Har du (också) blivit en quiet quitter?

Läste igenom denna tråd lite snabbt, kul och spännande läsning. Reagerade dock på att så många kommenterar att Stormtrooper (OP) visar på tidiga tecken på utmattningssyndrom eller att personen i fråga är i behov av ett nytt jobb för att få bort dessa känslor. Säger någonting om hur indoktrinerad vissa är i att jobb förväntas och ska vara betydelsefullt och “ge någonting”, och om man har landat i motsatsen, eller inte har dessa inre upplevelser när man är på jobbet, så är detta tecken på psykisk ohälsa eller att det är arbetsplatsen som det är fel på och att man bör söka sig vidare till ett annat jobb.

OP skriver ju klart och tydligt att prestationsfokuset har kommit från en inre, och tidigare omedveten, osäkerhet och när nu denna osäkerhet är mer medveten så har OP kommit i kontakt med andra värderingar och är inte lika orosdriven i sina beteenden. Får gratulera till denna resa OP, inte alla som når dit, utan många som aldrig stannar upp och funderar kring vad det faktiskt är som driver ens beteende och ifrågasätter sina inlärda värderingar.

Själv så pendlar jag mellan att vilja prestera och att göra någon form av karriär vad nu det innebär, till att ifrågasätta hur värt det kommer vara om jag väl hade gjort det utifrån mängden tid som hade behövts investerats och vad som eventuellt hade gått förlorats längst med vägen. Hela familjen är och har varit karriärsfolk så jag förstår att det kommer delvis därifrån. Detta driv är nog också en del känsla av otillräcklighet och vilja “visa sig” medan en annan del är nog nyfikenhet och en lust inför att skapa något och få vara mer kreativ än vad som är möjligt med mitt nuvarande välbetalda jobb. Vi får se vart jag landar längre fram i livet.

11 gillningar