De erbjöd mig 1,5 procentenheter rabatt nyligen (inklusive deras gamla kostnadsfria Bolåneskydd). Det verkar dock som att andra banker erbjuder snarlika rabatter trots lägre listränta. Någon annan som förhandlat om med Handelsbanken i närtid?

1 gillning

Har 3,79% just nu
Senaste villkorsändringen var 1/11. Osäker på om någon förändring skett efter det som påverkar listräntan. Jag har 1,5% rabatt.

1 gillning

Ok, så i linje med min rabatt då, vilket resulterar i 3,29%. Vet inte hur högt man ska värdera den där försäkringen dock.

Har en ansökan hos Landshypotek liggande också på 3,20%. Tyvärr följde jag aldrig deras listräntor över tid eftersom de aldrig var aktuella innan, och de själva publicerar inte historiska listräntor (bara de ganska ointressanta historiska snitträntorna).

Ni som har 1,5% i rabatt, vill ni uttrycka lite mer om hur er situation ser ut, om ni är bekväma med det? Så vi kan ha det i bakhuvudet vid vår förhandling

1 gillning

Bostadsrätt värd ca 9,5 miljoner i Stockholm.
Lån 2,8 miljoner
Lön hushåll på två vuxna ca 110 000 före skatt.

11,7 miljoner på Avanza. Har sagt till banken att jag kan lösa lånet men föredrar att ha pengarna investerade istället.

Har grönt bolån och rörlig ränta med 1,5% rabatt.

Har Handelsbanken sedan länge och haft samma kontaktperson i 13 år. (Kommer från en mindre stad från början). De har aldrig ställt något krav på att bli ”guldkund” eller liknande. Har endast bolån hos HB nu och en aktiedepå back in the days.

Det går säkert att hitta lägre ränta och spara nån hundring i månaden men jag sätter värde i att ha samma kontakt på banken. Aldrig varit tjafs vid ändrade boenden. Har förvisso begärt amorteringsunderlag nån gång och även hotat med flytt av lån till Avanza men de matchade Private Banking Superbolånet så det blev ingen flytt.

3 gillningar

Mellan 3 - 3,5 miljoner i lån på en bostadsrätt i Stockholm med en belåningsgrad på strax under 50%. Relativt hög lön, utan att för den skull sticka ut överdrivet.

Rörlig ränta 40% belåning. 1,24 % ränterabatt. Behöver ringa var tredje månad för att få behålla rabatten. :roll_eyes:

2 gillningar

Det låter väldigt konstigt. Rabatten brukar ju gälla åtminstone ett år. Kortare än så skapar ju bara onödig administration hos dem. :thinking:

1 gillning

Ja, det tycker jag också. Sen kanske de tjänar en del på alla de som bara konstaterar att räntan sjunker men inte bryr sig om att fundera på hur mycket. Men har för mig att vi haft rabatten under ett år tidigare så förstår inte varför vi får tjata oss till den kvartalsvis nu.

Har verkligen aldrig tidigare hört talas om att någon skulle få så korta rabatter. Jag skulle nog fundera på att påtala hur onormalt det är nästa gång ni pratar med dem.

1.39% ränterabatt här. Verkar inte som den bästa och inte heller den sämsta.

Alla ni med Handelsbanken. Vilken dosa har ni, och har ni nån dosa ni föredrar? Jag har den gamla “Kortläsare med och utan sladd (går inte att beställa)”, men undrar om man borde få en kostnadsfri “QR-läsare” om den har nån fördel eller om den är smidigare att använda.

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/vardagstjanster/digitala-tjanster/vara-kortlasare?fbclid=IwY2xjawHnskZleHRuA2FlbQIxMAABHaARDDWcTgqrymIIVPVEFufjyONqt-I2Io2msaDzPeJSLHx0jQbKooipxw_aem_y2GPvcGfvgL7Ko6EXgQwdg

Använder praktiskt taget aldrig dosan. Gör det bara när jag verkligen måste, och mobilt BankID i övrigt.

Samma här, använder var tredje år om jag lyckas klanta till det vid uppdatering av ny mobiltelefon. Då kommer jag ändå inte ihåg pinkoder så slutar med att jag får beställa en ny dosa :slight_smile:

Tack! Det stämmer, jag gick in efter en månad och ansökte om att få grönt bolån. De gick igenom direkt och jag har fortfarande kvar rabatten. Sjukt dåligt att de sa nej på kontoret.

1 gillning

Handelsbanken har en genomsnittlig ränterabatt på 1,09 % idag (rörligt 3 månader), så slår du det är väl det bra tänker jag? ÅTminstone om man litar på den här ränterabattslistan.

1 gillning

Men de verkar inte bry sig särskilt mycket om man har allt isk-innehav hos dem eller hos någon annan aktör. Märkligt egentligen.

Ska bli intressant o se om Handelsbanken skickar ut ett meddelande en månad innan min mors bolåneränterabatt löper ut i mars 2026 :roll_eyes:.
Kommer hålla stenkoll på det nu och om inte, då ska jag bannemig upplysa dem om detta :backhand_index_pointing_down: :ok_hand:

2 gillningar

Kollade precis.hade tydligen 1.08 i rabatt hos shb. Rörligt lån. Aldrig förhandlat. Orkar inte. Dessutom inte så stort lån.

1 gillning

1,49% rabatt shb. Rörl/3mån

Småstad

Villa

Låg belåningsgrad

Låneskyddet togs bort vid senaste förhandlingarna mot högre rabatt.

2 gillningar