KÀnner enorm FOMO eftersom jag inte köpte Alphabet Inc Class C (Google) tidigare. Kör VWCE 90% och 10% AVWS (small cap value) men inser att jag kunde fÄ +21,35% hittills i Är om jag hade Google i min portfölj.
Ăr det dumt att bara köra index? Ibland har jag lust att köra en viss % i rena aktier som Google men samtidigt blir det vĂ€ldigt lite pengar Ă€ven om avkastningen Ă€r hög. Samtidigt ökar jag min risk markant. Hur tĂ€nker ni? Har ni ocksĂ„ FOMO gĂ€llande Google eller andra aktier som rusat? Anledningen till varför jag har ögonen pĂ„ Google Ă€r att mĂ„nga pĂ„stĂ„r att den Ă€r undervĂ€rderad. Men marknaden Ă€r effektiv?
Bara? Motsvarar pÄ mÄnga sÀtt en lekhinksandel.
Antingen fÄr man Àga enbart enskilda aktier och ta den stora risken att fÄ sÀmre avkastning Àn en global indexfond för att slippa aktie FOMO. Men kanske att man dÄ fÄr fond FOMO nÀr man inte lyckas tajma köp och försÀljning perfekt.
Eller, sÄ köp lite till lekhinken, men samma dÀr. Jobb och bra tajming krÀvs.
Det blir lite oÀndliga historien med aktie FOMO. Det kommer alltid nya raketer som man kunnat Àga. SÄ bÀsta Àr att lÀra sig JOMO i stÀllet.
Detta Ă€r anledningen varför jag har FOMO haha⊠Men visst - omöjligt för 5 Ă„r sedan att veta att det skulle gĂ„ bra för Google. Lika omöjligt som att veta om Google kommer gĂ„ upp till 300 eller ner till 180 nĂ€sta Ă„râŠ
Det Ă€r naturligtvis allt annat Ă€n dumt att bara köra index. Det bör de flesta göra menâŠ
⊠jag kör en viss procent i rena aktier, bl.a. GOOG. Om det kommer göra mig mycket mer förmögen i det lĂ„nga loppet? Tveksamt. Om jag tycker att det Ă€r kul att följa enskilda aktier jag âtror pĂ„â? Absolut.
Ăven om det investerade beloppet skulle tredubblas blir det inte mĂ„nga kronor om det bara motsvarar fĂ„tal procent av portföljen. Det Ă€r det som fĂ„r mig att tveka. Samtidigt kanske jag inte skulle ha FOMO nu om jag hade nĂ„gra procent i Google?
Nej, precis. Egentligen tror jag inte att det skulle göra nÄgon större skillnad om du hade ett litet innehav. Det Àr vÀl inte osannolikt att du bara gÄr frÄn ren FOMO till att istÀllet gruva dig över att du borde ha gÄtt in med mer i GOOGL.
Detta Àr ett fenomen man ser titt som tÀtt pÄ internetforum. Men hindsight is 20/20. Vem som helst kan peka ut historiska vinnare men det Àr svÄrare att lyckas hitta framtida vinnare.
Jag hÄller med dig - hade jag haft 20% GOOG och det hade gÄtt upp hade jag nog istÀllet Ängrat att jag inte hade 50% osv.
Jag har lekhinkhaktier som gÄtt upp 300+ %, men Àr fullt medveten om att det Àr tur.
DÀrför jag har liten lekhink med mindre Àn en handfull aktier. Mest för att det Àr aktier som hör till företag dÀr jag kÀnner folk som jobbar.
Jag har vÀl ungefÀr 50 % av portföljen enskilda aktier 50 % fonder.
Jag nysparar utdelningarna i fonder men det Àr svÄrt att hÄlla aktiedelen nere nÀr aktierna vÀxer otroligt mycket snabbare Àn fonderna.
Varje aktie ligger pĂ„ runt 3% av portföljen men en har stuckit ivĂ€g till 9%. Kör pĂ„ âlĂ„t vinnarna löpaâ. Den delar Ă€ndĂ„ ut sĂ„ mycket per Ă„r att det blir en automatisk rebalansering bort ifrĂ„n den till fonder.
Min strategi har varit att satsa globala vÀrldsledare och svenska investmentbolag.
Alphabet har tvÄ aktieslag, A och C-aktier och VWCE hÄller bÄda och de utgör tillsammans en bit över 2% av fonden (var 2,16% för ett tag sedan, men har ju ökat nÄgot i och med att aktien stigit), sÄ det Àr en skaplig andel.
För ett fondinnehav pÄ exempelvis 15M blir 2,16% 324 000 kr i Alphabet/Google och en uppgÄng pÄ 10% som vi haft senaste tvÄ dagarna ger sÄledes ca 32 400 kr, det Àr inte fy skam för en enda aktie i en sÄ bred fond.