Det här slog mig häromdagen att det vore lämpligt att göra. Eftersom inflationen minskar värdet på pengar så borde man ju försöka kompensera med ett högre sparande. Är det något som du har gjort?
Eftersom inflationen minskar värdet på pengar så borde man ju försöka kompensera med ett högre sparande. Är det något som du har gjort?
Är väl mer tvärtom. Man sparar det man har råd att spara, så när ekonomin går sämre och allt blir dyrare så minskar spar utrymmet. Går upp igen när inkomstsidan hinner ikapp.
Lönen har inte gått upp tillräckligt i förhållande till kostnaderna för att kunna spara mer. Det automatiserade sparandet ligger dock kvar på samma summa men sparkvoten har glidit under 50% i och med ökad lön och ökade utgifter.
Man kan ju vrida och vända på det på olika sätt.
Om ens löneökning inte följt inflationen, men man hållt sparande konstant, så har man ju dragit ner på konsumtionen, ergo ökat sparandet.
Sparar först, konsumerar sen. Om det går. Med ökade räntekostnader på 8000 i månaden och oförändrad inkomst blir det tyvärr att minska på sparandet. Hade ju varit fint att kunna göra det omvända såklart.
Vad är syftet med sparandet?
Jag anser att det är att kunna hålla en bra levnadsstandard genom livet.
Därmed så tycker jag att det är rimligt att man ska ha ett ungefärligt mål på vad man vill uppnå för sparande i snitt, och sen bedöma hur mycket mer än det man behöver spara i goda tider för att kunna bibehålla nära nog samma livsstil under de dåliga tiderna utan att hamna under mål sparandet i snitt.
Nej, inte som enskild parameter. Men å andra sidan har min lön ökat med inflationen. Det i sin tur ökar mitt sparande, då jag sparar en bestämd andel av lönen.
Tyvärr inte höjt sparandet. Anser inte att utrymmet finns om vi samtidigt vill ha den livsstilen vi har just nu. Våra inkomster har dessutom minskat pga mer föräldraledighet och mer VAB än vanligt annars.
Dessutom har utgifter såsom hyran och maten ökat mer vilket gör att övrig konsumtion får minska kraftigt för att kompensera detta+minskad inkomst för att bibehålla sparandet på samma nivå mätt i kronor. Just nu ca 20-25% av inkomster, tidigare runt 15%
Det här är det lömska med inflationen som man kanske inte tänker på.
Dels får man allt annat lika mindre nominellt kvar i plånboken pga inflationen att spara till att börja med. Och de pengarna man faktiskt lyckas spara är i sig mindre värda realt än tidigare.
Ett sparande på 2 000 kr i månaden år 2020 motsvarar runt ~2 400 kr idag.
Jag sparar betydligt mer men det är för att kunna köpa tillgångar billigt om tillfälle ges och eventuellt amortera lite mer än tänkt.