Jag är medveten om trådens ålder, men eftersom frågan om EF vs AB är evigt aktuell så tar jag mig ändå friheten att skriva lite reflektioner.
Jag arbetar med skatterådgivning och har tidigare arbetat 18 år på Skatteverket. Jag har alltid tyckt att 3:12-reglerna är särskilt intressanta och de har också bidragit till mycket stimulerande hjärngympa genom åren.
Men, jag vill passa på att slå ett slag för EF som val av företagsform. Det gäller särskilt mindre företag som startas utan behov av större investeringar, lån eller långa kontrakt och där det är ägaren ensam som ska driva verksamheten
Jag tycker ofta att de argument som framförs ensidigt är vinklade till fördel för AB. Jag har därför skrivit ett blogginlägg på min sida skattoteket.se där jag bemöter de vanligaste argumenten som förs fram till stöd för att välja AB. Det finns självklart många fördelar med AB, men jag vill nyansera den gängse bilden.
Jag startade eget för ett år sedan. Den enda anledningen till att jag i min situation valde AB var den allmänna bild som lever kvar av att AB uppfattas mer seriöst än enskild firma. Jag vill ju naturligtvis uppfattas som seriös och valde därför att böja mig för fördomsbilden om AB som det mer seriösa alternativet. För jag står fast vid att det är en fördom. Det gäller framförallt i fråga om mindre aktiebolag som valt att inte ha revisor, d.v.s. majoriteten av alla mindre aktiebolag.
Den årsredovisning som alla AB måste lämna granskas av Bolagsverket endast med avseende på att räkenskapsår stämmer med registrerade uppgifter, att styrelsen undertecknat årsredovisningen och att det finns ett undertecknat fastställelseintyg. Det sker alltså i praktiken inte någon kontroll av det faktiska innehållet i årsredovisningen. För den som är intresserad rekommenderar jag Jens Nylanders utmärkta granskingsarbete https://www.jensnylander.com/kaos-for-arsredovisningar/
Tvärtemot har jag sett alldeles för många exempel där AB används som brottsverktyg av kriminella i syfte att tvätta pengar och plundra bolag. Men jag ska inte utveckla det närmare här.
Vad är mer seriöst än att jag som ägare står ensam betalningsansvarig gentemot leverantörer och kreditgivare?
Den utökade administrationen och ansvaret som följer av att driva aktiebolag ska inte heller underskattas. Det gäller särskilt de som inte själva har kunskapen om vilka åtaganden som följer av att ansvara för ett AB.
Och så till skattebiten. Det är först vid en årsvinst före eget löneuttag på 920 000 kr, som det svänger över till fördel för aktiebolag. Då har jag räknat på att lön tas ut upp till brytpunkten för statlig skatt (643 100 kr 2025) och att det som återstår efter betalning av arbetsgivaravgifter tas ut som lågbeskattad utdelning (20 % skatt på K10).
Den som exempelvis förväntar sig en vinst på 600 000 kr före eget löneuttag, får behålla ca 21 000 kr mer i plånboken som EF. Den huvudsakliga skillnaden uppkommer som en följd av den generella nedsättning av sociala avgifter med 15 000 kr i EF och att de sociala avgifterna är något lägre än arbetsgivaravgifterna i AB.
Observera att räkneexemplen ovan förutsätter att du inte haft några andra skattepliktiga inkomster från anställning eller näringsverksamhet.
Skulle det ändå visa sig att verksamheten går bättre än förväntat och att de årliga vinsten går utöver 930 000 kr per år samtidigt som du vill kunna ta ut hela vinsten, så är det absolut läge att överväga AB. Men skattereglerna är utformade för att det ska vara enkelt att ombilda från EF till AB och i de allra flesta fall medför inte själva ombildningen några direkta skattekonsekvenser.
Det stämmer förvisso att du inte bygger upp något utdelningsutrymme på K10 under det eller de år som du kört som EF, men min erfarenhet är att de allra flesta ändå inte har möjlighet att dra nytta av taket i det sparade utdelningsutrymmet. Se bara till att bilda ditt nya AB före årsskiftet!
Testa gärna skattotekets skattekalkylator för att se exakt hur mycket du får behålla efter skatt som enskild näringsidkare. skattekalkylator