Qatar har pyjamas i business också, deras Q-suite är väldigt trevlig, efter pandemin har dom dock blivit oerhört dyra.
Betalade i februari 2022 för T/R Göteborg Bangkok 22tkr samma resa nu kostar 40tkr så jag har gått över till finnair eller thai airways istället som har lite skönare prisättning.
Håller med dig om gränsen på 4tim typ, det under funkar fint i ekonomi men för long haul är det oslagbart att få en liten säng.
BC inom Europa tycker jag är meningslöst om det inte är väldigt nära Ekonomi i pris. Alla bolag jag varit ombord har i princip samma kabin i hela planet. Så inte bättra plats utan bara tomt säte brevid.
SAS 321 BC till tex N.Y. är rena rånet tycker jag. Ful grå plast och sliten inredning. Deras Ekonomi+ är mer i min smak, fortfarande gott om plats, nyare och renare inredning men en tredjedel av priset i BC.
Min första och enda BC resa är än så länge Thai Airways inrikes med A300 för 265kr. 2007 tror jag
Inte blivit fler än då jag tittar på hela resans budget. Två månader i Asien där månadshyran är 1000kr, då plågar jag mig i Ekonomi under flygresan. Speciellt nu efter pandemin då BC gått upp så i pris.
Innan pandemin ville Finnair ha 15000kr t/r Bangkok, det framstår ju som gratis nästan jämfört med dagens priser.
Men hade jag haft så mycket mer pengar att jag inte märkte den extra utgiven, då hade jag absolut uppgraderat.
När vi åkte med Swiss för ett par år sedan hade de en väldigt kantig design i business ville jag minnas. Resten var helt ok, tycker att det enda flygbolag som har stuckit ut i service är Singapore airlines. Det var så att man ville ge högar med dricks till personalen (och jag är som svensk normalt sparsam med dricks).
Man får pyjamas även i business class på Virgin och EVA Air. Håller EVA Air pyjamasen som förmodligen bästa i samlingen, bättre än LH F och ANA F.
Ska man resa i business class ska man ju ha klart för sig att det kan skilja väldigt mycket mellan de olika flygplansmodeller/kabinerna. Har åkt i business med Virgin i alla deras tre olika configs dvs A330-300, A330-900neo, A350-1000 och det är ju en otrolig skillnad mellan A330-900neo och A330-300 (coffin-config).
Samma gäller även andra bolag men många installerar ju mer privata poddar eller senaste trenden med dörrar ex A330-900neo. Åkt Swiss och Austrian business där kabinen är helt öppen, vilket är en utmaning (se problem) speciellt när man reser med infant.
LH F är ju också väldigt utdaterad även om Allegris ju precis börjat rullas ut. Främst är det deras markupplevele i Frankfurt som nämnt ovan som är väldigt bra.
Rest flertalet gånger med ANA F i deras modernaste kabin och det är förmodligen större skillnad mot business class än economy vs business. Tyvärr aldrig sett någon kändis i F, ofta är det rätt reserverade personer som typ tar 1 kaffe efter maten och sen sover resten av resan medan man sjäv botaniserar i dryckes/mat-menyn så länge man orkar vara vaken.
Inte helt med på vad ni menar att man sitter långt ifrån varandra i F, det finns ju oftast (alltid?) en mittenrad med två säten.
Gäller ju i business också men vissa config är mer anpassat så man sitter nära men med trenden att alla ska ha aisle access så vrids ju stolarna ut mot gången vilket ger större avstånd.
Ett bra exempel är dock de nya AF 777-300 som har en väldigt stor gemensam yta mellan sätena i mitten.
Flyger man med infant kan det ibland vara enklare att ha en fönster+mittensätei samma rad.
Även två säten i mitten är oftast placerade på ett sätt för att ge en mera avskild känsla, snedställda eller justerade i längdled för att ge större avskildhet. Bra om man reser själv men sämre om man reser med någon. Svårt att prata med varann utan att prata väldigt högt.
Jag förstår att du har mycket mera erfarenhet av det än mig men när jag har tittat på förstaklass har det ofta känts som att man skulle få åka själv trots reskamrat i stolen bredvid och då har det inte känts som ett alternativ för mig.