Jag tycker mig läsa mellan raderna att sambon gaslightar ts att tro det är hens fel. Jag har själv varit där. Man låter sig inte blir utnyttjad- inte medvetet iaf. Vissa är duktiga på att manipulera och utnyttja andra helt enkelt, och få den andra att känna skuldkänslor som man inte förtjänar. Och har man dessutom tidigare obearbetade erfarenheter i bagaget så ser man inte alltid tecknen, för allt är så välbekant på något sätt. Man hajar liksom inte till på det som känns bekant.
Hur kan man då “låta” något bli bekant? De vänjer en långsamt kan jag säga. Först börjar det med lite skämt (i mitt fall tex). Jag flyttade långt från vänner och familj, in med honom. Jag höll kontakt med mina vänner. Men fick lite gliringar för att vi skickade sms till varandra “som om vi vore några fjortisar”. Första tiden med glimten i ögat, sedan med irritation- vilket fick mig att börja smussla med min mobil, eller bara svara när jag var ensam. Redan vid gliringarna med glimten i ögat så accepterade jag ju det på något vis- han skämtade ju bara. Och det är nånstans där man flyttar sina gränser. När irritationen kommer så har man redan köpt ogillandet som ett skämt, ungefär som om ogillandet ens är ok-och gör honom till lags för att slippa gnabbet när det väl utvecklas till irritation. Jag kommer ihåg hur jag kände och hur jag verkligen himlade med ögonen åt hans “skämt”. Sen tröttnar man, och slutar himla och vänjer sig med tiden. Såhär började det när han isolerade mig från mina vänner. Jag behövde mycket terapi för att lära mig sätta fingret på när något kändes fel, och synliggöra det för mig själv efter att man utsatts för en slags indoktrinering. Att man “låter” nån göra det mot en är för att det är så osynligt och man vänjer sig långsamt och ser inte de små tecknen på vägen.
Men jag ser ts inlägg som ett hopp om att hen har börjat se tecken, saker och ting har börjat skava. Nu gäller bara att ts har och får kraft nog att ta sig ur situationen. Till Ts: du verkar så snäll, och resonerar klokt-se bara till att vända mer av din snällhet mot dig själv i detta fallet. Din sambo förtjänar definitivt inte mer förståelse än det du redan gett hen. Du klarar detta!