Har han rätt eller fel? Vad tror ni?

Om man gissar tillräckligt många gånger är chansen hög att man någon gång gissar rätt. Det här med ekonomer och att spå framtiden är extremt skakig vetenskap där många säger raka motsatsen till varandra.

2 gillningar

Nu handlar det inte om gissningar på det sättet utan en analysmodell som säger att det borde bli 0% avkastning. Nu behöver inte modellen ha rätt, men det det handlar inte om att om någon gissar många gånger så får den rätt.

Artikeln som TS visar går att läsa här:

Edit, sedan är ju artikeln lite av klickrubrik, tittar man på bilden så har tidigare fall vid samma värdering som nu haft en utveckling på ca -2% till +5% de kommande 10 åren.

1 gillning

Om Shiller, wikipedia, särskilt under “Career”:

Tittar man på grafen i artikeln så ser man att ungefär vid CAPE=39 och uppåt så har aldrig de 10 kommande åren gett en positiv avkastning historiskt (oklart hur långt bak de kollat).
S&P500 låg på ca 39.08 vid dess topp.

2 gillningar

Jag förstod artikeln och upprepar mitt svar. Jag har viss respekt för dessa verktygen, men de är inte historiskt pålitliga för att spå hur börsen rör sig.

Juni 2024 blir botten.

3 gillningar

Haha. Gillar sådana raka svar :joy::joy::person_tipping_hand::person_tipping_hand::ok_hand::wink:

3 gillningar

Varför har du då respekt för dom?

Har du några exempel?

Just denna modell baserar sig på hur det gått historiskt vid liknande läge, så rent historiskt borde den fungerat hyffsat. Rent framtida är inte lika självklart, jag skulle dock säga att sannolikheten att förespå framtida utveckling (om den ska bli positiv eller negativ) blir större och större ju mer avvikande CAPE är från normalfallet.

1 gillning

O% realavkastning med hög inflation kan ju fortfarande innebära stora börsuppgångar och att det fortfarande är smartare att köpa nu än senare…

1 gillning

Ja och det finns ju en mängd sätt att komma till 0% om nu det är utgångspunkten.

Individuell avkastning hänger på hur individen agerar under resans gång. Månadssparande på röda scenariot lär ge fin avkastning när man är tillbaka på nollan :slight_smile:

PS: Fat finger ritning på telefonen som illustration :joy:

6 gillningar

Det är lugnt @Jacke77 jag håller negativitetsfanan högt så du slipper! :wink:

Om topic, ser det absolut inte som en omöjlighet att vi kan få en sidledes börs under 10 år.

Men det kommer finnas sektorer, branscher, aktier, tidpunkter och annat som ändå är gynnsamma om man är lite aktiv…

Att säga att historisk avkastning är ingen garanti för framtiden och i nästa andetag säga att börsen historiskt har presterat 7% känns lite sådär…

2 gillningar

Schiller syftar väl på nominell total avkastning kostander och skatteläckage?

Jag noterar att även Blackrock är väldigt negativa till Amerikanska aktier men sätter en hög totalavkastning på Europeiska de närmaste 10 åren.

Vad jag vet, endast baserat på artikeln, så har inte Shiller sagt något alls, så tråden är lite missvisande.

En analysfirma har satt Shiller PE/CAPE i relation till den reala avkastningen 10 år senare och plottat ut det i en graf.
Detta har det sedan skrivits en artikel om.

Det stämmer att börsen kan gå lite hur som nästkommande 10 år . Min sparhorisont på börsen är livet ut alltså så länge jag lever . Hoppars att det blir lägre än 10 år då jag är bara 45 just nu. :+1:. Angående förväntningar ärligt talat förväntar jag mig 10% årligen i snitt livet ut ,så positiv är jag. Man måste alltid sikta högre upp oberoende historiska avkastningen på börsen. Hoppet får leva vidare. Sedan får det bli vad det blir långsiktigt men jag kommer inte bli missnöjd. Hoppas du fattar hur jag tänker @Ola_Morin :joy::wink::partying_face: ? Annars blir jag också ganska negativ när det gäller börsen och mycket annat runt omkring mig men är helt övertigad att jag måste ha mina sparade pengar på börsen för att få någon tillväxt på de långsiktigt. Om man vill tänka negativt är det inte så svårt då mycket runt omkring oss just nu är negativt. :joy:. Då brukar jag se på lina barn och min familj och tänka så här OK så länge vi är friska ,slipper vara hungrika utan kläder och boende är vi lyckliga och har det riktigt bra . Allt annat är bonus om man får kite avkastning på börsen :partying_face::person_tipping_hand::+1:

Det är sådant marknadstajmning är lika svårt som att gissa sig vilken aktivfond blir bäst om 10 år . Det är därför man håller sig till bredaste global index för att slippa grunda på det :+1: . Om Blackrock är mer positiv på något behöver inte betyda att det blir så. Samtidigt soarar man inte på börsen på 10 årssikt. Man sparar så länge man lever samtidigt som man plockar ut i från Isk så mycket man behöver just nu :person_tipping_hand:

1 gillning

Får europa ordning på sina elpriset, så tror jag Europa och tysk basindustri kommer blomstra. Just nu är det nedtryckt och det blir nog inte roligare om dom inte kommer på något sätt att sänka kostnaderna. Detta är också ett sånt bet som mycket väl kan gå hem under en 10årsperiod som jag skrev om ovan, så lägg till geografiska marknader också.

2 gillningar

Det får man 20% i marknadsviktad global indexfond :+1: . Sedan om man är mer positiv till Europa kan man dänka global index till 70% och lägga in en billig Europa indexfond i portföljen 30%. Inte svårt byta fond det vet jag :joy::joy::joy::stuck_out_tongue_winking_eye:. Tack för tipset @Ola_Morin . En anlädning till byta fonder igen :grin:

1 gillning

Hade varit glad om utvecklingen varit 0% senaste 10 åren.
Kommande 10 åren är som lotto. Få kammar hem vinst.
Läget i världen ekonomiskt är mättat.skuldsättningen är enorm men ändå räcker inte det.
Nu försöker de pressa ut det sista med kostnadsökningar på allt. Erbjuder ännu mer lån för avbetalningar på el etc
Skuldsättningen ska maximeras!.
USA har sådana skulder att de snart enligt sig själv inte kommer att kunna betala räntorna på skulden längre.
Privata skuldsättningen i Sverige är enorm och med högre räntor nu kommer det hända saker.
Tror framtiden kan bli bra, men först kommer nuvarande banksystemet att behöva ändras/nollas.
En fråga. Är det lämpligt att privata vinstmaximerande banker styr ekonomin i våra länder?

Man sparar väl på längre sikt än 10år så det spelar väl ingen roll.