Folk vill oftast inte ha synpunkter på prylar de gillar.
Så hålla käft är oftast bäst.
Annars så googlar jag för det mesta. (En del har jag erfarenhet av.)
Först googlar jag på tester, typ av pryl + bäst i test eller “review” osv".
Sedan går jag igenom de ung 5 mest tillförlitliga testerna/testsammanfattningarna. (Råd&Rön har ofta tillförlitliga testar, tyvärr är vinnarna ofta inte längre på marknaden.)
Sedan googlar jag den/de vinnande prylen för lägsta pris och väljer den billigaste seriösa leverantören. Har fungerat bra de senaste 20 åren.
Alltså det mesta researchar jag såklart inte. Vem fan har bandbredd över till att tänka igenom allt liksom? Bilen höll på att bli helt oköpt tills jag bara accepterade att ingen bil är ett BRA köp, bara mindre dåligt ;). Ärligt talat så har jag ju inte direkt “premiumsmak” så jag måste inte ha det allra bästa utan nån hyfsad medelvariant duger oftast fint för mina och familjens behov.
Om det är enligt min mening billiga varor så kan jag köra mer känslobaserat men när det gäller dyrare så är jag mer faktabaserad.
Men samtidigt så försöker jag inte vara dumsnål när jag väl räknar med ett dyrare köp då jag också räknar med att de ska hålla längre.
Överlag så brukar jag vilja, precis som TS, att A/B testa dyrare varor.
Jag kan även bli som @Sally och @Imposter om jag researchar FÖR mycket att det blir ingenting av skiten tillsut
Är nog i regel både och. Vi vet ju faktan om de flesta företagen. Vi vet att tex apple eller Amazon har potential att gå bra i framtiden.
Sedan har vi känslan om vi vågar lita på det. Våga vi vara låsta i sådant som mest troligen kan gå bra. Eller tar vi lysa eller global för att om dessa bolag av något långsökt anledning skulle krasch de kommande 10 åren.
Fakabaserat vet vi på ett ungefär
Känslomässigt vill vi vara så säkra som möjligt. Vilket leder ofta till
Men tänk om det går i konkurs eller tänk om världsordningen ändras osv.
Är en ständig kamp mellan dessa 2 när man investerar för nog alla av oss. Mer eller mindre
Problemet för mig med att researcha är att det spårar ut längs vägen. Kommer ihåg att jag kollade på glassmaskin. Började med Wilfa på Elgiganten och sedan slutade jag när jag var på väg att beställa hem en maskin från Italien där målgruppen var en liten kiosk. var steg var ju bara några hundralappar och mycket bättre kvalitet…
Ny telefon så blir det alltid senaste modellen från Apple, kollar inte ens på något annat.
Köper vi vitvaror så har det alltid börjat med att man kollar på vad skillnaden består av och det är främst bara massa extra funktioner som vi aldrig kommer användas oss av så slutar med att vi köper någon billig modell som fungerar bra nog för oss.
Datorer så brukar jag nörda ner mig för att välja ett enligt mig bra val även om det nog inte spelar så stor roll men jag tycker det är en del av köp upplevelsen att nörda ner sig.
Soffor och sängar har vi köpt via personliga tester och köpt den som var mest komfortabel enligt oss. (väljer modell sen väntar på den ska komma på rea).
Men vad är rationellt och faktabaserat då? När jag köper en bil är faktorer som komfort, låg ljudnivå och en viss kvalitetskänsla av stor betydelse. Andra uppfattar detta som känslomässiga kvar, ekonomi och driftsäkerhet är de enda rationella kraven. Även om man får en bil som är en pina att åka i.
Har lärt mig det, verktyg köper jag halvkassa. Klarar de att användas 1-3 ggr per år så är det ok.
Köksutrustning köper jag bättre grejer av numera, då de används 2-3 ggr per vecka. Som i veckan, så sprack min 15 år gamla Margretheskål, så köpte samma modell, men i rostfritt. Jag använde den där skålen nästan varje dag. Så trots att den pajjade, så var det den billigaste skål jag köpt, om man ser kostnad per användning.
Likaså PC, mobil, soffa, säng och skor, sånt jag använder dagligen och som påverkar min livskvalité.