Om jag skulle chansa på aktie och köper 100 aktier för 100 kr styck. Sedan går aktien upp med 1kr, jag säljer och har alltså tjänat 100 kr.
Eller så köper jag 10 aktier för 100 kr styck. Aktien går upp 10 kr. Jag säljer och har nu också tjänat 100 kr.
Blir det samma sak? Alltså köpa många aktier men sedan sälja med minimal vinst men eftersom det var många aktier blir det ändå mycket. Då skulle man inte behöva så mycket kunskap utan ändå kunna tjäna lite trots att man inte insatt eftersom de flesta aktier går väl plis lite åtminstone någon gång under kommande veckor/månader?
Matematiken stämmer, men du behöver ju ha någon idé om varför aktie A eller B ska gå upp så mycket som du tror. En aktie som går upp 1% och en som går upp 10% är ju inte jämförbara matematiskt, även om vinstutfallet blir detsamma.
(Sedan får du inte glömma att aktieköp kommer med avgifter och att du eventuellt ska skatta för vinsten.)
Det vet ingen, så det ska du verkligen inte räkna med. Hade det varit så lätt hade alla kört med ditt system. Att få en procents avkastning på några veckor låter som en succéstrategi!
Detta är mitt sätt att säga att du är ute på mycket farliga vatten om du agerar på dessa antaganden.
Håller med dig, men just kring detta så är det lite av ett slitet uttryck just här på RT.
Många aktier slår ju index över en kort period. Köper du en aktie som känns “billig” och säljer vid en viss kurs så har du rätt goda odds att göra en hacka. Risken är dock också att du förlorar allt.
Det här med att ett litet antal drar upp hela ‘höstacken’ är ju dom här extrema fallen, typ Nvidia. Om Global Index inte haft dessa raketer, så hade det helt klart varit en tråkigare investering med sämre avkastning.
Men det är ju kanske inte nästa Nvidia man försöker fånga, utan bara ett bolag som kan ha en positiv utveckling om 5% plus närmaste dagarna/veckorna/månaderna, och sen säljer man den. Sen kan utvecklingen totalt på den aktien vara dålig, och bolaget försvinner kanske slut.
Jag håller mig själv undan aktier, för jag håller ju med om resonemanget i övrigt. Ren gambling.
Det beror ju helt på hur insatt man är, kurser kan både gå upp och ner men eftersom en enskild aktie är mer volatil än indexfonder så har du ju en större möjlighet att köpa, invänta uppgång och sen sälja under en kortare period. Jag har inga siffror.
Men menade mer att ditt påstående kring att ett fåtal lyfter hela höstacken, då menar du att TS skulle försöka hitta en raket. Det behöver man inte göra
Det du pratar om är hedgefondagerande och det kan ju fungera, men det gör det oftast i redan uppåtgående marknad och under rejält korta tidsperioder. Att fonderna fortsätter finnas till är inte för att de är bra utan för att folk som köper fonden tror att de är bra.
Tror man att man kan replikera det själv annat än vid nå’n börsintroduktion eller liknande, då ska man verkligen ha lyckoklövern på sin sida. Det är ju hela poängen med statistik och pratet om höstacken.
Du bettar på samma marknad som proffsen som gör det här med lång erfarenhet och som heltidsjobb. Visst kan du vinna ibland, men har du tillräckligt med tur för att gå på plus över tid?