Jag misstänker (men vet absolut inte med säkerhet) att det kan vara så att det är ts som är huvudkortsinnehavare, och därmed är den enda som kan höja gränsen. Min man och jag hoppar lite mellan olika kreditkort (beroende på vad de erbjuder för bonus eller liknande), och jag kommer ihåg nån gång när vi hade fått ett nytt kort att vi tänkte “vi satte mig nog lite för låg gräns om man ska kunna täcka större kostnader såsom flygbiljetter (för att kunna få vissa försäkringar), vi får ändra gränsen”, varpå min man “det ordnar jag”. Men han meddelade kort därefter “de vill att du ansöker om det, eftersom kortet är ansökt i ditt namn. Mitt räknas bara som ett extrakort”. Så då fick jag göra det ändå.
Jag och min man har egna kort utöver det gemensamma (som du säger- man vill inte vara beroende av en annan). Men det är väldigt bekvämt att ha ett gemensamt kort för den gemensamma konsumtionen och slippa deala mellan varandra varje månad.
Men ja, det är märkligt att be någon annan höja gränsen-om man samtidigt inte förstår att deras konsumtion måste ha kostat mer än det sambon pyntar in sin halva till. Låt säga de har en kreditgräns på 20k. Genomsnittet det året de bestämde schablonbeloppet är 14k i månaden, varpå sambon betalar ett schablonbelopp på 7k. Om då inte 20k räcker som gräns utan hen vill höja- då borde ju hen också förstå att de 7k inte alltid täcker det de konsumerar och att ts betalar det överskjutande beloppet?