@janbolmeson har vid några tillfällen hänvisat till Ramit Sethi och hans råd att unna sig Business class på längre flygningar. Lätt att tänka, svårare att göra har jag själv noterat.
Men, när jag igår skulle boka flyg till Malaga blev jag inspirerad av att SAS återinför Business class inklusive guldkant i form av Charles Heidsieck bubbel. Sagt och gjort, väl medveten om att det rent ekonomiskt är mindre klokt är nu biljetten bokad och det känns… väldigt bra
Vi har slutat flyga ekonomiklass förutom vid de allra kortaste flygningarna, Arlanda-Gardemoen, då prisskillnaden då inte är värd det.
Business i SAS känns ändå lite sådär men om prisskillnaden inte är för stor är det ändå värt det.
Oftast har vi flugit med British Airways men senast flög vi Swiss med byte i Zurich och det var trevligt!
Vid långflygningar känns det väldigt värt det att flyga business trots att det kostar mycket. Varför lida i onödan? Vem vill bli rikast på kyrkogården egentligen?
Håller med om att långflygningar är värt pengarna i Business, även om det är mycket dyrare. Har man en gång testat kan man omöjligen återgå till ekonomiklass.
Att kunna ligga helt horisontellt när man ska sova, ingen som kan fälla ner ryggstödet när man är mitt i maten, även om en småunge sparkar i ryggen bakom känner man det inte.
Flög BC i tjänsten första gången 1995 med KLM, en Boeing 747. Man fick sitta uppe på övre däck… efter det är jag barnsligt förtjust i att åka BC. Det blir som ett litet klassamhälle i miniatyr där man får känna sig lite finare för en gångs skull.
SAS BC på long haul är bra, gillar Airbus A350. På kortare flygningar spelar det väl ingen större roll om man åker ekonomiklass.
Usch ska flyga monkey class nästa vecka i tjänsten. Hatar att sitta ihopklämd i elva timmar bland alla hostande människor som bökar med sitt bagage och sen den där tråkiga maten.
Har bara flugit BC en gång och det var till Miami med SAS i början av 2023. Jag måste ha varit den enda backpackern på den flighten som satt i den delen. Njöt av fri bubbel, tre rätters meny, utfällbar säng med Hästens sängkläder och necessär med goodies från Filippa K. Hade bara ett handbagage och skulle resa runt central-och Sydamerika så var nog inte deras vanliga kund. Fick uppgraderingen gratis med Amex poäng så det var verkligen värt det!
Ja vissa saker handlar om värdighet. Economy har blivit så dåligt att man känner sig behandlad som ett djur. Packad som en sill. För att inte tala om maten som inte ens skulle anses ok i en skolmatsal.
Man önskar att de kunde ta lite mer betalt för economy och låta folk flyga i värdighet än att pressa priserna och erbjuda en skitprodukt så att så många som möjligt ska ha råd med en biljett.
Senast i somras flög jag Washington-Paris i Air France business class. Två vuxna och vår tvååring. Av någon märklig anledning var vår tvååring tvungen att sitta i en ensam sits vid fönstret istället för en av mittenstolarna. Det handlade om någon nödutrymningsregel tydligen.
Jag blev rätt upprörd eftersom man knapp kunde se honom i hans lilla kabin där vid fönstret och påtalade att det kändes som en större säkerhetsrisk än en eventuell nödlandning.
Don’t worry, sa personalen. We will look after him.
Och det var verkligen helt otroligt. Hela resan kollade de till honom typ var femte minut. Skojade med honom, gav honom små leksaker förutom när han sov då.
Jag och frugan kunde ligga raklånga i mittensätena och sippa champagne, äta hummer och sova.
Har svårt att se mig gå tillbaka till economy någonsin. Bättre att flyga hälften så ofta men fem gånger så dyrt som economy.
Andelen turister i BC är markant högre än förr då det mest var affärsresenärer, upplever jag. Det beror nog på möjligheten att spara ihop till bonusresor genom att handla med kreditkort. Samma med guldkorten, idag kan man få det utan att knappt behöva flyga.