Dags för villkorsändring. Erbjuden att bibehålla rabatten på 1.31 (3mån rörlig 4.28). Antar att det är helt ok eller ska man orka kolla runt med andra banker?
76%belåning 2.8mkr
Kommer du ned under 75% belåning får du 4,22% hos Landshypotek idag. Så 4,28% är helt ok, i synnerhet om du har nåt låneskydd eller dylikt hos SHB.
Sen kommer det ett räntebesked idag som iaf jag hade inväntat då det förväntas bli en sänkning.
Räntan sätts väl förvisso på dagen då lånet går ut men det kanske hade varit skönt att veta och kunna jämföra med bankernas ”nya” listräntor.
Pratade med SHB idag igen, de vill väldigt gärna poängtera att 1.31 är en bra ränterabatt men nöjde mig inte där.
Efter samtal med ICA banken idag fick jag ett erbjudande på 0,75 i ränterabatt och landar således på en ränta på 4.06 på deras 3 månadersränta. Känns ganska värt att faktiskt byta bank även om jag drar mig för det då det känns omständigt…
1,59 i rabatt, 8 150 000 i lån (49% belåningsvärde). Lönekonto men inget övrigt sparande. Fick rabatten genom gnäll och bra bud från Danske Bank och SEB.
Jag band mitt bolån på ICA idag på 3.55% på 3 år. Hade 4.59% innan rörligt. Ni kanske ska kolla med ICA banken?
Härligt grattis! uppdatering nu där SHB ger oss 4.12 istället för annonserad 4.18. Vet inte om 4,06 kontra 4,12 är lönt att orka byta bank för…
Hade ni bundit för ett år på 3,39%? Har ett lån på ca 1,1mkr
Har du livförsäkringen på ditt lån hos handelsbanken så hade jag inte bytt för den lilla besparingen.
Nä dessvärre inte någon livförsäkring på lånet men lutar åt att hålla mig kvar hos SHB i vilket fall. Tack för input
Kanske kan höra vad dom kan ge dig för ränta på 3 år. 3,39 känns rätt kasst för 1 år om folk fått 3.33 för 5 år.
Nej det var det ju inte då. Jag försökte med 3,15% men jag är inte bra på förhandling
Kör 3månader till, så får jag se.
nej!
nej!
Har 4.13% på rörligt iom senaste sänkningen, med livsförsäkring.
Totalt lån på 6.7M. Belåningsgrad varierar då det är 3 olika lån, men på BRF typ 80% och på 2 fritidshus ca 50% vardera.
Fick idag:
3mån 3,9
1år 3,03
2år 2,7
Har med livförsäkring.
Hade skaffat Energideklaration B (Grönt bolån) men det spelade tydligen ingen roll då det redan var så lågt. Så de pengarna åkte direkt i papperskorgen.
Be om amorteringsunderlag och kolla med någon annan bank. Typ LF eller någon med räntefri månad.
1,29 ränterabatt på 3 månaders. Svårt att veta om man ska vara nöjd eller ej, men försöker förhandla varje gång den binds om. Har belåningsgrad på ca 80%.
Nu är jag inte 100, men när vi ansökte om grönt bolån så gjorde man det via internetbanken och alltså inget som togs med när vi förhandlade räntan. Jag skulle tro att du kan gå in och ansöka om det ändå och få det beviljat, oavsett hur bra ränta du redan fått. Värt att testa iaf.
Jag har 1,20 ränterabatt med en 40% belåningsgrad. Ingen aning iheller om jag ska vara nöjd.
Stämmer, typ. Eller jag har 1,39% bundet sedan 2022 och fick först nej på 10 punkters rabatt “för att jag hade så bra ränta”, men kontorschefen ändrade sig sen när jag tjatade.
1,35 i rabatt för ett par veckor sedan. Gäller 3m. Tyckte det var dåligt relativt Avanza men låter ok när man ser andra här.