Hej, vill göra en liten undersökning av börsbeteende med tanke på nedgången just nu:
- Ökat
- Oförändard
- Sjunkit
- Ökat
- Oförändad
- Gått ner
- Ökat
- Oförändrat
- Minskat
Ni får gärna reflektera över och skriva varför ert beteende är som det är.
Hej, vill göra en liten undersökning av börsbeteende med tanke på nedgången just nu:
Ni får gärna reflektera över och skriva varför ert beteende är som det är.
Jag finner det inte roligt att se min portfölj minska i värde (jag ligger tungt investerad i tech-bolag)
Min aktivitet är densamma. Ett köp per månad. Noll sälj per månad.
Min upplevelse är att antalet inlägg i stil med “Jag ör orolig och börjar ifrågasätta min gamla investeringsstrategi. Hur bör jag göra istället?” har ökat drastigt och den typen av inlägg tycker jag är ointressant att följa.
På Internetbanken: Gått ner helt, då jag satt ihop ett Google sheet där jag har dagsfärska siffror på fondinnehavet (banken släpar med 2-3 dagar vilket jag tröttnade på…) Däremot kollar jag kalkylbladet varannan dag kanske just nu, vet ju att det är minus så ingen jätteaktivitet, det blir när jag ser att indexen börjar ticka grönt istället.
Håller i min marknadsviktade portfölj i ur och skur, bestående av global Index, tillväxtmarknader, småbolag, investmentbolag. Inget sälj, regelbundet automatiskt månadssparande. Sen kommer jag köpa mer för återbäringen i april. Tveksamt med USA just nu men marknaden säger fortfarande 65% USA så då gör jag som marknaden säger och viktar om allteftersom.
Samma sedan jag upptäckte sidan för snart 1 år sedan, besöker flera gånger per dag, detta även innan presidentvalet. Det man ser mycket mer av nu är trådar om att sälja, vikta om, osv osv… Jag har min strategi klar på 20-25 års sparhorisont; vikta efter marknaden, inga egna idéer i tron om att jag vet bättre än marknaden. Spara vidare varje månad, och om jag vet att indexen är röda en längre period; skit i att kolla värdet såväl i kalkylen som på Internetbanken. Målet är ändå så långt bort tidsmässigt så det är bättre att lägga tiden på vettigare saker så hinner förhoppningsvis trenden vända tillräckligt många gånger till det bättre.
Oförändrad
Oförändrad
Oförändrad
Samma som förr. Jag föredrar att hålla mig informerad och varken jubla eller sörja i onödan (fast det är roligare att jubla). Varken strutsbeteende eller överdrivet hispande hjälper ju ändå.
p.s. Säg att du med avsikt stavade fel på “mina” alternativ bara för att testa mig. ![]()