Handpenning hur ska jag tänka?

Jag har precis sålt mitt boende och kommer gå ut med 600 000kr i vinst (tar med mig vinstskatten). Jag har hittat ett nytt boende som jag har valt att betala 10% (325 000kr) handpenning men sen tänkte jag att vad händer om jag betalar in 600 000kr alltså min vinst.

Det skulle ge mig ca 600kr billigare boendekostnad hos banken och jag har fått för mig att om jag investerar dessa pengar hos Avanza istället så kommer det göra mer effekt. Gör jag rätt eller gör jag fel? Vad tycker ni? Har Avanza auto 4 och tänkte fylle på med mina ca 300 000 där.

Kom med tips!

//Osäker val

Välkommen till forumet! :smiley:

“Rätt” svar är att betala 10% handpenning och att sätta resten hos t ex Avanza och i billig(a) indexfond(er). Så länge du har bra nattsömn och förstår att det kan gå både upp och ner och att du ändå inte behöver pengarna på ca tio år.

I snitt ska dina 300k avkasta mer än vad räntan kostar dig.

8 gillningar

Tack för svar, det är så jag med känner att det borde bli mer ekonomiskt rätt.

Om ni i communityn har ett bättre tips än auto 4 på Avanza får ni gärna komma med tips.

1 gillning

Korrekt. Du får extra boost av ränteavdrag och inflation.

Personligen tycker jag du ska köra Avanza global istället om du ändå kör mer långsiktigt. Det behövs inte räntor då och absolut inte inom ISK-paraplyet. Det är f ö den jag har mest i själv och jag är ändå i uttagsfasen. Den är dessutom billigare än Avanza 4.

4 gillningar

Vill bara säga att jag instämmer i detta svar!

3 gillningar

Jag håller med @angaudlinn men skulle tipsa om Vanguard FTSE Global All-Cap UCITS ETF - (USD) Accumulating (ticker: VGLA) istället då den har 0,07% avgift (0,09% TER) och täcker ca 99% av den investerbara marknaden, dvs large-, mid- coh small cap i developed och emerging markets.

Notera att den är en ETF, så man får tänka på spread vid köp och köpavgift (valutakonto rekommenderas).

1 gillning

Hej!

Vill tacka samtliga för era svar och smarta tips! Magkänslan sa rätt men ni bekräftade det!

Tack !

Bra grejer, men kanske inte där man ska börja som nybörjare. Får man blodad tand kan man såklart byta senare. :smiley:

Tänkte mer som en “köp och glöm”-lösning i och med bredden. Den är egentligen inte mer komplicerad att köpa än en aktie, men kräver lite mer insats för att optimera sitt köp ja. En större summa i den direkt är mer förmånligt än mindre pga köpavgiften samt då valutakonto i EUR.

Men ja går alltid att byta till senare om man vill :slightly_smiling_face: Avanza Global är en nog så bra lösning det med!