Calarity
(Calarity)
2 Februari 2025 19:10
1
Hur många här har lyckats tajma marknaden så att det bidragit till avgörande skillnad? Hur länge fick ni vänta?
Även om du lyckades, skulle du råda någon annan att försöka göra samma sak? Eller tycker du det är en smartare taktik att sätta in allt i global indexfond direkt och att sen direkt vid löning varje månad fortsätta investera allt överskott?
Anonym
(Anonym)
2 Februari 2025 19:26
2
Jag har ofta lyckats tajma fel. Vill inte veta hur mycket jag förlorat på det vid fondbyten etc
Melwa
(K. Petersson)
2 Februari 2025 19:28
3
Lyckades tajma dippen 2022, helt av en slump. Pengarna skulle flyttas från en KF, så var bara tur.
Skulle inte rekommendera någon att försöka tajma, om man inte är ok med att förlora pengar.
1 gillning
MattiasA90
(Mattias Andersson)
2 Februari 2025 19:28
4
Inget jag rekomenderar någon. Passiv och långsiktig slår de flesta som fösröker tajma.
2 gillningar
Är alltid högt investerad men ser till att ha pengar lätt tillgängliga för att kraftigt kunna öka månadsparandet vid dipp.
Så jag försöker inte aktivt tajma och råder ingen till det. Men viss beredskap är vettigt att ha.
1 gillning
axr
3 Februari 2025 09:21
6
Tajma marknaden kan spela stor roll när man lyckas. Men det spelar lika stor roll när man misslyckas.
Risken att misslyckas är dock större än chansen att lyckas, så håller man på så där så tenderar man att förlora på det.
2 gillningar
Har lyckats tajma ett par gånger av ren tur, inget som jag kan rekommendera.
1 gillning