Jag och min sambo har en 600tusen på sparkontot, vi sparar 20-30k varje månad. Gjort rätt länge.
Ingen av oss har jobb, både är arbetslösa men lever på min föräldrapenning. Planen är att göra det en bra tid till. Tänkte även plugga och ta csn när vintern kommer. Vi klarar oss ungefär på det.
OM man tittar på världsläget, borde vi göra något annorlunda. Idag ligger pengarna bara på ett konto som buffert. Utan ränta.
Fundedar på om de här 100 miiljader som staten ska hjälp elbolagen ändrar bilden något.
Vi skulle om världen tillåter det kunna flytta till en större lägenhet. Men kan i värsta fall bo kvar i max 7 år till. (2 vuxna ett 7 årigt barn på 58 kvm)
Behöver tips, frågat tidigare i våras men det känns som mycket har hänt.
Jag blir nyfiken och intresserad. Och avundsjuk tror jag fast jag inte riktigt egentligen vill medge det. Lite sur också. Eller förvirrad, kanske rentav förundrad.
Många här kämpar för att uppnå någon sorts FIRE, eller möjligheten att äga sin tid.
Ni är arbetslösa, tre i familjen, lever på en föräldrapenning, och sparar 20-30k varje månad!?!?
Det låter som om ni har knäckt nöten och redan äger er tid.
Jag känner att jag vill veta mer.
Hur blev det så här?
Vill ni dela med er av mer information? Månadsbudget? Hur lever ni? Vad gör ni om dagarna?
Jomen, det är nog avundsjuk jag är. Ska försöka jobba med mig själv där.
Ja, 7-årigt barn och lever på föräldrapenning? Förstår inte heller hur det går ihop. Och vad ni ska göra av pengarna beror rätt mycket på just hur det går ihop, och om det kommer fortsätta så framöver. En föräldrapenning brukar ta slut efter ett tag.
Ja nåt måste vara felskrivet? En föräldrapenning kan som mest vara knappt 22000:-/månad. Om man tar ut 7 dagar/vecka då. Någon mer inkomst måste finnas?
vet inte om du är dålig på att beskriva er situation eller om ni funnit nån form av trolldryck som leder er genom vardagen?
hur sparar observera sparar man 30k per månad samtidigt som båda är arbetslösa, visst har vi generösa bidrag i sverige men båda lever på en persons föräldrapenning o samtidigt lägger ni undan 30 kkr, ni har ett barn på sju år.