Har du koll på vem som sitter i styrelsen i din BRF?

3 rummare - på 94m2 såld 2019 för 660 000 kr… Den köparen känner nog inte att den gjort någon bra bostadskariär…

Eller så var det denne som sen blev kassör…

Har föreningen bara 17 lägenheter? :scream:

Stackars satar.

Om man kombinerar detta med SVT:s information blir det en märklig historia.

Ett 20-tal familjer som vägrat betala sina månadsavgifter i protest mot förfallet har hotats med vräkning.

Källa: Skandalomsusad förening i Malmö säljs – boende förlorar sina investeringar | SVT Nyheter

Ännu konstigare… kan det vara folk i grannföreningen som också gnäller och missköter sin förening? Det känn ju spontant som att Booli borde ha bättre siffror än pressen.

Men 17 är väl tillräckligt nära 20 för att kallas ett 20-tal? Eller vad menar ni?

1 gillning

Personligen är jag lite tveksam till om vi kan fortsätta ha BRF:er i långa loppet på det sätt vi har nu. Jag anser att det kräver att alla har en viss kunskap om föreningar och föreningskulturen. Min erfarenhet är att det är för mycket pengar inblandade numera för att det riktigt ska funka. Det finns en grogrund för egoism och nepotism och det finns inte heller tillräckligt med spärrar mot okunskap eller rättshaverism inbyggt i föreningsformen. Den kräver helt enkelt att folk sköter sig. Det gör de ju inte alltid.

Bästa alternativet skulle jag säga är stora föreningar som köper professionell förvaltning. Mest sårbara är små föreningar där en eller ett par starka men galna och omdömeslösa människor i styrelsen kan orsaka en hel del skada både för ekonomin, för fastigheten och för grannsämjan.

haha jag är själv medskyldig där, försöker sätta mig in, men det är inte helt lätt för en lekman :innocent:

Några här som verkar ha bra koll på sina föreningar här verkar det som iaf, föredömligt!

Det känner man igen från många grannar :grinning_face_with_smiling_eyes:

Hade nog inte varit helt fel med lite regleringar, demokrati i all ära, men det ska inte heller vara för lätt att kuppa sig in i en styrelse och tillåtas leva rövare utan insyn bara för att medlemmarna inte orkar bry sig.

Många föreningar har ju svårt att överhuvudtaget får till en styrelse eftersom så få är villiga att engagera sig, så ibland räcker det att bara visa minsta intresse för att få ett uppdrag :slight_smile: och då är det lätt hänt att “fel” person hamnar högt upp i hierarkin.

Ah, så svårt är det inte :wink:

Denna är rätt bra även om lite gammal.
Lektioner i högerkanten.
Lärde mig mycket på det och gjorde en xls mall baserat på det för att snabbt plocka fram nyckeltal för BRF.
Gjorde det lätt att se om det är en bra, OK eller inte så bra förening.

http://borattkoparskolan.se/

bra tips! dessa lektionerna ska jag definitivt ta mig igenom

Hej!
Lite off topic, säg till ifall jag heller ska skapa en egen tråd.

Någon här som varit med om en process där frågan om byte eller renovering av fönster varit uppe i er brf? Isf har du/ni tips på vettig information att förhålla sig till i frågan?

Några förutsättningar:
bostadshus byggt 50-talet, över 100 bostadsrätter i föreningen, originalfönster finns idag, ventilation i form av genomdrag.

Har surfat runt och försökt få lite kött på benen i frågan men det brukar finnas så många här som redan varit med om saker och har några guldkorn att dela med sig.

På förhand tack för hjälpen :pray:t4:

@Dannelarsen Har du ställt frågan på www.byggahus.se/forum ? Där finns säkert erfarenheter att hämta.

@Bjornen Nej, det har jag inte. Har däremot varit inne o läst lite. Men får kanske ställa frågan även där. :hammer:

Jag menar att 17 är “nästan 20” eller “närmare 20”. “Ett 20-tal” för mig är 20-25, men max 29 kanske. Semantik kanske, men ändå intressant.

Jag läste lite i tråden på flashback förresten. Det var ingen vacker syn vad som ligger bakom misskötseln. Det här är inte okunskap utan svindleri.

Jag har insyn i en BRF om bytte samtliga fönster härom året. Färre lägenheter, hus från 60-talet med putsad fasad. En del fönster hade bytts genom åren, men nu byttes alla.

Tänk på att fönsterbyte i normalfallet kostnadsförs direkt, vilket innebär en rejäl smäll i resultaträkningen det år fakturan kommer. Vi satte fönster med luftspalt för att förbättra ventilation. Du kan också ringa kommunen och fråga ifall ni har möjlighet att få bullerskyddsbidrag i samband med installation av nya fönster.

1 gillning

@Greger
Tack för tips om bullerbidrag, absolut värt att kolla upp.

Upplevt nåt negativt med nya fönstren; påverkan på ventilation, ljusinsläpp (kan man ens märka det?), utseende, etc?
Positivt?

Menar du att byte och renovering av fönster bokförs olika? Föreningen har hur som budgeterat för det. Initialt verkar faktiskt renoveringen kunna bli dyrare men har inte själv sett papper på detta så ska inte säga säkert.

Nya fönster står emot buller bättre och ventilationen går att styra genom luftspalt (tidigare byggde ventilationen på att fönstren generellt inte var supertäta). Vissa fönsterstorlekar görs inte längre, eller har andra krav gällande tvättbarhet, så ibland kan man få mer fönsterkarm och mindre glas om man har otur.
Nya fönster är ofta lite lättare att få rena än gamla. Jag vet inte om det beror på teknisk utveckling eller nytt/gammalt.

Renovering och byte bokförs lika - kostnadsförs.
Normalt sett så kan standardhöjande förbättringar läggas i balansräkningen och skrivas av. Men just i fallet fönster säger HFD att om man byter gamla fönster av normal standard till nya fönster av normal standard är det löpande reparation och underhåll. Prestationsförbättringen av nya fönster kommer alltså av den allmänna tekniska utvecklingen, snarare än av fönsterbytet i sig.

Nu resonerar jag utifrån en redovisning i K2, i K3 ser förutsättningarna lite annorlunda ut då fönsterna ses som en komponent. Men jag tänker att merparten av föreningarna som ser ut ungefär som din jobbar med K2.

1 gillning

Tack för utförligt svar @Greger!
Jag tar med mig informationen vidare på vägen :ok_hand:t4:

1 gillning

Bodde i Brf tidigare. Jag gick alltid på stämmorna. Livsfarligt att inte göra. Då kan alla gamlingar som är där kuppa igenom vad som helst. Vi höll på att inte få bredband. Dom tyckte att det varken behövdes några breda eller smala band. På något sätt lyckades styrelsen få till det ändå. Pensionärerna fick en boulebana så dom blev väl nöjda ändå.

6 gillningar

@Anders001
Jag har inget vettigt att skriva egentligen, bara att jag ville tacka för ett gott skratt :joy:
Sen finns det förmodligen skrämmande nog en viktig poäng i det du skriver.