Har du en enskild firma - överväg byta till ett AB!

Är det inte stor skillnad på skatten i EF och AB, eller tänker jag fel?

Låt oss anta att vi får 100 sek över i en enskild firma och i ett AB.

Egenavgifterna på 28.97% i EF är avdragsgilla, så får vi 100 sek över så betalar vi faktiskt bara ungefär 22.5% och får således 77.5 kvar att betala inkomstskatt på.

Arbetsavgiferna i AB ligger på 31.42% och vi får då 68.6 kr kvar att betala ut som lön som vi då får betala inkomstskatt på.

77.5 eller 68.6 - det är ju en jättestor skillnad, eller vad har jag missat?

(Nu snackar vi lägre inkomster här, så 3:12 lämnar vi därhän just nu.)

Ja, det finns en gräns när EF är mer fördelaktig än AB rent skattemässigt och om man vill maxa sin allmänna pension. Den gränsen går vid ca 750.000kr i överskott. ( obsevera att du kan lägga på 30% i 5 år och lägga i periodiseringsfond som sedan skattas framöver ) Så har man ingen riskfylld verkamhet och inte räknar med att tjäna storkovan så är EF rätt val.

Jag gjorde en miss - arbetsavgivaravgifterna ska såklart läggas på lönen och inte på hela kvarvarande beloppet, så dom blir 23.91% och kvarvarande att betala inkomstskatt blir således 76.1 kr. Så skillnaden är inte så jättestor, men den finns. Och för inkomster upp till 200 ksek är den större, pga nedsättningen av egenavgifterna med 7.5% av inkomster upp till denna nivå.

Förr var den allmänna sanningen 600k om året. Jag låg kvar för länge i EF efter att jag gick över gränsen.

Jag resonerar som om hur mycket lågt beskattad utdelning du kan få samt hur stora risker du har som privatperson.

Hög omsättning, större risker satsa på AB.

Men det finns säkert varianter där EF är bättre, nya skatteregler kommer sannolikt med nya 3:12

Precis som @Coverdale är inne på har jag landat i att det finns fördelar för mig med mina villkor att välja EF.
På en inkomst räknad på 70 000 per månad i snitt skulle jag med genomsnittlig kommunalskatt få ut ca 44 500 brutto i lön med EF, men bara 39 500 med AB.

I mitt fall räknar jag på att medvetet hålla nere inkomsten (genom att begränsa mängden arbete). Inga övriga kostnader för företaget. Inte vilja eller behöva planera, lägga undan, pensionsspara osv. Det är räknat på för att glida lite lugnt fram tills riktig FI är uppnått, 2-3 år.

Källa: Lönekalkylator | Räkna ut lön efter skatt & beräkna nettolön

Med AB tar du med fördel lön till skiktgränsen för statlig skatt, vilket är 49875 och resten som utdelning. Du får då ut ca 51000.

Jag antar då att 70000 i din uppställning är lön, alltså ej inkluderat arbetsgivaravgifter.

Du antar fel, det är inkomst i bolaget. För övrigt är gränsen för statlig inkomstskatt ca 51000 nu, och runt 53500 nästa år.

1 gillning

Ok, då är jag med. Gjorde en tankevurpa med skiktgräns och brytgräns.

1 gillning

De som byggt den där lönekalkylatorn har förmodligen inte kunskap om hur egenavgifter i enskild firma fungerar. Så här skulle det bli:

Enskild firma:
Resultat 840.000 (70.000 per månad) vid 33 % kommunalskatt medför en total skatt på 357.522.

Du skulle då få kvar 840.000 - 357.522 = 482.478 = 40.207 / månad

AB:
Resultat 840.000 skulle efter arbetsgivaravgifter medföra en lön på 639.172. Det skulle innebära en skatt på 167.791

Du skulle då få kvar 639.172 - 167.791 = 471.381 = 39.282 / månad.

Kanon om det du säger stämmer, tack för rättelsen!

Edit: verkar lurigt det här. Enligt Bokio blir det ca 42 500 (netto, väl?) på EF med 33% skatt

Lönekalkylator - beräkna skatt för enskild firma | Bokio

Bokio har inte heller koll på hur skatteuträkning för enskild firma ska utföras.

Det grundfel de gör är att räkna bort ett schablonavdrag för egenavgifter på 25 %. Det är alldeles för högt och innebär att de fastställda egenavgifterna blir lägre än vad de borde bli, differensen kommer sen att belasta nästa år så att skatten där blir högre.

Så här ser en riktig beräkning ut för aktuellt exempel:

Resultat före årets avdrag för egenavgifter eller särskild löneskatt 840 000
Årets beräknade avdrag för egen- och löneavgifter -177 055
Resultat av näringsverksamhet 662 945
Förvärvsinkomst 662 900
Grundavdrag -16 800
Beskattningsbar förvärvsinkomst 646 100
Kommunal inkomstskatt 213 213
Statlig inkomstskatt på förvärvsinkomst 9 520
Allmän pensionsavgift 43 000
Egenavgifter och allmän löneavgift 177 051
Begravningsavgift 1 789
Public service-avgift 1 219
Skattereduktion för allmän pensionsavgift -43 000
Jobbskatteavdrag -43 770
Skattereduktion för förvärvsinkomst -1 500
Slutlig skatt 357 522
1 gillning

Finns det något podd-avsnitt som täcker ämnet EF vs AB? Scrollade lite snabbt men kanske missade om det fanns :blush:

Jag är medveten om trådens ålder, men eftersom frågan om EF vs AB är evigt aktuell så tar jag mig ändå friheten att skriva lite reflektioner.

Jag arbetar med skatterådgivning och har tidigare arbetat 18 år på Skatteverket. Jag har alltid tyckt att 3:12-reglerna är särskilt intressanta och de har också bidragit till mycket stimulerande hjärngympa genom åren.

Men, jag vill passa på att slå ett slag för EF som val av företagsform. Det gäller särskilt mindre företag som startas utan behov av större investeringar, lån eller långa kontrakt och där det är ägaren ensam som ska driva verksamheten

Jag tycker ofta att de argument som framförs ensidigt är vinklade till fördel för AB. Jag har därför skrivit ett blogginlägg på min sida skattoteket.se där jag bemöter de vanligaste argumenten som förs fram till stöd för att välja AB. Det finns självklart många fördelar med AB, men jag vill nyansera den gängse bilden.

Jag startade eget för ett år sedan. Den enda anledningen till att jag i min situation valde AB var den allmänna bild som lever kvar av att AB uppfattas mer seriöst än enskild firma. Jag vill ju naturligtvis uppfattas som seriös och valde därför att böja mig för fördomsbilden om AB som det mer seriösa alternativet. För jag står fast vid att det är en fördom. Det gäller framförallt i fråga om mindre aktiebolag som valt att inte ha revisor, d.v.s. majoriteten av alla mindre aktiebolag.

Den årsredovisning som alla AB måste lämna granskas av Bolagsverket endast med avseende på att räkenskapsår stämmer med registrerade uppgifter, att styrelsen undertecknat årsredovisningen och att det finns ett undertecknat fastställelseintyg. Det sker alltså i praktiken inte någon kontroll av det faktiska innehållet i årsredovisningen. För den som är intresserad rekommenderar jag Jens Nylanders utmärkta granskingsarbete https://www.jensnylander.com/kaos-for-arsredovisningar/

Tvärtemot har jag sett alldeles för många exempel där AB används som brottsverktyg av kriminella i syfte att tvätta pengar och plundra bolag. Men jag ska inte utveckla det närmare här.

Vad är mer seriöst än att jag som ägare står ensam betalningsansvarig gentemot leverantörer och kreditgivare?

Den utökade administrationen och ansvaret som följer av att driva aktiebolag ska inte heller underskattas. Det gäller särskilt de som inte själva har kunskapen om vilka åtaganden som följer av att ansvara för ett AB.

Och så till skattebiten. Det är först vid en årsvinst före eget löneuttag på 920 000 kr, som det svänger över till fördel för aktiebolag. Då har jag räknat på att lön tas ut upp till brytpunkten för statlig skatt (643 100 kr 2025) och att det som återstår efter betalning av arbetsgivaravgifter tas ut som lågbeskattad utdelning (20 % skatt på K10).

Den som exempelvis förväntar sig en vinst på 600 000 kr före eget löneuttag, får behålla ca 21 000 kr mer i plånboken som EF. Den huvudsakliga skillnaden uppkommer som en följd av den generella nedsättning av sociala avgifter med 15 000 kr i EF och att de sociala avgifterna är något lägre än arbetsgivaravgifterna i AB.

Observera att räkneexemplen ovan förutsätter att du inte haft några andra skattepliktiga inkomster från anställning eller näringsverksamhet.

Skulle det ändå visa sig att verksamheten går bättre än förväntat och att de årliga vinsten går utöver 930 000 kr per år samtidigt som du vill kunna ta ut hela vinsten, så är det absolut läge att överväga AB. Men skattereglerna är utformade för att det ska vara enkelt att ombilda från EF till AB och i de allra flesta fall medför inte själva ombildningen några direkta skattekonsekvenser.

Det stämmer förvisso att du inte bygger upp något utdelningsutrymme på K10 under det eller de år som du kört som EF, men min erfarenhet är att de allra flesta ändå inte har möjlighet att dra nytta av taket i det sparade utdelningsutrymmet. Se bara till att bilda ditt nya AB före årsskiftet!

Testa gärna skattotekets skattekalkylator för att se exakt hur mycket du får behålla efter skatt som enskild näringsidkare. skattekalkylator

4 gillningar

Jag gillar att du i skattekalkylatorn vid beräkning av egenavgifter inte gått enligt schablonavdraget på 25 %, utan gjort avdrag som överensstämmer med de faktiska egenavgifterna. Jag har byggt in detta i min bokförings-applikation sedan 20 år tillbaka men känt mig ganska så ensam och oförstådd i mitt mästrande att det är så det ska vara för en rättvisande bild.

Äntligen någon som kunnat förklara fördelarna med enskild firma istället för AB… Har haft enskild firma i 33 år å varit klart nöjd me de…