Nää, nu skojar du…
Visst, mycket bättre än normal flygmat, men ändå flygmat. Inte restaurangmat.
Nää, nu skojar du…
Visst, mycket bättre än normal flygmat, men ändå flygmat. Inte restaurangmat.
Är det inte precis det flygbolagen gör? Erbjuder två eller tre klasser utöver den billigaste?
Håller med. För att få riktigt bra mat måste man flyga första klass och då blir det dyrt på riktigt!
Den absolut sämsta flyget jag har ätit var i businessclass. Fisken var så torr så den kan omöjligt ha varit nära vatten någon gång!
Det beror på vilken restaurang du syftar på och hur kräsen man är
Michelin nivå är det ju inte.
Jag har inte upplevt att maten har varit oskickligt lagat, men jag kanske inte heller hade så högt ställda förväntningar.
Med tanke på ditt användarnamn räknar jag med att du om tio år återkommer med följande inlägg:
“Har svårt att se mig gå tillbaka till kommersiellt någonsin. Bättre att flyga hälften så ofta men fem gånger så dyrt.” ![]()
Tycker nog att det räcker med United Polaris. Bästa maten jag har upplevt både på flyg & på deras lounge (i Chicago).
Finns ju inte så många flygbolag som har First, men jag upplever att de flygbolagen som erbjuder first har en lite sämre Business än de som “bara” erbjuder just Business.
Nu har jag förvisso inte flugit business (på långflyg) med fler än 5-6 olika bolag så kan ju självklart ha fel.
I viss mån, ja. Loungeaccess är ganska oberoende av bolag och flygplats.
Business loungerna kan vara marginellt bättre dock.
Personligen är det enda värdet jag ser med business class den bättre stolen, allt annat “lull-lull” är inget jag värderar särskilt högt, speciellt eftersom det mesta har vi redan på annat håll.
Inte ens maten, som tidigare nämnts, är såpass extraordinär att det inte skulle störa mig nämnvärt om det serverades samma som i ekonomi.
Flyg inom europa ser jag inget värde alls med business, däremot att betala lite extra för att sitta längst fram eller vid nödutgångar för att få mer benutrymme och att slippa få nåns säte i knät gör jag om möjligheten finns.
Vilka loungemöjligheter som finns är väldigt beroende av vilken flygplats det är. Där det finns speciella lounger som “betalar in sig i” är de loungerna oftast betydligt sämre än de “vanliga” loungerna.
Att sitta långt fram i planet är värt ganska mycket, tycker jag, och det är en av anledningarna att betala för businessclass även inom europa. Helst första raden men det är ofta svårt eftersom många bolag kräver lite högre status i deras “program” för att man ska kunna boka rad 1.
Tack till alla som löser biljett i business class / first class! Ni sponsrar våra biljetter i apklassen så vi kan resa billigt med hela familjen! ![]()
Rad 1 tycker jag normalt är kasst att sitta på när det gäller flyg inom europa då det normalt är svårt att ha handbagaget nära sig.
Har alltid handbagaget “i hyllan” och det funkar även på första raden.
Haha, ja du har ju rätt när jag tänker efter. Men de högre klasserna än economy är sjukt mycket dyrare. Hade hellre önskat något dyrare economy fast då med värdighet och bättre utrymme.
Fast flygbolagen vet nog vad de gör antar jag. De gör economy så outhärdligt att en del av oss blir beredda att punga ut vansinniga belopp för premium economy eller business trots att det rent ut sagt är smärtsamt dyrt.
Brukade flyga bc när jag var på tjänsteresor och en gång var vi 2 passagerare från Köpenhamn till Stockholm i en airbus😁. Jag längst fram och en i mitten eller längst bak typ. Bra med plats😎
Absolut, dock brukar jag ha en datorväska och då underlättar det att ha den nära när man skall använda datorn.
När jag läste långflygning trodde jag mer Bali eller Thailand, Malaga kanske inte är den längsta resan, men man ska även unna sig när man kan, inte kul att dö rik efter att konstant sparat och inte levt under sitt liv. Hoppas att du har en trevlig resa! ![]()
Kul, en bra början. Blir spännande och se hur deras återinförda businessclass blir?
Hoppas att du får mersmak för premiumflygande. Sen så är ju poängintjäningen rejält mycket bättre på premiumbiljetter så att det räntar ihop lite.
Känns som att det är en rejäl uppryckning med nya ägare för SAS
Men för att få ut fulla upplevelsen så prova på en long haul nästa gång.
Har slutat flyga ekonomi om det är mer än ~6h, inte en enda sen 2012.
Har som sämst gjort några i premium ekonomi, otroligt skönt.
Sen när man har provat lite business så kan man ju kolla om det går att få till en äkta First på nån av de ledande bolagen. Tyvärr så har priserna gått upp till ohemula nivåer efter pandemin.
Att sitta och dricka dyr årgångschampagne och smaska “rysk” kaviar i en liten kabin med några få medresenärer och flera som passar upp är inte dumt. Pyjamas ingår dessutom så det är en underbar syn att se 0% slipsnissar utan sköna typer så som “incognito” kändisar, filmstjärnor, modeller eller bara avkopplade affärsmän som sitter och myser i pyjamas är en upplevelse.
Min gräns går vid 4+ tim i flygstolen. Klarar inte att sitta trångt med någon som fäller ner ryggstödet i fejset på mig i tid och otid samtidigt som jag sitter i ett skruvstäd.
Någon gång måste jag prova First class, visste inte att det ingick pyjamas ![]()
Däremot flyger jag alltid i mjukiskläder, väldigt skönt när man sitter/ligger många timmar utan att något stramar.
Jag tycker ofta att första klass är lite för mycket inriktat på de som åker själva. Om man åker tillsammans med någon är avståndet mellan stolarna oftast för stort, det går inte att konversera. Det tar bort lite av glädjen med att flyga.
Det har du helt rätt i, man är väldigt långt från andra. Även vissa business är avståndet nog så långt.
Vissa First har “companion dinner” dvs man kan sitta tillsammans och äta.
Swiss har tex ett extra säkerhetsbälte på ottomanen så man kan sitta mitt emot varandra, har tyvärr inte haft möjligheten att åka first med familjen bara business och då är ungarna oftast med. Lite distans då är bara bra ![]()
Swiss serverar för övrigt inte kaviar av etiska skäl utan Balik lax som är nog så lyxigt och gott.
https://www.swiss.com/magazine/en/inside-swiss/swiss-experience/swiss-first
Swiss är snäppet vassar en Lufthansa i luften om man nu inte måste ha kaviar. Men Lufthasas “privata” F terminal med Porche eller Merca till planet är rätt fräck.
Vissa bolag har dessutom i bland rätt bra rea på Companion fare om man bokar två tilsammans